Banii nu sunt o problemă pentru Primăria Cluj-Napoca, cel puțin aceasta este concluzia ce poate fi trasă după ce, în anul 2014, a băgat în buzunarul Federației Share, condusă la acea vreme de Vlad Pop, suma de 1.800.000 de lei. Problema este că fondurile au fost alocate în baza unor documente false, iar Vlad Pop a fost trimis în judecată abia în anul 2019. Cu toate acestea, administrația locală a refuzat să se constituie parte civilă în dosar și abia în ianuarie 2022 a deschis un proces pentru repararea prejudiciului. 

Primăria Cluj-Napoca riscă să rămână cu o gaură de 1.800.000 de lei în bugetul local, după ce în anul 2014 a acordat un împrumut Federației Share, asociație condusă la acea vreme de clujeanul Vlad Pop. Bani urmau să fie folosiți pentru prima ediție a festivalului Untold, mai exact pentru rezervarea artiștilor internaționali principali pentru programul din anul 2015. Însă, la patru ani de la organizarea evenimentului, în martie 2019, Vlad Pop a fost trimis în judecată, fiind acuzat de obținere ilegală de fonduri și fals în înscrisuri sub semnătură privată.

Potrivit rechizitoriului, „în calitate de președinte al Federației SHARE Cluj-Napoca, în luna decembrie 2014, a prezentat documente false și date inexacte și incomplete (la data de 02.12.2014 a prezentat extrasul de cont nr. 175/01.12.2014 al Băncii Transilvania falsificat, cu aceeași ocazie a omis să evidențieze în cererea de finanțare, în proiect și în celelalte documente împrumutul contractat în luna noiembrie 2014, folosit la rezervarea artiștilor pentru programul din 2015, după care la data de 12.12.2014 a prezentat documentul fals privind plata sumei de 452.000 euro către European Event Service), pentru a primi aprobările necesare acordării finanțării nerambursabile de la bugetul local al Primăriei Cluj-Napoca pentru proiectul „Rezervarea artiștilor internaționali principali pentru programul 2015”, prin hotărârea Consiliului Local al Primăriei Cluj Napoca nr. 479/03.12.2014, acțiune care a avut ca și rezultat obținerea pe nedrept, la data de 16.12.2014, a finanțării nerambursabile în sumă totală de 1.800.000 lei”.

Bani publici dați cu ochii închisi

Pentru că Primăria Cluj-Napoca a dormit cu burta la soare și nu s-a constituit parte civilă în proces, Vlad Pop a scăpat cu o pedeapsă de 3 ani cu suspendare, adică fără nicio zi de închisoare, 70 de zile de muncă în folosul comunităţii la Regia Autonomă a domeniului Public Cluj-Napoca sau la Primăria mun. Cluj-Napoca și, cel mai important, clujeanul nu mai trebuie să restituie niciun bănuț din cei 1.800.000 de lei obținuți ilegal din bugetul local prin falsificarea unor acte. Decizia emisă la începutul acestui an de Curtea de Apel Cluj este definitivă. 

Lipsa de interes a primăriei reiese și din faptul că din anul 2016, după ce  inspectorii Curţii de Conturi au descoperit nereguli în modul în care au fost acordată finanțarea pentru Federația Share, municipalitatea nu a încercat să-și recupereze prejudiciul. 

În raportul întocmit de inspectorii Curții de Conturi se arată că Primăria Cluj-Napoca „a virat suma de 1.800.000 lei, cu OP nr.  3556/15.12.2014, fără să existe documente justificative legal întocmite, contrar prevederilor art. 7 din contract. În justificarea plăţii este prezentat Contractul nr. DG141110-07/11.12.2014, încheiat cu European Event Service din localitatea Troisdorf, Germania (la doar trei zile de la semnarea contractului de finanţare), în care serviciile achiziţionate sunt în sumă de 904.000 EURO, din care suma de 452.000 EURO (50%) se achită până la 15.12.2014, iar suma de 452.000 lei cu 45 zile înainte de spectacol, care va dura între 90-120 minute, etc., precum şi factura externă nr. 051.214/11.12.2014 emisă de European Event Service Troisdorf Germania şi un OP nevizat de bancă din 15.11.2015, pentru European Event Service, dar nu în Germania ci în Danemarca. (…) Achiziţia nu a fost desfăşurată cu respectarea principiilor precizate la art. 2 din OG nr. 34/2006, precum: tratamentul egal; transparenţa; proporţionalitatea şi eficienţa utilizării fondurilor, întrucât în aceeaşi zi în care a fost înregistrat şi semnat (şeful serviciului juridic semnând doar în 11.12.2014) Contractul de finanţare nerambursabilă de la bugetul local, pentru suma de 1.800.000 lei, organizatorul Vlad Pop primeşte pe email-ul personal, trei oferte cu diferenţe de câte 16.000 EURO, pentru rezervarea artiştilor, în sumă de 904.000 EURO, 920.000 EURO şi 936.000 EURO. Precizăm că potrivit prevederilor din OG nr. 34/2006, înainte de a primi ofertele, trebuiau parcurse etapele întocmirii caietului de sarcini, care trebuie să conţină, în mod obligatoriu, specificaţii tehnice, iar apoi să aibă loc achiziţia serviciilor”.

