Într-o ediţie trecută, Gazeta de Cluj a prezentat faptul că vecinii supermarketului Profi City, recent deschis în cartierul Grigorescu sunt nemulţumiţi că magazinul nu a respectat normele legale de funcţionare. După o săptămână de la sesizarea depusă la primărie, mai mulţi reprezentanţi ai supermarketului au organizat o întâlnire cu vecinii pentru a încerca rezolvarea problemelor. Însă, şedinţa s-a transformat într-o discuţie aprinsă în care reprezentanţii Profi au încercat evaziv să răspundă întrebărilor clujenilor.

 

Supermarketul din cartierul Grigorescu funcţionează începând cu data de 16 martie 2017, iar potrivit vecinilor noul Profi ”nu respectă normele unei conlocuiri civilizate” cu cele opt familii care locuiesc la adresa str. Donath, nr. 15, bl. M, sc I, unde funcţionează şi supermarketul. În consecinţă, aceştia au semnalat primăriei neregulile constate şi cer instituţiei să nu elibereze magazinului autorizaţia de funcţionare. Rugămintea acestora se datorează următoarelor antecedente:

”Pe întreaga perioadă de pregătire a spaţiului magazinului (aproximativ cinci săptămâni), orele de linişte nu au fost respectate nici în zilele lucrătoare, nici sâmbăta, nici duminica.

Lucrările efectuate au inclus modificarea structurii de rezistenţă a blocului pentru care, săptămâna trecută când am discutat cu responsabilitate Profi pentru construcţii şi deschiderea unui nou magazin nu există autorizaţie de construcţie eliberată de compartimentul de specialitate al primăriei. Ne-a fost prezentată doar expertiza unui specialist care, este numai un act necesar pentru eliberarea autorizaţiei. Din câte ştim noi, pentru eliberarea autorizaţiei de construcţie ar fi trebuit să aibă acordul locatarilor blocului.

Tot săptămâna trecută, în discuţia avută de membrii asociaţiei de proprietari cu reprezentanţii Profi (Domnul Călin Constantea împreună cu un alt coleg) am rugat ca orarul de funcţionare al magazinului să se încadreze în orarul unui magazin deschis la parterul unui bloc de locuinţe. Am menţionat atunci că nu suntem de acord nici cu deschiderea magazinului la ora 6:00 şi nici cu funcţionarea lui până la ora 22:00. Azi, am avut surpriza să constatăm că exceptând duminica, când orarul de funcţionare este 6:00 – 22:00, în restul zilelor este 6:00 – 23:00. Solicitarea noastră era maxim 7:00 – 21:00.

Am rugat de asemenea să nu se vândă cafea întrucât nu există toalete necesare în această situaţie. Coroborat cu orarul de funcţionare şi cu segmentul ţintă al clienţilor, putem avea surpriza neplăcută ca în apropierea scării noastre să apară locuri urât mirositoare.

Magazinul nu beneficiază de spaţii de depozitare, aprovizionarea făcându-se pe întreg parcursul zilei. În acest context, ne găsim în situaţii similare celei din ziua de ieri, când două maşini cu marfă au blocat complet strada din spatele magazinului făcând orice circulaţie imposibilă. Mai mult, potenţialii cumpărători care se deplasează cu maşini nu fac decât să crească aglomeraţia din timpul zilei, datorită faptului că la parterul blocului nostru (scările I şi II) există o serie de spaţii comerciale şi de servicii foarte frecventate.

Dorim să se elimine utilizarea căruciorului mecanic şi a paleţilor din lemn pentru descărcarea la rampă, transportul mărfii în magazine. Zgomotele produse sunt inacceptabile în orele de linişte şi supărătoare pe tot programul de funcţionare.

În această situaţie, considerăm că autorizaţia de funcţionare a magazinului ar fi trebuit să fie solicitată (cel puţin în principiu) însă înainte de începerea lucrărilor, nu după deschiderea magazinului. Deşi am prezentat nemulţumirile şi îngrijorările noastre responsabililor Profi, atitudinea adoptată a fost de dispreţ şi nebăgare în seamă a doleanţelor noastre.

Suntem convinşi că Primăria Cluj-Napoca militează pentru un oraş civilizat (Viena, Munchen, etc.) nu spre un oraş din Africa sau America Latină unde totul este la discreţia celor cu bani.

