Potrivit unei decizii a Tribunalului Cluj, Primăria Turda trebuie să plătească firmei de transport public, SOCIETATEA DE TRANSPORT PUBLIC SA, o firmă din Alba Iulia, peste 8,5 milioane de lei.

”Admite cererea formulată. Obligă pârâtul (Primăria turda, n.red.) la plata în favoarea reclamantei (Societatea de Transport Public SA) a sumei de 8.570.236 lei reprezentând diferenţele de tarif la gratuităţi pentru pensionarii cu vârsta de peste 65 ani aferente perioadei aprilie 2012-februarie 2016. Obligă pârâtul la plata dobânzii legale de la data introducerii cererii, respectiv a cererii adiţionale, până la data plăţii efective. Obligă pârâtul la plata în favoarea reclamantei a cheltuielilor de judecată de 2370,34 lei. Cu drept de apel în termen de 5 zile de la comunicare. Apelul se depune la Tribunalul Cluj”, arată soluția pe scurt a instanței.

La această decizie, administrația turdeană a făcut apel care a avut primul termen în cursul zilei de ieri. În cadrul acestui termen, Primăria Turda a făcut o cerere de amânare.

Primăria Municipiului Turda a prelungit cu încă jumătate de an contractul pentru transport public încheiat cu compania STP din Alba Iulia. Din 2010 şi până acum, între Societatea de Transport Public SA şi municipalitatea turdeană au fost deschise zeci de procese în care societatea comercială are o serie de pretenţii comerciale ”extreme” faţă de Primăria Turda. Potrivit unei adrese depuse de reprezentanţii firmei, societatea cere nici mai mult, nici mai puţin, decât 36 de milioane de lei!

La mijlocul lunii trecute, administraţia locală turdeană a prelungit până la sfârşitul lunii septembrie contractul încheiat cu firma STP din Alba Iulia, care asigură de câţiva ani buni transportul public local în municipiu.

În acelaşi timp, potrivit unui proiect depus la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, administraţia turdeană aşteaptă finanţarea pentru achiziţionarea de autobuze ecologice. Însă, şansele ca Primăria Turda să primească finanţarea până în septembrie sunt destul de reduse pentru că administraţia locală nici măcar nu a publicat anunţul de licitaţie pe SEAP.

Pe de altă parte, din 2010 până acum, contractul cu STP a fost prelungit de cinci ori, între autoritatea locală şi compania din Alba Iulia existând şi un lung şir de procese.

Potrivit unei adrese depuse de reprezentanţii firmei Societatea de Transport Public SA, societatea cere nici mai mult, nici mai puţin, decât 36 de milioane de lei!

Firma a depus la dosarul 2679/328/2016 o cerere de reexaminare a taxei de timbru. Dacă instanţa stabilise o taxă de timbru aferentă unei valori contractuale de 6.000.000 de lei, reprezentanţii firmei spun că taxa de timbru ar trebui calculată pentru o valoare contractuală de 36.000.000 de lei!

”Între subscrisa (SC Societatea de transport Public SA, n.red.) şi Municipiul Turda au existat tot timpul divergenţe cu privire la această valoare a contractului, sensul expresiei ”6.000.000 lei pe o durată de 6 ani” însemnând, în realitate, din punctul nostru de vedere, 36.000.000 de lei. Numai această valoare estimată a contractului, de 36 de milioane de lei, pentru întreaga durată de 6 ani a contractului, reflectă realitatea valorii acestui contract de concesiune. În acest sens, în dosarul 11456/117/2013 al Tribunalului Cluj a fost administrat un interogator Municipiului Turda prin care am solicitat să se explice de ce se susţine că valoarea contractului este de 6.000.000 de lei pentru cei 6 ani. Din răspunsul dat de Municipiul Turda reiese expres că valoarea de 6.000.000 de lei pentru cei 6 ani nu se referă la valoarea contractului ci doar la valoarea estimată a gratuităţilor , care reprezintă doar o parte din valoarea contractului”, arată întâmpinarea semnată de directorul general al Societăţii de Transport Public Sa Alba Iulia, Stelian Nicola.

În toamna anului trecut, judecătorul Bogdan Georgeta Zdrenghea a respins cererea de reexaminare a taxei de timbru.

”Respinge ca fiind formulată de o persoană lipsită de calitate procesuală activă, cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru stabilită în dosarul 2679/328/2016, formulată de petenta Societatea de Transport Public SA cu sediul în Alba Iulia”, arată încheierea de şedinţă din noiembrie anul trecut.

