Sursa foto: klaus.ro

Primăria Cluj-Napoca este martoră la o nouă șmecherie prin care dezvoltatorii imobiliari din orașul de cinci stele dublează numărul locurilor de parcare aferente ansamblurilor pe care le construiesc. Constructorii apelează la sisteme de tip lift pentru parcări, iar municipalitatea se mulțumește cu promisiunea că fiecare apartament din blocurile de locuințe va fi înstrăinat la pachet cu un loc de parcare. Din păcate, nu se ține cont de faptul că aceste sisteme de tip lift nu sunt deloc practice, nu vor putea fi înscrise în Cartea Funciară și jumătate din viitorii locatari nu vor plăti taxe și impozite pentru locul de parcare. 

Pentru obținerea certificatului de recepție a clădirilor, dezvoltatorii imobiliari din orașul de cinci stele sunt condiționați de Primăria Cluj-Napoca să asigure câte un loc de parcare pentru fiecare unitate locativă pe care intenționează să o înstrăineze. Condiția vine precum un junghi în coasta constructorilor care sunt nevoiți să investească mai mulți bani pentru a intra în grațiile municipalității. Cu toate acestea, există și dezvoltatori imobiliari care au găsit o soluție inedită pe care Primăria Cluj-Napoca o îmbrățișează și o acceptă, fără să se gândească la eventualele probleme care ar putea să apară pe parcurs. 

Sistemele de tip lift pentru parcări, noua găselniță a dezvoltatorilor imobiliari 

Sistemele de tip lift/elevator pentru parcări sunt noua găselniță inventată de dezvoltatorii imobiliari din Cluj-Napoca pentru a trece cu bine de vizita comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor. Problema este că sistemele instalate pentru dublarea locurilor de parcare de la mai multe blocuri din municipiu nu reușesc să acopere nevoile viitorilor locatari. Spunem acest lucru pentru că sistemul este gândit în așa fel încât este necesar ca locul de parcare inferior să fie întotdeauna liber pentru ca platforma superioară să poată fi coborâtă. Acest mecanism ar putea fi util în cazul persoanelor care dețin o locuință unifamilială și pot ajunge la un acord privind programul de peste zi sau modul în care doresc să utilizeze autoturismele sau în cazul în care platforma superioară este utilizată pentru parcarea de lungă durată, iar cea inferioară pentru parcarea de scurtă durata. Însă, în cazul unor ansambluri imobiliare, situația ar putea fi de-a dreptul agasantă. În teorie există două locuri de parcare, cel de la sol și cel de pe platforma mobilă, însă „norocosul” care va primi locul de pe platforma mobilă riscă să-și piardă accesul la mașină dacă vecinul parcat la sol nu binevoiește să elibereze parcarea pentru a-i da voie să-și coboare mașina. Primăria Cluj-Napoca nu a ținut cont de aceste aspecte și a eliberat certificate de recepție a lucrărilor pe bandă rulantă pentru constructorii loviți de sclipirea inovației. Din păcate, singurii care vor avea de suferit sunt clujenii care vor fi nevoiți să învețe să lucreze în echipă dacă își doresc să folosească parcarea pe care au cumpărat-o. 

Locurile de parcare de pe platforma superioară nu vor putea fi întabulate 

O altă problemă care se naște în acest context face referire la faptul că persoanele cărora le sunt atribuite locuri de parcare pe platformele mobile nu vor putea niciodată să le întabuleze. Acest lucru i-ar putea pune pe viitorii locatari în situația în care nu vor putea să dovedească că dețin acel loc de parcare și oricine s-ar putea facă stăpân pe bunurile lor. Pe de altă parte, oamenii nu vor fi nevoiți să plătească taxe sau impozite pentru parcările de acest tip. Primăria nu-și face probleme nici în acest caz, deoarece nu deține o evidență privind parcările din ansamblurile imobiliare dotate cu sisteme de tip lift/elevator. 