Având în vedere legislaţia în vigoare şi cele prezentate anterior, vă rugăm, să nu eliberaţi autorizaţia de funcţionare, fie să cereţi celor de la Profi să respecte în totalitate normele unei convieţuiri civilizate şi respectuoase”, au transmis vecinii supermarketului.

profi 1

Discuţie aprinsă între clujeni şi reprezentanţii Profi

Ulterior reclamaţiilor, Nelu Anton – director regional expansiune Profi Rom Food SRL, împreună cu Călin Constantea – manager de expansiune şi un alt coleg de la firma de proiectare s-au întâlnit cu vecinii deranjaţi de deschiderea magazinului pentru a încerca rezolvarea problemelor prezentate mai sus.

Proiectantul şi-a început discursul prin a prezenta că acordul Asociaţiei de proprietari s-a cerut numai pentru reclama luminoasă, motivând că dosarul depus la primărie prevede ”reamenajare spaţiu comercial existent şi amplasare siglă luminoasă”.

”Deci, dumneavoastră trebuie să ne daţi acordul, oarecum, pentru reclamă luminoasă. În cazul în care nu se primeşte acordul pentru reclamă luminoasă o sa merg la primărie şi ulterior o să scot toate planşele, o să dăm reclama jos. Aceasta e soluţia, asta o să facem noi în cazul în care nu se primeşte acordul Asociaţiei de locatari. Practic, acest lucru e şi stipulat în certificatul de urbanism. Dacă nu reuşim să obţinem semnăturile, scoatem un certificat de urbanism nou în care spunem că nu mai e nevoie de reclamă luminoasă, dar nu e cazul, că în multe locaţii am avut aşa…”, precizează proiectantul.

Acesta a fost întrerupt de un vecin care a cerut detalii despre reamenajarea spaţiului comercial. În schimb, proiectantul şi-a ţinut poziţia şi a repetat din nou povestea cu reclama luminoasă:

”Nu am ce să… Atâta timp cât dumneavoastră la parterul acestui bloc aveţi un spaţiu comercial care e în CF şi eu nu schimb destinaţia acestui spaţiu, nu am nevoie de acordul vecinilor. De acordul vecinilor am nevoie pentru reclama luminoasă. Dacă nu îl vom primi, atunci o sa scoatem din toate planşele reclama lumioasa. Asta am vrut să se înţeleagă, că pentruasta s-a cerut acordul. Toată lumea discută despre un acord al unor vecini, dar nu se înţelege pentru ce. Am vrut să explic pentru ce, deci nu pentru funcţionarea unui magazin propriu. Am făcut proiect şi pentru amenjarea spaţiului. Nu se cere acordul vecinilor pentru aşa ceva. Se cere doar pentru reclamă luminoasă sau pentru schimbare destinaţie”.

Întrebat dacă pentru autorizaţia de construcţie se cere acordul vecinilor, proiectantul a spus că ”Nu. Dacă dvs. mă contraziceţi pe mine care fac sute de magazie, atunci… Acordul dvs. pe care l-am cerut, mi-l daţi pentru reclama luminoasă şi vreau să înţelegeţi asta”.

 

Profi a recunoscut că nu are autorizaţie de construcţie

Un alt vecin sesizează faptul că sunt multe probleme pe care reprezentanţii Profi au promis că le vor rezolva, probleme legate de orarul de funcţionare, legat de linişte, probleme care nu s-au remediat:

”Ne-aţi spus că se va cere aprobare pentru orarul de funcţionare de la ora 07:00-22.00, iar atunci când magazinul s-a deschis s-a întâmplat ca orarul să fie până la ora 23:00 şi e foarte interesant, or aici suntem bloc de locuinţe, şi în zonele unde aveţi construcţie separată. aveţi orar de funcţionare până la ora 22:00. Vi se pare normală treaba asta? Mie numi se pare normal, mi se pare bătaie de joc”.

În replică, proiectantul a precizat că cei care şi-au cumpărat un spaţiu în acel bloc, au ştiut clar că la parter va putea fi un magazin non-stop sau un bar ori restaurant.

Vă prezentăm un dialog dintre proiectant şi unul dintre vecini, unde reprezentantul Profi recunoaşte în final că s-au făcut lucrări fără autorizaţie, încercând să răspundă evaziv la întrebări.

