Primăria Cluj-Napoca ține la secret studiile de trafic solicitate marilor dezvoltatori imobiliari care vor să construiască proiecte masive în oraș. Începând cu anul viitor, pe axa est-vest a orașului urmează să fie aprobate mai multe proiecte private de dezvoltare urbană, iar administrația locală refuză să spună cum va rezolva problema traficului din municipiul Cluj-Napoca.
În cursul acestei an, am solicitat de la Primăria Cluj-Napoca copii după studiile de circulație cerute de administrația locală dezvoltatorilor imobiliari în procedura de avizare a mai multor proiecte de mare anvergură. Municipalitatea clujeană se pregătește să avizeze, pe axa est – vest, mai multe proiecte imobiliare care vor transforma orașul, la propriu, într-un șantier. Nu acum, ci după alegeri. Este vorba despre următoarele dezvoltări imobiliare: PUZ restructurare platforma Tehnofrig – str Maramureșului 36, PUZ str Fabricii de Chibrituri 5-11,PUZ str Gării 21, PUZ Oașului 27, PUZ str Septimiu Mureșan Mureșan (latura nordică), Piața Abator – Ansamblu Maurer Panoramic, Piața abator – Ansamblu Oxygen, Platforma Carbochim și Platforma Sanex.
În toate aceste locații urmează să se construiască blocuri cu spații comerciale și sute de apartamente pe o trama stradală care nu ar putea suporta traficul auto generat. Chiar și în momentul de față străzile din Cluj-Napoca sunt sub-dimensionate traficului auto, motiv pentru care există ambuteiajele care macină nervii șoferilor.
Primăria Cluj-Napoca a refuzat să ofere informațiile solicitate, chiar dacă ele sunt date publice, astfel că a fost deschis un proces în instanță pentru ca justiția să decidă dacă informațiile respective sunt, sau nu, de interes public. În momentul de față, procesul se derulează la Tribunalul Cluj.
Din prima întâmpinare făcută de administrația locală în cadrul acestui proces transpar mai multe informații pe care opinia publică nu le-ar fi știut fără demersul acestui proces.
Chiar dacă, pentru avizarea proiectelor imobiliare, primăria condusă de Emil Boc solicită ca investitorii să pună la dispoziție studii de trafic, în fața instanței reprezentanții municipalității spun că ”studiile de trafic solicitate nu au avut ca beneficiar autoritatea publică”. Din acest motiv, pentru a pune la dispoziția publicului studiile respective, Primăria Cluj-Napoca le-a cerut dezvoltatorilor imobiliari acceptul pentru a face publice datele respective. În această situație, apare următoarea întrebare legitimă: Care sunt motivele pentru care administrația locală solicită dezvoltatorilor imobiliari aceste studiile de trafic ?
În România, există Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii care stabilește cerințele impuse de o autoritate locale pentru avizarea lucrărilor de construcții, indiferent că este vorba despre un bloc de 20 de etaje sau o casă particulară. În cuprinsul acestei legi nu există niciun articol care să solicite investitorilor sau constructorilor efectuarea studiilor de trafic pentru avizarea proiectului. De altfel, primăriile din orașele de anvergura municipiului Cluj-Napoca nu solicită studii de trafic pentru avizarea proiectelor imobiliare. Regulamentul Primăriei Iași nu prevede ca dezvoltatorii să prezinte studii de trafic, la fel ca și administrațiile din București, Constanța, Sibiu, Oradea, Craiova, etc.
Pe de altă parte, Primăria Cluj-Napoca solicită studii de trafic în baza unei hotărâri de consiliu local adoptate în 2018. Această comisie se întrunește doar de câteva ori pe an, astfel că dezvoltatorii imobiliari sunt ținuți în șah, iar președintele și vicepreședintele comisiei sunt primarul și viceprimarul administrației locale clujene.
Dezvoltatorii imobiliari cu lacrimi în ochi către Primăria Cluj-Napoca: Vă mulțumim că ne consultați !
Revenind la procesul pentru obținerea studiilor de trafic, în cadrul acestui demers autoritatea locală a trimis dezvoltatorilor imobiliari o adresă prin care îi întreba dacă sunt de acord ca documentațiile care, în mod automat ar trebui să fie publice, să fie făcute… publice.
Astfel, companiile private PK Copper SRL (proiect Sanex), Carbochim SA (proiect Carbochim), MD Construct (PUZ str Septimiu Mureșan), Hexagon Retail Properties (PUZ Oașului), Liberty Technology Park SA (PUZ str Gării), Nord Conforest (PUZ str Fabricii de Chibrituri), Arhimar (PUZ Tehnofrig).
În urma acestei adrese, dezvoltatorii imobiliari au declarat, aproape la unison, că nu sunt de acord ca studiile de trafic să fie făcute publice.
