Primăria lui Boc și Inspectoratul Școlar Județean Cluj nu au mișcat niciun deget pentru a achiziționa aparatura IT necesară scenariului în care elevii clujeni vor trebui să urmeze cursurile online. Chiar dacă școala începe la jumătatea acestei luni, administrația locală clujeană nu a făcut nicio achiziție de tablete sau laptopuri, în pofida declarațiilor făcute de Emil Boc în urmă cu câteva luni. Singura achiziție a Inspectoratul Școlar Județean Cluj a constat în cumpărarea a 20 de laptopuri care au fost date copiilor defavorizați în primăvara acestui an. Această situație există în contextul în care Guvernul a aprobat decontarea a 500.000 de tablete pe care inspectoratele școlare județene și administrațiile locale ar putea să le achiziționeze în contextul actual. În rest, tabula rasa!

Luna trecută, Guvernul Orban a aprobat o ordonanță prin care este prevăzută decontarea a 500.000 de tablete pe care, teoretic, administrațiile locale și inspectoratele școlare județene ar fi putut să le cumpere în contextul scenariului în care școlile se vor închide, iar elevii vor trebui să urmeze cursurile online.

”Art.1 (1) Se aprobă achiziționarea, de către beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1), în condițiile legii, de echipamente IT mobile, respectiv tablete pentru uz școlar cu acces la internet, precum și a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediu on-line, în limita a 100.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, din care contribuția Uniunii Europene (UE) este de 75.000.000 euro, iar contribuția națională este de 25.000.000 euro. (…)

Art. 2 (1) Beneficiarii eligibili ai apelului de proiecte prevăzut la art. 1 alin. (3), pentru intervenția destinată achiziționării de echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activităților didactice în mediul on-line sunt: a) unitățile de învățământ preuniversitar de stat din ciclul gimnazial care desfășoară activități didactice pentru elevii, cu condiția ca acestea să aibă personalitate juridică pentru încheierea de contracte de achiziție publică în condițiile legii; b) autoritățile publice locale pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat din ciclul gimnazial de pe raza unității administrativ teritoriale care desfășoară activități didactice destinate elevilor; c) parteneriatul dintre beneficiarii prevăzuți la lit. a) și b)”, arată o parte din textul ordonanței de urgență.

„În şedinţa de Guvern am adoptat o ordonanţă de urgenţă care prevede decontarea prin Ministerul Fondurilor Europene a achiziţiei de 500 de mii de tablete, achiziţii făcute de către autorităţile publice locale sau inspectoratele şcolare judeţene, 500 de mii de tablete necesare pentru începutul anului şcolar, iar această achiziţie este în valoare de 100 de milioane de euro”, a declarat, la sfârşitul şedinţei de Guvern, vicepremierul Raluca Turcan.

La Cluj… zero achiziții

La Cluj nu s-a făcut absolut nimic! Primăria Cluj Napoca nu a făcut nicio achiziție, iar Inspectoratul Școlar Județean Cluj a cumpărat prin intermediul propriei asociații abia 20 de laptopuri pentru copii defavorizați.

”Vă transmitem faptul că Primăria Cluj-Napoca a solicitat unităților de învățământ de stat sumele necesare pentru achiziționarea tabletelor, acestea fiind cuprinse în rectificările bugetare.

Achizițiile sunt organizate de către fiecare unitate de învățământ în parte, în baza bugetelor aprobate. După finalizarea achizițiilor și centralizarea acestora vă vom putea pune la dispoziție informațiile solicitate”, arată un răspuns oficial al administrației locale clujene.

Inspectoratul Școlar Județean Cluj nuanțează situația și spune că nici nu ar fi putut să facă vreo achiziție.

Marinela Marc

”Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj este o instituţie publică deconcentrată având atribuţii de monitorizare și control cu privire la implementarea politicilor educaţionale naţionale, desfăşurarea activităților educaţionale în unităţile de învățământ preuniversitar, cuprinse în reţeaua şcolară a judeţului Cluj, precum și atribuţii pentru consilierea conducerii unităţilor de învăţământ preuniversitar, în ceea ce priveşte managementul strategic și operaţional al instituţiilor de educație, din județul Cluj.

Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj nu dispune de capitol bugetar propriu pentru a demara proceduri de achiziție pentru nevoile identificate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județ.