  • Vecin: ”Dvs. aţi venit aici ca să ajungem la o înţelegere sau aţi venit pe poziţie de forţă să ne arătaţi ce grozavi sunteţi dvs. şi câte proiecte faceţi? Când aţi vorbit cu vecinul nostru aţi spus că vine nu ştiu ce director să ne înţelegem. Acuma dvs. veniţi cu poveşti că afişele de afară….Am înţeles că în lucrările de reamenajate pe care le-aţi făcut dvs., au fost modificări la structura de rezistenţă. E adevărat?”.
  • Proiectant: ”S-a făcut o expertiză, se poate verifica”
  • Vecin: ”Eu am întrebat dacă au fost modificări la structura de rezistenţă”
  • Proiectant: ”Nu. Nu s-a afectat structura de rezistenţă”
  • Vecin: ”Nu răspundeţi aşa, eu sunt cadru didactic la Universitate şi cu mine să nu faceţi pe prostul. Eu am întrebat daca aţi facut modificari de rezistenţă. Dacă nu aţi făcut pentru ce aţi avut nevoie de avizul unui expert? Iar dacă aţi făcut modifcări la structură, dvs. de unde ştiţi că nu au făcut şi alţii modificări la structură? Şi expertul dvs. ca să va dea acordul, ar fi trebuit să vină şi să vadă ce se întâmplă în bloc, or expertul dvs. nu a făcut aşa ceva. În plus de asta, dvs. aţi avut nevoie de această expertiză ca să obţineţi o autorizaţie de construcţie ”.
  • Proiectant: ”Pentru orice se cere expertiza”
  • Vecin: ”Deci de autorizaţie de construcţie era nevoie sau nu era nevoie?”
  • Proiectant: ”Este nevoie”
  • Vecin: ”Bun. Atunci aţi avut autorizaţia de construcţie când aţi început lucrările aici?
  • Proiectant: ”Asta nu, asta nu”

Vecin: ”Atâta timp cât dvs., cât construcţia dvs. modifică structura de rezistenţă, dvs. aveţi nevoie de acordul primăriei, nu l-aţi avut şi aţi făcut o mulţime de lucruri. În plus de asta, chiar dacăaţi fi avut nevoie de acordul nostru numai pentru reclama luminoasă, dvs. nu aţi fi trebuti să puneţi carul îaintea boului, ci să ne întrebaţi pe noi înainte şi pe urmă să faceţi aşa ceva, or dvs. în permanenţă aţi făcut lucruri care pe noi, Asociatia de proprietari ne-a lezat.

Dvs. veniţi şi ne spuneţi  de momentul când ne-am mutat noi aici. Da, evident, erau spaţii comerciale, pe vremea aceea, în 1979. Dar vreau să vă spun că atunci locuitorii nu erau întrebaţi, pe de altă parte situaţia magazinelor care funcţionau atunci era diferită faţă de magazinele care funcţioneazăacuma, afluenţa de clienţi în magazine şi traficul nu se pot compara. Deci noi trebuie să judecăm problemele şi Clujul şi orice oraş, trebuie să judece problema în situaţia de astăzi, nu din situaţia din 1979 când nu ne-afost cerut niciun acord,  atunci se făceau repartizări prin primărie. Aşa că nu veniţi dvs. să ne spuneţi cum era pe vremea când am cumpărat noi apartamentele. Problemele acestea trebuie discutate, sunt lucruri de care dvs. trebuie să ţineţi seamă, nu să veniţi se ne puneţi pe noi în faţa unui fapt împlinit şi la revedere.

Eu m-am interesat, am discutat cu un avocat şi mi s-a spus că în momentul în care dvs.aţi făcut modificări în timp ce nu aveaţi autorizaţie, atunci la revedere, treaba se reface la loc şi ne vedem în altă parte şi discutăm. Dvs. nu ne-aţi povestit de autorizaţia de construcţie, dvs. numai aţi îmbrobodit că era sau nu era nevoie de modificări la structura de rezistenţă… nu suntem nişte prostovani. Eu nu am înţeles, dacă dvs. aţi venit şi aţi făcut programul care l-aţi vrut fără să ne ziceţi, aţi făcut gălăgie când aţi vrut”.

spate profi donath

Directorul încearcă mai timid o mediere

În discuţie a intervenit şi directorul Nelu Anton în care locatarii de pe strada Donath şi-au pus speranţa că acesta va rezolva problema, având puterea de decizie.

”Aşa cum v-a zis colegul meu, la ora actuală, pe documentaţia pe care o avem depusă în primărie, avem nevoie de acordul Asociaţiei de proprietari. Pentru asta, am venit să stăm de vorbă împreună cu colegii mei şi adiacent să vedem care sunt problemele şi să vedem ce putem rezolva sau ce nu putem rezolva.

