La 1 august s-au încheiat lucrările de modernizare a liniei de tramvai din municipiul Cluj-Napoca. Proiectul a fost demarat în urmă cu mai bine de doi ani, iar tramvaiele noi au început să circule pe primul tronson de anul trecut. În valoare totală de aproape 30 de milioane de euro, modernizarea liniei de tramvai a fost finanţată din fonduri europene.
Primăria a anunţat la începutul acestei luni că pe ultimul tronson la care s-a lucrat în cadrul proiectului de modernizare a liniei de tramvai au început probele, astfel că de lunea trecută liniile 100 şi 102 au intrat din nou pe ruta normală, dat fiind că traseul Piaţa Gării – Bulevardul Muncii este de acum funcţional.
„Cluj-Napoca a fost primul oraş din România care a accesat fonduri europene nerambursabile pentru reabilitarea liniei de tramvai, pe o lungime de 26,6 kilometri. Contractul de execuţie s-a semnat la 15 iunie 2011, iar primul tronson reabilitat – cartierul Mănăştur – Gară, în lungime de 11,5 kilometri a fost dat în funcţiune în 6 iunie 2012. Acum am deschis circulaţiei transportului în comun cel de-al doilea tronson, în lungime de 15,1 kilometri, Gară – Bulevardul Muncii, astfel încât, de luni, se poate circula pe întreg traseul de 26,6 kilometri. Avem pregătit, în completare, un alt proiect cu finanţare europeană privind reabilitarea tramei stradale pe acest traseu aferent liniei de tramvai estimat la 20 de milioane de euro. Urmează să asfaltăm toate străzile de pe traseul liniei de tramvai, la care se adaugă reabilitarea a patru poduri, pentru a avea o infrastructură modernă de transport în comun”, a spus primarul Emil Boc la inaugurarea tronsonului.
Traseul oamenilor muncii, refăcut din bani europeni
Licitaţia pentru reabilitarea tramei stradale ar urma să fie lansată la sfârşitul acestei luni, a mai spus Emil Boc, care a subliniat şi beneficiile obţinute în urma acestui proiect, care a creat disconfort clujenilor: „Modernizarea liniei de tramvai a dus la creşterea operativităţii şi siguranţei la schimbarea traseului prin montarea de macaze automate, creşterea vitezei de circulaţie şi reducerea cu 60 la sută a duratei de parcurs din cartierul Mănăştur până pe Bulevardul Muncii, reducerea consumului de energie electrică”, a mai spus Emil Boc.
Primăria Cluj-Napoca a semnat contractul pentru modernizarea liniei de tramvai din oraş cu un consorţiu format din firmele Swietelsky Baugesellschaft mbH – Astalrom – Euroconstruct – Transferoviar Grup. Acest lucru s-a făcut cu o lună întârziere pentru că municipalitatea a trebuit să aştepte aprobarea de la Comisia Europeană şi de la Ministerul Dezvoltării, dar şi pentru că a trebuit să fie soluţionată contestaţia depusă în urma licitaţiei.
Firma Mari Vila a înregistrat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) o plângere cu privire la modul în care s-a derulat şi s-a finalizat procedura de atribuire a contractului de execuţie. Deşi oferta firmei Mari Vila a fost acceptată de comisia de licitaţii, firma a fost descalificată ulterior pentru că oferta era prea mică – de 71,3 milioane de lei, în comparaţie cu varianta câştigătoare, de 104 milioane de lei.
Tramvaie mov, special pentru Cluj
De asemenea, Primăria municipiului Cluj-Napoca a semnat în data de 27 martie 2012 contractul de achiziţie a 12 tramvaie ultramoderne cu câştigătorul licitaţiei organizate în acest scop, compania polonă SC Pojajzdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Clasată pe locul doi, societatea Astra Vagoane a încercat să blocheze procedura, invocând nereguli în documentaţia de licitaţie, însă n-a avut câştig de cauză la CNSC. Când primăria se pregătea să semneze contractul cu polonezii, Astra a depus o nouă contestaţie şi de data aceasta a câştigat. Primăria a atacat în instanţă această decizie şi a câştigat procesul, reuşind astfel să meargă pe rezultatul stabilit de comisia de licitaţie, care a atribuit contractul către societatea poloneză.
Diana Gabor