Proiectul metroului pe care primarul Emil Boc îl flutură în fața camerelor de luat vederi este contestat de Consiliul Civic Local Cluj Napoca. Membrii consiliului atrag atenția că în studiul de fezabilitate, plătit de municipalitate cu peste 30 milioane lei, se arată clar că cea mai bună soluție pentru decongestionarea traficului din oraș este transportul alternativ de suprafață combinat cu lărgirea arterelor de circulație, acolo unde acest lucru este posibil. Ei au trimis o sesizare către premierul Cîțu care, la sfârșitul acestei luni a răspuns, ”funcționărește” că locuitorii orașului hotărăsc în privința marilor proiecte de infrastructură.

La mijlocul lunii trecute, Consiliul Civic Local Cluj Napoca a transmis o sesizare în legătură cu proiectul metroului din Cluj Napoca. Reprezentanții acestui for atrăgeau atenția că administrația locală nu a organizat o întâlnire publică în care să se discute despre oportunitatea proiectului, ci doar a organizat o licitație publică în cadrul căreia a fost comandat un studiu de fezabilitate care a costat peste 30 milioane lei, bani publici.

”Consiliul Civic Local a identificat soluții mai bune vizavi de proiectul primăriei Cluj-Napoca, denumit „Tren metropolitan și magistrala 1 Metrou”, proiect pus în dezbaterea publică pe data de 15.10.2021. În fapt dezbaterea publică nu își mai găsește sensul din moment ce șefa Comisiei Europene și-a anunțat deja prezența la București în săptămâna aceasta pentru semnarea acordului de finanțare PNRR. Avem plăcerea să vă expunem varianta alternativă la cea propusa de Primărie, gândită și susținută de către specialiștii invitați în cadrul CCL.

Potrivit afirmațiilor din Studiile de Prefezabilitate și fezabilitate – în alegerea soluției de transport – cea mai rapidă, rentabilă, economică și oportună metodă de eliminare a blocajului de mobilitate din Cluj-Napoca și împrejurimi, o reprezintă varianta transportului combinat cu autobuze electrice, troleibuze și tramvaie silențioase, corelat cu investiții pentru extinderea drumurilor și a rutelor propuse. Soluția cu METROU UȘOR PE PNEURI ARE FOARTE MULTE INCONVENIENTE PENTRU PERIOADA 2021-2040 INTRUC T: – numărul populației din aria metropolitana Cluj, combinat cu extinderea activităților profesionale ONLINE, nu asigură un grad minim de încărcare cu călători plătitori, ceea ce poate conduce la apelarea la subvenții, la costul exagerat al unei călătorii, la imposibilitatea rambursării împrumuturilor europene sau la declararea falimentului societății de administrare. Studiile geotehnice au localizat multe zone din traseu cu straturi de sare, nisipuri fluide, straturi de apă freatică de medie și mare adâncime, zone cu vestigii istorice protejate prin lege, fără a oferi soluții de depășire a lor. Durata de execuție a lucrărilor este în dezacord major cu estimările specialiștilor dar și cu perioada limitată de finanțare prin împrumuturi parțial nerambursabile din fonduri europene (PNRR), cu consecințe dezastruoase la restituirea sumelor datorate, în caz de eșec”, arată reclamația trimisă de CCL Premierului Cîțu.

Câțu răspunde ca funcționarul lui Boc

Suspect de repede, în 29 septembrie, premierul Cîțu răspunde și îi asigură pe cei din Consiliul Civic Local că nu se va face nimic fără consultarea clujenilor. Mai mult, la jumătatea acestei luni, este așteptat răspunsul Ministerului Mediului care ar trebui, sau nu, să elibereze avizul de mediu pentru proiectul metroului clujean.

”Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a propus includerea proiectului „Dezvoltarea

reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca” (Faza I) în cadrul Planului Național de Redresare și Rezilienţă. În ceea ce privește dezbaterea publică organizată pentru data de 15.10.2021, vă facem cunoscut faptul că proiectul “Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca”, inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență, deși este aprobat la nivelul Comisiei Europene și al Consiliului Uniunii Europene, trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de legislația națională și să răspundă tuturor condițiilor legale și de admisibilitate/eligibilitate. Doar în aceste condiţii proiectul poate primi efectiv finanțare din PNRR. De asemenea, proiectul trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de HG nr. 907/2016, astfel încât să se asigure faptul că acesta este fezabil din punct de vedere tehnic și financiar”, arată o parte din răspunsul premierului care poate fi citit integral în ediția online a ziarului.