Prin Asociația de Sprijin a Inspectoratului Școlar Judeţean Cluj, entitate juridică distinctă și independentă instituţiei Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, au fost achiziţionate 20 de laptop-uri (HP 15) pentru elevi din medii defavorizate, în baza unei analize de nevoi aferentă perioadei aprilie-mai 2020, valoarea totală a acestor echipamente IT fiind de 42.840,00 lei. Dispozitivele au fost predate individual elevilor, de către reprezentanții legali ai Asociației de Sprijin a Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, în data de 5 mai 2020, întocmindu-se, în acest sens, un proces – verbal de predare primire”, arată răspunsul ISJ Cluj.

ISJ Cluj încheie contracte cu un paravan de-a lui Sebastian Ghiță

Însă ceea ce spune Inspectoratul Școlar Județean Cluj este parțial adevărat. Chiar dacă reprezentanții Inspectoratului spun că nu dispun de capitol bugetar propriu, în luna august ISJ a cumpărat de la firma NEXT GENERATION BUSINESS SRL din București imprimante și trasatoare pentru a dota bibliotecile din cadrul școlilor clujene. ”Obiectul contractului (în valoare de 269.550 de lei, fără TVA, n.red.) este reprezentat de livrarea, instalarea și configurarea setului de echipamente IT și biblioteca obiecte 3D, necesare desfășurării activităților cu grupul tinta în cadrul proiectului menționat. (…) Livrarea, instalarea și configurarea echipamentelor la sediul Autorității Contractante și a școlilor partenere, conform caietului de sarcini”, se arată în descrierea achiziției.

Societatea NEXT GENERATION BUSINESS SRL este administrată de Zah Cosmin Vasile, care are și 10% din pachetul de acțiuni alături de Zah Grigore, care controlează restul acțiunilor.

Ca din întâmplare, Zah Cosmin Vasile este asociat în cadrul societății Insoft Development&Consulting, societate care face parte din ”suveica” lui Sebastian Ghiță. În cadrul acestei companii se mai regăsesc foști angajați la compania Siveco, una dintre societățile anchetate pentru afaceri ilegale în domeniul contractelor din IT. Inițial, compania Insoft s-a denumit ABCD Strategic Project și a fost înființată de Bogdan Diaconu și finul său de cununie, Cristian Aciubotăriței. Cel din urmă a fost angajat la SRI și, ulterior, și-a găsit un loc de muncă în companiile S&T România SRL, firmă deținută de austriecii de la Computer Beting Company GMBH din Austria cu 68,93% și Quality Business Solutions SRL din România cu 30,06%.

La gargară, Clujul stă bine

La nivel declarativ, digitalizarea resurselor dedicate elevilor din Cluj sau municipiul Cluj Napoca merge ca unsă. În aprilie, Emil Boc declara că va lansa un proiect numit Educație Digitală prin care administrația pe care o conduce va finanța școlile pentru a cumpăra tablete pentru toți elevii care nu au astfel de mijloace digitale. Însă, școala a început fără nicio investiție concretă din partea primăriei clujene.

”Am luat decizia de a se oferi capacitatea de a învăța pe platformă digitală pentru toți elevii din Cluj-Napoca. Avem 37.538 de elevi, de la clasa 0 la clasa a 12-a. Am făcut inventar școală cu școală, clasă cu clasă. Avem 1678 de elevi care nu au computer, laptop sau tabletă. Am decis să îi sprijinim, să aibă șansa să învețe în manieră digitală. Educația nu e fair play dacă nu e inclusivă. Când se întorc din vacanță toți elevii trebuie să aibă accesul la învățământ digital. Deja se utilizează platformele digitale pentru teme și exerciții. Sunt convins că și după această perioadă învățământul digital nu va mai fi un moft”, declara primarul Emil Boc în cadrul unei conferințe de presă ținută cu ocazia lansării proiectului „Educație digitală pentru toți elevii din învățământul preuniversitar din Cluj-Napoca”, la începutul lunii aprilie.

Potrivit unor date recente, la nivel național 1 din 3 elevi nu are acces la învățământ digital și 30% dintre elevi nu au acces la internet. Prin urmare, în multe zone din România rurală școala s-a oprit atunci când s-a mutat online.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.