
După ani de tergiversări și lucrări abandonate, firma BEMA PRODSERV SRL a fost obligată de instanță să achite 847.560 lei pentru lucrări neconforme. Procesul merge în apel. Între timp, comuna stă cu banii blocați și drumurile stricate.
Frata, județul Cluj. Un proiect ambițios de infrastructură rurală, pornit cu speranțe și bani europeni, a sfârșit în mocirlă, la propriu și la figurat. În centrul acestui eșec, un contract de peste 5 milioane de lei, o firmă care a abandonat lucrările și o administrație locală prinsă între presiunea cetățenilor, controlul Curții de Conturi și birocrația infernală a litigiilor de contencios administrativ.
Capcana fondurilor prin PNDL, contractul cu BEMA PRODSERV SRL
Totul a început pe 23 iulie 2018, când Primăria Frata, condusă pe atunci de edilul PNL Trif Vasile a semnat cu firma BEMA PRODSERV SRL contractul de lucrări nr. 25, având ca obiect modernizarea rutei ocolitoare DJ 150 și a unor drumuri de interes local. Finanțarea urma să vină prin PNDL, celebrul program național care a turnat asfalt în aproape fiecare comună din România, cu rezultate amestecate.
Valoarea totală a contractului: 5.297.083,85 lei. Durata de execuție: 12 luni. Pe hârtie, totul suna bine. În realitate, lucrurile au luat rapid o turnură dezastruoasă.
Lucrări întârziate, apoi abandonate. Doar 30% finalizat în cinci ani
Primăria a constatat că, la ani distanță de la semnarea contractului, lucrările nu fuseseră finalizate decât în proporție de 30-35%. În acest timp, între administrație și firma constructoare au avut loc corespondențe continue, ședințe, promisiuni reluate de la zero, e-mailuri, prelungiri de termen și, evident, frustrări.
Firma executantă a invocat pe rând lipsa materialelor, vremea nefavorabilă, factori externi, probleme logistice sau simple întârzieri „acceptabile”. Primăria a acceptat în mod repetat să nu rezilieze contractul, în speranța că proiectul va fi totuși dus la bun sfârșit.
Dar în loc să avanseze, lucrările au stagnat, apoi s-au degradat vizibil: drumuri fără pantă de scurgere, acumulări de apă, gropi și denivelări, piatră desprinsă, asfalt turnat necorespunzător. Expertiza tehnică a confirmat: rețete greșite de mixtură asfaltică, grosimi insuficiente ale straturilor, lucrări prost executate sau abandonate în stare incipientă.
Primăria schimbă registrul și acționează în instanță
Odată ce a devenit clar că firma nu are de gând să-și respecte obligațiile contractuale, noua administrație, condusă de primarul PSD Cristian Cherecheș, a pornit ofensiva juridică. Pe 24 august 2022, administrația locală a transmis o notificare oficială privind încetarea contractului și a cerut predarea documentației tehnice și a cărții construcției. În paralel, la solicitarea Camerei de Conturi, a fost promovată o acțiune în justiție.
Astfel, în dosarul nr. 3621/117/2023, Primăria Frata a cerut în instanță:
- restituirea sumei de 847.560,269 leipentru lucrările neconforme;
- obligarea firmei să suporte cheltuielile de refacere a lucrărilor degradate din garanția de bună execuție;
- cheltuieli de judecată.
Procesul a fost instrumentat de Tribunalul Cluj, Secția mixtă de contencios administrativ și fiscal, iar în decembrie 2023 a fost pronunțată prima hotărâre.
Decizia instanței, despăgubiri parțiale, dar importante
Pe 4 decembrie 2023, Tribunalul Cluj a admis parțial cererea primăriei. Judecătorii au stabilit că firma BEMA PRODSERV SRL trebuie să achite 847.560 lei, reprezentând valoarea lucrărilor neconforme executate. De asemenea, instanța a acordat comunei 16.951 lei cheltuieli de judecată.
În schimb, cererea de a acoperi refacerea lucrărilor din garanția de bună execuție a fost respinsă. Motivul: Primăria nu a notificat emitentul poliței de asigurare în perioada de valabilitate a acesteia (27.07.2018 – 26.07.2021), ceea ce contravine prevederilor HG 395/2016 privind achizițiile publice.
Firma în insolvență, comuna cu proiectul în aer
Între timp, BEMA PRODSERV SRL a intrat în procedură de insolvență, ceea ce complică major recuperarea sumelor. Banii sunt pe hârtie, dar în realitate, comuna Frata stă cu fondurile blocate și cu un proiect abandonat care ar fi trebuit să asigure conectivitate rutieră esențială pentru locuitorii din satele izolate.
Situația a fost agravată și de expirarea garanției de bună execuție, care, dacă ar fi fost executată la timp, ar fi permis primăriei să recupereze o parte importantă din pagubă fără a mai depinde de instanțe.
Apelul de la Curtea de Apel Cluj, drum lung, miză mare
BEMA PRODSERV SRL a contestat hotărârea Tribunalului, iar apelul se judecă la Curtea de Apel Cluj, dosarul nr. 3621/117/2023. Instanța a stabilit un prim termen în martie 2025, însă cauza a fost amânată de mai multe ori pentru expertize și obiecțiuni.
Un nou termen de judecată este stabilit pentru 21 mai 2025, după ce data de 22 mai a fost preschimbată din oficiu.
Până la soluționarea apelului, despăgubirea de 847.560 lei rămâne suspendată, iar Primăria Frata nu poate folosi fondurile pentru reluarea lucrărilor.
Politic vorbind cine a semnat, cine repară?
Contractul cu BEMA PRODSERV SRL a fost semnat în timpul administrației liberale. Însă greul a căzut pe umerii actualei administrații PSD, care s-a trezit cu un proiect blocat, fonduri compromise și presiuni din partea comunității.
Astăzi, comuna nu are drumurile asfaltate, dar are o decizie judecătorească, un proces în apel și o firmă în insolvență.
Infrastructură rurală, între promisiuni și procese
Cazul de la Frata este un exemplu tipic despre cum pot eșua proiectele de dezvoltare locală atunci când sunt gestionate defectuos, iar executanții nu sunt verificați riguros. În lipsa unor mecanisme clare de control și sancționare în timp real, autoritățile locale ajung să depindă de instanțe, avocați și proceduri de recuperare greoaie, toate în dauna comunității.
Primăria Frata a făcut ce putea: a dat în judecată firma și a câștigat. Dar în lipsa unui cadru legislativ mai eficient și a unor reglementări clare privind achizițiile publice, astfel de cazuri se vor repeta. În satele României, promisiunea asfaltului e adesea doar o promisiune. Restul rămâne… noroi.