Aşa cum v-a zis şi colegul meu, acordul priveşte lucrările de amenajare. Cât priveşte acordul pentru programul de funcţionare, nu este nevoie de acordul dumneavoastră, aşa cum prevăd prezentările din HCL local pentru că activitatea nu depăşeşte ora 23:00 şi nu este non-stop, nu are activităţi de bar, discoteci sau restaurante pentru care ar fi nevoie de acordul vecinilor. Ceea ce ne-aţi rugat dvs., să avem un orar de funcţionare de la ora 09:00-21:00 nu putem face asta, să avem un orar atât de mic, dacă e să discutăm de ora 7:00-22:00, pot să am o discuţie şi cred că acesta e discutabil”, a precizat Nelu Anton.

În replică, un vecin a afirmat că nu este normal ca aceste hotărâri să nu fie îndreptate spre viitor, iar un astfel de caz nu s-a mai văzut în nicio ţară europeană, fiind deranjat şi de atitudinea Primăriei Cluj-Napoca.

”Noi am mai văzut oraşe din lumea asta, eu din câte am văzut peste tot unde sunt magazine de genul acesta, eu nu am văzut în blocuri de locuinţe. Dar dacă Clujul vrea să ne ducem către America Latină sau Africa, foarte bine Primăria Cluj! Eu nu afirm nici pe departe că dvs. nu aţi respectat HCL, dar noi o să spunem celor de la Primăria Clujului că nouă ni se pare că atitudinea lor şi hotărârile care le au în momentul de faţă nu se nişte hotărâri îndreptate spre viitor pentru că astea sunt nişte lucruri care sunt limpezi. În afara de ceea ce se reclamă acum, este vorba şi gălăgia care are loc în perioada în care dvs. vă aprovizionaţi. Asta nu poate fi admisă! S-ar putea ca nici asta să nu fie cuprinsă nicăieri, o să vedem şi o să ne interesăm”, sesizează un locatar.

Despre problema aprovizionării, directorul Nelu Anton le-a spus clujenilor că se va încerca să se facă un alt orar de aprovizionare.

 

Răspunsurile evazive sunt preferate în rândul reprezentanţilor Profi

Întrebările despre cum s-au efectuat lucrări de construcţie fără autorizaţie, nu s-au oprit: ”Pe mine m-a surprins cum aţi deschis dvs. magazinul fără să aveţi autorizaţie de funcţionare. Cum aţi făcut construcţii fără să aveţi autorizaţii? Deci chestia asta… Puteţi să-mi spuneţi: ”Domnule, suntem în România” şi nu-am ce să comentez….”, spune un locatar.

La această întrebare, directorul a ignorat întrebarea, răspunzând pe ocolite că: ”Dosarele sunt depuse, nu sunt eliberate”.

Deranjat de răspuns, acelaşi vecin a punctat că se discută despre autorizaţii de construcţie şi nu despre dosarul depus: ”Dvs. pentru nişte activităţi şi acţiuni pe care le-aţi întreprins aţi fi avut de îndeplinit nişte condiţii, avize. Lucrările aşa trebuie făcute, nu să facem construcţia blocului şi să aşteptăm după autorizaţie. Dar la noi se pare că aşa se procedează, se face construcţia, după vedem că nu avem drum, nu avem canalizare nu avem nimic”.

În încheiere, locatarii de pe strada Donath nr. 15, bl. M, scara I, le-au reamintit reprezentanţilor Profi de probleme principale create şi anume, orarul de funcţionare, gălăgia şi deranjul produs de aprovizionarea magazinului: ”Noi nu trebuie să înghiţim gălăgia. Oricum, noi nu putem să excedem deciziile pe care le ia primăria, dar putem să ne spunem părerea. Vă rog să rezolvaţi problema, că degeaba ne tot întâlnim să discutăm fiecare pe poziţii adverse”.

Şedinţa s-a încheiat cu promisiunile directorului Nelu Anton care spune că va încerca rezolvarea problemelor.

Amintim şi faptul că în ediţia trecută, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea a declarat pe baza acestei speţe că ”dacă se realizează modificări la structura de rezistenţă, o societate are nevoie de autorizaţie de construire, un raport de expertiză tehnică nu este suficient”. Totodată, Dan Tarcea a precizat că acordul vecinilor pentru funcţionarea magazinului trebuie solicitat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.