Bihorenii sunt cu picioarele pe pământ

Un alt proiect de mobilitate urbană finanțat prin aceleași fonduri la care aspiră Emil Boc se concretizează în jurul municipiului Oradea. Este vorba despre un inel rutier, proiect aprobat recent de Consiliul Județean Bihor în parteneriat cu câteva administrații locale vizate.

Parteneriatul este încheiat între Consiliul Județean Bihor – responsabilul de proiect și finanțatorul principal, comunele al căror teritoriu va fi traversat de noul drum – Oșorhei, Sânmartin, Nojorid, și Primăria Oradea – cofinanțator al proiectului.

Inelul metropolitan va avea profilul unei centuri cu o bandă de circulație pe sens și o lungime de peste 20 km. Proiectul face parte din rețeaua de drumuri metropolitane care sunt gândite ca ,,spițele” de la o roată. Pleacă din ,,butuc” (Oradea) și se duc spre circumferința roții (inelul metropolitan) și spre localitățile din zona metropolitană.

Rețeaua se realizează prin colaborare cu Primăria Oradea, Compania națională de autostrăzi și primăriile din zonă.

”Am decis să propunem acest proiect datorită valorii adăugate pe care o generează: trafic ridicat, conectarea intercomunitară, competitivitate economică întărită pentru Bihor, acces la zone noi de dezvoltare, tranzit mai bun spre zona rurală și condiții mai bune pentru îmbunătățirea mediului de muncă și viață în județul Bihor.

Valoarea estimată este de 45 de milioane de euro. 40 de milioane ar urma să fie asigurați prin program, iar 5 milioane din contribuția Consiliului Județean Bihor. La primăvară vom avea studiul de fezabilitate gata. Dacă totul merge bine, în toamna anului viitor am putea avea un contract de proiectare și execuție semnat”, a declarat Ilie Bolojan, șeful CJ Bihor.

Finanțarea valabilă 5 ani, durata de execuție a proiectului este de 10 ani

Peste cinci ani, metroul din Cluj Napoca va trebui să fie finalizat, în caz contrar cei 350 milioane de euro vor trebui returnați către bugetul Uniunii Europene. Proiectul metroului clujean va fi finanțat cu acești bani în cadrul PLANULUI NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ (PNRR). Însă, potrivit studiului de fezabilitate comandat pentru acest proiect, realizarea metroului ar dura 128 luni – adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro, adică de 10 ori valoarea CMID-ului.

Drobul de sare din MetroBoc

Până în momentul de față, prima lucrare pe teren din cadrul proiectului este cea a efectuării unor foraje pentru proiectul metroului. Din păcate s-a descoperit un mare zăcământ de sare care deja dă bătăi de cap proiectanților.

Firma care realizează forajele este Geostud, unde acționari sunt  TAUTAN ALEXANDRU și CHIRICA ANTON, fostul prorector al Universității Tehnice de construcții București care, în urmă cu câțiva ani, a fost acuzat de agenția Națională de Integritate de săvârșirea infracțiunii de fals în declarațiile de avere și integritate.

Firma Geostud este implicată și în proiectul autostrăzii Sibiu – Pitești. În legătură cu acest proiect, tracknews.ro a publicat o anchetă realizată de Alexandru Căuțiș care spune că firma respectivă este vizată și într-o anchetă a DNA.

Potrivit acestor date firma italiană SPEA a angajat firma GEOSTUD SRL pentru realizarea studiilor geotehnice. Potrivit plângerii depuse la DNA, ”GEOSTUD a început să „lucreze” masiv, dar doar pe hârtie. La o verificare pe un anumit tronson a celor care au depus plângerea a rezultat că din 55 de foraje de mare adâncime nu fuseseră executate decât 5, restul fiind fictive. Adică în loc să sondeze terenul la adâncimi de 6-35 metri, conform caietului de sarcini, au zgârmat puţin pământul cât să pară că au făcut forajul. În acest fel firma GEOSTUD, se arată în plângerea de la DNA, a terminat rapid de făcut studiul de fezabilitate, dar din burtă.”, arată tracknews.ro.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.