În urma unei solicitări în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public trimisă de reporterii Gazeta de Cluj către Primăria Cluj-Napoca,  ni s-a comunicat că instituția condusă de Emil Boc nu deține o evidență cu privire la sistemele de tip lift/elevator  pentru parcări aflate în imobilele din Cluj-Napoca. 

„Sistemele de tip elevator/lift parcare sunt detalii tehnice care fac parte din documentația tehnică care stă la baza emiterii autorizatiei de construire și ca atare nu deținem o evidență scriptică sau electronică cu privire la acestea.”, au transmis reprezentanții Biroului Mass-Media din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. 

Cu alte cuvinte, nimeni nu poate spune cu exactitate câte cazuri în care constructorii s-au folosit de artificiul lifturilor pentru parcări există la nivelul municipiului Cluj-Napoca.

Constructorii se ascund în spatele unei lacune legislative. Primăria se face că nu-i vede 

Lacuna legislativă prin care, la recepția lucrărilor, constructorii sunt obligați să indice unde vor fi viitoarele locuri de parcare pentru viitorii locatari, dezvăluie o nouă „cărămidă” care stă la baza junglei imobiliare din Cluj-Napoca. 

Puțini dezvoltatori imobiliari se gândesc la problemele pe care le vor întâmpina clienții care vor primi un loc de parcare pe platforma mobilă a sistemelor de tip lift. Cu atât mai mult că această găselniță i-a scutit de la a cheltuii bani frumoși în consolidarea unui nou etaj de parcări, care ar fi redus considerabil numărul de unități locative și, implicit, profitul. Urmând principiul „tot ce nu este interzis este permis”, dezvoltatorii imobiliari își umflă buzunarele pe spatele clujenilor. Mai grav este că toate aceste lucruri se întâmplă cu binecuvântarea Primăriei Cluj-Napoca, care închide ochii în fața acestor nereguli. Constatăm cu stupoare că obligația prevăzută în autorizația de construire emisă de municipalitate, prin care dezvoltatorii imobiliari trebuie să asigure câte un loc de parcare pentru fiecare apartament pe care intenționează să-l vândă, nu este respectată întocmai. Până la urmă, clujenii au nevoie de locuri de parcare pe care să le poată utiliza oricând au nevoie, nu numai atunci când vecinul se gândește să-și mute mașina ca să-ți dea voie să o urci pe a ta pe platformă.  

5 COMENTARII

  1. parcarile nu se instraineaza, fiecare locatar ar trebui sa aiba cota parte din curtea unde sunt amenajate parcari. La fel si pentru parcarile din subsol, nu trebuie instrainate individual.

  2. Doar sunt locuinte in blocuri noi care nu au acte, aia care stau in ele si de 15 ani nu sunt proprietari, le au luat pe promisiuni, o tampenie. Primaria stie, si impozite taxe si altii, normal ca ia spus si la Boc, nu i intereseaza sa mearga pe teren la adrese sa vada ce i de facut ca sa ia impozit. Astia care le au facut sunt neamuri prin alianta de spaga cu el. Ii lasa asa, ca sunt inchiriate, la finante nu dau nimic, la primarie nimic pt.ca nu exista in acte

  3. Exista variante de elevatoare care au o groapă in care coboară mașină de jos când se dorește scoaterea mașinii de la nivel superior. Doar goagăliți nițel. Deci problema 1 dispare.

    • Ha ha ha! Stii cat costa sa faci „smecheria” la un bloc? La vreo 50 de parcari subterane? Numa’ cat iti ia proiectantu’? Si cat fier bagi in fundatia „cu gauri”? Deci problema 1 e pe baza de bani. Multi bani. Mai gogaleste!

  4. Prietene, ar trebui să vă pară bine că le fac si pe alea, vino la Bistrita să vezi aici blocuri cu 30-40 de apartamente cu cate 8 locuri de parcare, sunt construite apartamente doar sub 70 de mp pt că impreuna cu cocalarii constructori, au facut un regulament prin care doar la peste 80 de mp de apartament sunt obligati sa asigure un loc de parcare….asa ca vino in Bistrita si fă reportaj, aici e raiul imobiliarilor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.