Controlul Prefecturii Cluj: nu au fost respectate normele legale

În 2013, Prefectura Cluj face un control la Primăria Turda privitor la modul în care se realizează transportul în comun la Turda şi cum a ajuns firma din Alba Iulia să câştige contractul respectiv. Potrivit controlului, la licitaţie au participat cinci firme (Regia Autonomă de Transport Local Turda, SC Auto Trust Corporation, Societatea de Transport Public SA, SC Maxi Taxi Trans şi SC Tour Claus), dintre care au rămas în cursă doar două societăţi cu oferte valide, firma din Alba Iulia şi SC Tour Claus. Potrivit criteriilor de evaluare, cea mai bună ofertă a fost cea a firmei Tour Claus, cu 73 de puncte, firma din Alba Iulia primind 47,33 de puncte. Au urmat o serie de contestaţii, însă firma Tour Claus a anunţat că renunţă la contract pentru că municipalitatea turdeană a impus o serie de cerinţe pe care firma nu le putea onora, astfel că Primăria Turda a desemnat câştigător firma care se clasase pe locul secund, Societatea de transport Public Local SA.

Însă, concluziile raportului au arătat că municipalitatea turdeană nu a respectat prevederile legale privitoare la acordarea acestui contract. Comisia de evaluare nu a fost numită prin hotărâre de consiliu local, ci prin dispoziţia primarului, anunţul licitaţiei nu a fost publicat în Monitorul Oficial, atribuirea contractului de delegare a gestiunii cu ofertantul câştigător nu a fost aprobată prin hotărârea consiliului în baza raportului de evaluare a comisiei, autoritatea locală nu a transmis concomitent documentaţia de atribuire a contractului de delegare la ANRSC.

Curtea de conturi: hotărâri judecătoreşti contradictorii

În 2014, Curtea de conturi a României face un alt control la Primăria Turda pentru a verifica activitatea de transport public local. ”În ceea ce priveşte acordarea subvenţiilor pentru acoperirea diferenţelor dintre veniturile şi cheltuielile Societăţii de Transport Public SA, s-a constat că UAT Turda a încetat plata acestor subvenţii din luna aprilie 2012, datorită faptului că în acest caz s-a pronunţat Curtea de Apel Cluj”, arată raportul Curţii de conturi. Potrivit raportului acordarea subvenţiilor s-ar fi acordat timp de doi ani fără să existe o acoperire legală. În cadrul proceselor, firma din Alba Iulia a dat în judecată municipalitatea turdeană cerând plata sumei de 1.987.980 de lei, cu titlu de subvenţii şi gratuităţi. Concluziile acestui raport arată că ”Acordarea subvenţiilor, în cadrul contractului de concesiune privind delegarea serviciului de transport public local, rămâne o problemă controversată, având în vedere dosarele care au fost şi există pe rolului instanţelor judecătoreşti, soluţiile pronunţate de către acestea fiind uneori contradictorii”, se arată în finalului raportului Curţii de conturi.

DNA i-a murdărit, tot DNA i-a spălat

Firma TRANSPORT PUBLIC SA este administrată de NICOLA STELIAN CONSTANTIN, care deţine şi un pachet majoritar de acţiuni. Ceilalţi acţionari ai companiei sunt DARJA PAUL COSMIN, DARJA DAN LUCIAN, BORFOTA VALERIA, POP ELENA MIHAELA, POPESCU CORNEL, SZEKELY ELENA, POPA ADRIANA GABRIELA, NICULUT IOSIF şi STOIA ANA. În anii trecuţi, compania a fost în centrul unui scandal alături de Mircea Hava, edilul din Alba Iulia. Municipalitatea a fost acuzată de procurorii DNA că a acordat o serie de subvenţii nelegale Societăţii de Transport Public, însă, ulterior, procurorii DNA au retras acuzaţiile făcute împotriva lui Hava şi a patronului acestei companii. În dosar au fost învinuite 11 persoane: 8 din primărie, viceprimarul Paul Voicu, fostul viceprimar Ioan Bogăţan, Oliviu Gaspar (Biroul Transport, Liberă Iniţiativă şi Comercial – Direcţia Cheltuieli, Primăria Alba Iulia), secretarul Primăriei, Marcel Jeler, şeful departamentului economic, Teofila Ţâr şi alte trei persoane din cadrul STP, inclusiv directorul Stelian Nicola.

Însă, ulterior, prin ordonanţa 213/P/2011 din 29.07.2013, emisă de către Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul teritorial Alba, s-a dispus ”scoaterea de sub urmărire penală a învinuiţilor Hava Mircea Gheorghe, Ţâr Teofila, Rânghet Georgeta, Bogăţan Ioan, Voicu Paul, Gaşpar Oliviu, Ştef Horaţiu, Jeler Mircea Valerian, Nicola Stelian Constantin, Adam Daniela Mirela, Borfotă Valeria.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.