Au așteptat să-l ierte CA Cluj ca să deschidă un proces

Reporterii Gazeta de Cluj au formulat o solicitare în baza Legii nr. 544/2001  privind liberul acces la informațiile de interes public către primărie în care am cerut să ni se comunice care au fost motivele pentru care nu s-a vrut recuperarea celor 1.800.000 de lei. Reprezentanții instituției ne-au răspuns că:„Potrivit art. 27 alin. 1 Cod procedura penală: ”(1)Dacă nu s-au constituit parte civilă în procesul penal, persoana vătămată sau succesorii acesteia pot introduce la instanţa civilă acţiune pentru repararea prejudiciului cauzat prin infracţiune,” iar în acord cu dispozițiile art. 28 alin. 1 N.C.pr.pen.: ”1)Hotărârea definitivă a instanţei penale are autoritate de lucru judecat în faţa instanţei civile care judecă acţiunea civilă, cu privire la existenţa faptei şi a persoanei care a săvârşit-o.” În aceste condiții, vă informăm că, de îndată ce dosarul nr. 954/117/2019 a rămas definitiv prin Decizia Penală nr. 13/2022 pronunțată de către Curtea de Apel Cluj la data de 13.01.2022, Municipiul Cluj-Napoca a demarat, la data de 18.01.2022, o acțiune în răspundere civilă delictuală în vederea recuperării prejudiciului cauzat, acțiune ce face obiectul dosarului nr. 243/117/2022 al Tribunalului Cluj”. 

Cu alte cuvinte, municipalitatea a așteptat ca Vlad Pop să scape basma curată din dosarul în care era acuzat de obținere ilegală de fonduri și fals în înscrisuri sub semnătură privată și abia apoi să se lupte să-și recupereze paguba, că doar nu a dat banii din propriul buzunar, ci din bugetul public, banii contribuabililor. 

„Frumoasa” din orașul adormit s-a trezit după 6 ani 

Primăria Cluj-Napoca a formulat o cerere de chemare în judecată împotriva lui Vlad Pop și a Federației Share prin care a solicitat instanței să-l oblige la repararea prejudiciului creat, mai exact, la plata sumei de 1.800.000 de lei – reprezentând finanțarea nerambursabilă acordată din bugetul local, la care se adaugă suma de 1.269.000 de lei – reprezentând majorări de întârziere pentru perioada 15.12.2014 – 17.01.2022 și în continuare până la stingerea debitului principal. 

În întâmpinare Vlad Pop a arătat o serie de motive pentru care, pe bună dreptate, fostul șef al Federației Share ar putea să scape încă o dată de obligația de reparare a prejudiciului creat primăriei și totul pentru că municipalitatea a stat cu mâinile în sân și a așteptat decizia definitivă a Curții de Apel Cluj. 

„Situația de fapt prezentată de către reclamant este una trunchiată, fiind omise în mod convenabil aspecte esențiale.(…) Deși reclamantul își întemeiază pretențiile pe pretinsele consecințe ale condamnării penale ale subsemnatului prin decizia 13/A/2021, pronunțată de Curtea de Apel Cluj în dosarul 954/117/2021, sunt omise considerente esențiale din hotărâre, dar și elemente ale stării de fapt, ce ridică o umbră serioasă de îndoială asupra îndeplinirii condițiilor de exercitare a acțiunii civile împotriva subsemnatului (avem în vedere lipsa calității procesuale pasive a subsemnatului, dar și prescripția dreptului material la acțiune) precum și îndoiala asupra temeiniciei pretențiilor. Referitor la pretinsa calitate procesuală pasivă a subsemnatului, subliniem că potrivit Deciziei Penale, finanțarea nerambursabilă a fost acordată Federației Share, nu subsemnatului, instanța reținând de asemenea că subsemnatul nu a avut niciun beneficiu personal. De altfel, tot potrivit deciziei, obiectul acuzării și în cele din urmă al condamnării îl reprezintă doar îndeplinirea frauduloasă a condițiilor de eligibilitate, nicidecum deturnarea cheltuielilor fondurilor nerambursabile în alt scop.”, se arată în documentele cuprinse la dosar. 

Prin întâmpinare s-au formulat 2 excepții, respectiv lipsa calității procesuale pasive pentru Vlad Pop și excepția prescripției dreptului material la acțiune. Așadar, Primăria Cluj-Napoca avea posibilitatea să demareze procedurile de recuperare a prejudiciului încă din anul 2016, după ce Curtea de Conturi a făcut verificări și au fost constatate nereguli în acest sens. 

În ceea ce privește excepția prescripției dreptului material la acțiune, Vlad Pop susține următoarele: „Chiar dacă la dosarul cauzei nu există toate actele ce au precedat decizia penală, respectiv raportul de audit al Curții de Conturi și decizia Curții de Conturi, din cronologia evenimentelor rezultă faptul că Municipiul Cluj-Napoca, cel târziu din anul 2016 ar fi putut să înainteze pretenții împotriva pârâtului Vlad Pop, având în vedere faptul că din anul 2016 a existat decizia Curții de Conturi care a efectuat aceste verificări. Municipiul Cluj-Napoca a rămas în pasivitate, fapt dovedit inclusiv prin faptul că nu s-a constituit parte în dosarul penal, motiv pentru care este evident că s-a îndeplinit termenul de prescripție de trei ani, acțiunea civilă fiind prescrisă în acest moment.”

3 COMENTARII

  1. Da, pe Boc nu-l cauta la oute DNA-l pentru potlogariile facute la Cluj si nu numai. Oprescu te asteapta pe undeva mocane…

  2. Legal, conducatorul institutiei, raspunde. Patrimonial. Simplu. Curtea de Conturi cand vine in control, stabileste si masurile de recuperare a eventualelor „pagube”. Si NU din bani publici. Din patrimoniul celui care a gresit.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.