”Totodată aducem în atenția instanței de judecată faptul că pentru Piața Abator: Maurer Panoramic și ansamblul Oxigen nu au fost studii de trafic întocmite care să fi fost analizate prin Comisia de Circulație, iar pentru Sanex nu este emis avizul Serviciului siguranța circulației nefiind aprobat studiul de trafic în Comisia de circulație. În acest context, în speță nu se poate conchide că sunt îndeplinite condițiile prevăzute de art 2 alin 1 lit n din Legea nr 554/2004, astfel cum eronat susține reclamantul, din moment ce informațiile solicitate de acesta nu se încadrează în informațiile de interes public în sensul Legii 544/2001, refuzul autorității publice de a comunica informațiile solicitate nefiind unul nejustificat””, se arată în întâmpinarea Primăriei Cluj-Napoca prin care se solicită respingerea acțiunii de chemare în judecată.
În răspunsul companiei Carbochim sunt menționate clauze de confidențialitate care nu permit informarea opiniei publice despre modalitatea în care investiția de tip mall va rezolva traficul auto generat.
”Clauzele de confidențialitate cuprinse (și asumate) în contractele care se află la origine documentelor menționate mai sus nu permit furnizarea de date către publicul larg. Înțelegem dorința media de a publica informații, însă documentele în cauză sunt realizate și deținute de către o entitate privată, nefiind destinate publicării. Apreciem conduita dumneavoastră (aceea de a ne consulta) în această speță, cu rugămintea de a proceda similar dacă astfel de situații mai apar”, arată răspunsul companiei Carbochim semnat de Viorel Popoviciu, director general.
Comisia fantoma
Pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca nu apar detalii legate de Comisia de circulație, ceea ce se discută în comisie este strict secret. Nu există o ordine de zi publică și nimeni nu știe la ce dată și în ce interval de timp se întrunește comisia. Potrivit HCL 452/2018, propunerea ordinii de zi se face de către secretariatul Comisiei de Circulaţie, după verificarea documentațiilor. Ordinea de zi se aprobă de către Primar și va fi făcută publică prin postarea pe site-ul instituţiei. Regulamentul de funcționare prevede că, în vederea îndeplinirii atribuțiilor, Comisia de Circulație se întrunește, de regulă, lunar sau ori de cate ori este nevoie, la convocarea preşedintelui comisiei. Reprezentanții primăriei au comunicat că în perioada 01.01.2021-13.09.2022, Comisia s-a întrunit de 8 ori.
Studii de trafic cu ambuteiaje în administrație
Arhitectul Șerban Țigănaș (în prezent decan al Facultății de Arhitectură și Urbanism) a fost primul specialist din Cluj care a criticat public modul în care Boc avizează proiectele de urbanism din oraș, condiționându-le de termene de realizare a infrastructurii mari neasumate de autorități sau de studii de trafic făcute de privați la comanda beneficiarilor de proiecte, contra-cost.
Un alt arhitect, membru în comisia de urbanism a Primăriei, Vlad Negru spune că practica studiilor de trafic impusă de Primăriei oferă o imagine restrânsă asupra traficului real din oraș și nu oferă datelele cu adevărat relevante, unde merg oamenii la ora respectivă, de unde vin și de ce.
„Avem nevoie de niște matrici foarte bune la nivel de zonă metropolitană, nici măcar de municipiu, care să ne spună care sunt fluxurile majore și cum le putem influența. Aici există o soluție și cred că autoritatea publică ar trebui să se îndrepte spre a avea un studiu de trafic care să se actualizeze singur și având la bază altceva decât studii de trafic și recensăminte în care să întrebi oamenii din mașini de unde vin și încotro se duc”, a atras atenția Negru la Napoca FM, citat de media9.
La urbanism ii o mafie suprastatala.Cand s-au construit blocurile cu 10 etaje de lângă LIDL din Buna Ziua au spus ca Buna Ziua are 4 benzi .Sunt fatarnici stiind ca ei controleaza Clujul si judetul . Va mai mirați că apar blocuri între case, construite pe limita de proprietate fără parcări, spatiu verde .Dacă vrei să construiești casa pe proprietatea ta , sa vezi sicane si restricții . Ba, mai apare cate o centura prin zona etc.
In regulamentul de organizare si functionare a comisiei de trafic aprobat prin Hotararea Consiliului Local nr. 452 din 2018 se precizeaza clar la Art.6.2 ca sedintele si ordinea de zi se publica pe site-ul primariei, iar Art.6.11 prevede ca Hotararile comisie de trafic sa fie facute publice prin publicarea pe site-ul primariei. HCL 452 din 2018 poate fi citit https://primariaclujnapoca.ro/consiliu-local/hotarare-de-consiliu/hotararea-452-din-2018/
Nu mai vorbiți urit despre pitic, că vă dă în gît nepoata lui care lucrează la voi