În urma recensământului care a fost realizat în 2021, Institutul Național de Statistică anunța că în toată zona metropolitană a Cluj-Napoca locuiesc în total aproape 390.000 de oameni, una dintre cele mai dinamice zone din țară. Cu o populație atât de mare vine și o cerere pe măsură de produse și servicii, iar multe companii se bat pentru potențialii clienți din oraș.

Însă, în această luptă pentru clienți, unele companii decid că regulile nu sunt pentru ele, astfel încât există situații în care o societate preferă să plătească amenzi și să își continue activitatea în moduri anti-competitive decât să respecte legea și să joace corect.

În această situație se regăsește și Profi, care din 2019 are nu mai puțin de 20 de dosare deschise în instanță, multe dintre ele fiind cu apel la tribunal, iar toate având ca parte opusă diferite direcții din Municipiul Cluj-Napoca.

Pentru Profi, ultimii ani au reprezentat o etapă importantă pentru companie, cel mai important eveniment fiind sfârșitul brandului, care este pe cale de a fi cumpărat de către Mega Image, deși încă nu este sigur dacă Consiliul Concurenței va aproba achiziția.

Profi vs restul lumii

Acest număr de 20 de dosare în instanță nu spune nimic fără context, dar dacă este comparat cu restul supermarketurilor prezente în Cluj-Napoca, problema devine evidentă. Astfel, începând cu 2019, celelalte branduri de magazine au mult mai puține dosare împotriva municipiului.

Carrefour, prin toate societățile pe care le deține (Artima SA, Carrefour Romania SA și Supeco Investment SRL) nu are niciun dosar împotriva municipiului Cluj-Napoca. În aceeași situație ideală se află Auchan, Kaufland și Selgros.

Mega Image are un singur proces în instanță împotriva orașului Cluj-Napoca, iar în aceeași situație se află și Lidl. Doar Unicarm mai are un număr relativ ridicat de dosare, adică cinci din 2019.

Aceste dosare sunt diferite de inspecțiile făcute de Protecția Consumatorului, care a sancționat de mai multe ori majoritatea unităților din oraș, fie prin amenzi, fie prin închideri temporare.

Profi nu crede în avize

În general, dosarele din instanță sunt contestații asupra unor amenzi, astfel încât de multe ori este implicată și Poliția Locală, iar ocazional „probleme” sunt și cu Direcția Inspecție și Control Serviciul Comercial, și cu Municipiul Cluj-Napoca.

Un exemplu bun este un caz din 2017, când un Profi City a instalat cinci panouri luminoase de dimensiuni de la un metru pătrat la unul de 15 m lungime. Acestea au fost puse fără Autorizație de Construcție, astfel încât Profi a primit 180 de zile să rezolve problema: fie dă jos panourile, fie obține actele necesare.

După ce au trecut cele șase luni, panourile erau încă pe clădire, iar compania tot nu obținuse Autorizația de Construcție, astfel încât primarul municipiului a dat Profi în judecată. Judecătoria Cluj-Napoca a decis că panourile trebuie date jos, iar pentru această decizie Profi a făcut apel, care a fost respins de Tribunal, fiind păstrată hotărârea inițială.

În apărare, Profi a argumentat că „demolarea (panourilor n.r.) este nejustificată atât timp este posibilă o soluţie mai puţin drastică precum intrarea în legalitate prin obţinerea autorizaţiei de construcţie”. Însă, despre faptul că nu au obținut Autorizația de Construcție din prima, reprezentanții Profi au spus că nu aveau acordul vecinilor; în ciuda acestui fapt, panourile au fost puse pe clădire.

O altă problemă recurentă cu magazinele Profi constă în faptul că o parte dintre ele funcționează fără mai multe documente care sunt cerute de lege. Anume, este vorba de acordul de funcționare și de orarul locației, ambele fiind eliberate de către primării.

De mai multe ori Profi a încercat să argumenteze că magazinele sale nu sunt spații publice, deci nu ar avea nevoie de avizele din partea Primăriei Cluj-Napoca pentru a funcționa. Acest argument, deși a fost repetat în mai multe dosare, a fost respins de fiecare dată de către instanțe, dar dintr-un motiv sau altul, avocații supermarketului continuă să încerce aceeași metodă.

Magistrații susțin în mod constant că prin natura și scopul magazinelor, acestea sunt spații publice: „simplul fapt că activitatea apelantei (Profi n.r.) se desfășoară într-un spațiu proprietate privată, nu exclude calificarea acestuia ca fiind spațiu destinat folosinței publice raportat la activitatea comercială desfășurată în structura de vânzare din locația menționată”

De asemenea, avocații Profi au încercat de câteva ori să se folosească de un principiu specific lumii juridice, anume non bis in idem, care spune că cineva nu poate fi judecat de două ori pentru aceeași faptă. Adică, aceleași probleme au fost găsite de mai multe ori, dar instanțele nu au acceptat nici acest argument, susținând că sancțiunile, deși se referă la aceleași probleme, sunt bazate pe inspecții diferite.

Mega Image cumpără o companie care se bate pe mărunțiș

Un lucru care rămâne de neînțeles este faptul că amenzile pe care Profi le contestă în instanță sunt de sume nesemnificative: sancțiunea cea mai mică găsite de Gazeta de Cluj este de doar 400 de lei, deși unele urcă la câteva mii de lei.

Totuși, pentru o companie atât de mare precum Profi, aceste amenzi au aceeași valoare ca niște greșeli de calcul sau pierderi din cauza pungilor de pufuleți care se sparg din greșeală.

Cu toate acestea, proprietarii Mega Image vor să achiziționeze întreg lanțul de magazine Profi, iar celor două companii au și ajuns la o înțelegere. În prezent, Consiliul Concurenței analizează situația, iar după cele mai recente declarații, instituția se consultă și cu alte țari care au aprobat asemenea achiziții.

Consiliul Concurenței își face griji că unele piețe locale vor avea de suferit dacă această tranzacție va fi aprobată, deoarece operațiunea ar duce la mai puține opțiuni pentru consumatori. Mai mult, ar putea fi afectați și unii furnizori, care vor avea mai puține companii la care să își vândă produsele.

Din punct de vedere financiar, Profi nu o duce cel mai bine: deși cifra de afaceri a fost de aproape 13 miliarde de lei în 2023, societatea a avut pierderi de 200 de milioane de lei. În ciuda acestui fapt, compania își extinde afacerile, iar conform HotNews, aplicația magazinului are apoape două milioane de utilizatori.

2 COMENTARII

  1. Profi are 2 milioane de prosti care au aplicatia , la preturile din Profi si din Megaimage sa nu te duci cu sacul iar consiliul concurentei sa nu dea aprobare ca de un magazin foarte scump plus unul la fel de scump egal sa nu mai cumperi nimic la pret rezonabil. Daca preia si personalul care in unele magazine este infect pe linga preturi mari vom avea si nespalati si nesimtiti la servire.

  2. Trebuie avuta in vedere si necinstea anumitor organe numite ale statului !Multe lucreaza in slujba concurentei !Am avut o firma si toate organele din cartel”organe de control” m-au amendat cu exceptua politiei locale Cluj si a Consiliului Concurentei.Dar si alea m-au controlat Sa vezi ce mafiei ,cossa nostra ar putea lua lectii mai ales de la cea cu origini pdl .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.