Ultima ședință a Consiliului Județean s-a lăsat cu scandal din cauza nemulțumirilor proprietarilor de terenuri ale căror parcele vor fi expropriate în vederea extinderii pistei Aeroportului din Cluj.  Mai mulți proprietari au asistat la ședință pentru a-și exprima punctul de vedere cu privire la „sumele derizorii” care li se oferă drept despăgubire pentru terenurile pe care urmează să fie extinsă pista. Cele două părți implicate, pe de-o parte proprietarii de terenuri, iar de cealaltă parte, autoritățile publice, vor ajunge în fața instanței care va stabili o sumă corespunzătoare. 

Mai mulţi proprietari de terenuri au fost prezenţi la şedinţa Consiliului Judeţean pentru a lupta contra autorităților locale care, spun ei, îi de suma pe care aceștia o merită, în vederea extinderii pistei aeroportului clujean. Pentru a putea realiza lucrările de extindere a pistei și, implicit, de amenajare a Someşului, e nevoie de expropierea unui număr de 334 de parcele. Parcelele cu dimensiunile cele mai mari au aproximativ două hectare, una fiind deținută de către Comuna Apahida și Parohia Ortodoxă, iar cea de-a doua de către o persoană fizică.

Suma oferită proprietarilor de terenuri din Comuna Apahida este de aproximativ 45 de bani pe metru pătrat, iar pentru cei din Cluj-Napoca este de 89 de bani. Prețul a fost considerat derizoriu de către proprietari, care au participat la ultima ședință a Consiliului Județean pentru a-și exprima nemulțumirile, având în vedere tarifele actuale ale terenurilor din Cluj:  “Nici nu pot califica ceea ce vreţi să faceţi aici. Consiliul Judeţean are la dispoziţie 47.000 de euro, iar voi ce vreţi să faceţi cu banii aceştia? Să expropriați 40 de ha de teren, la prețul de 45 de bani mp și 80 de bani mp de teren? Mie îmi expropriați 1.000 de m. Știți ce înseamnă 1000 de m de teren? 450 de lei, conform cu ceea ce vreţi să votaţi aici!”, a spus unul dintre participanții la ședință.

După o lungă dezbatere pe acest subiect, decizia de expropriere a fost amânată, la propunerea celor de la UDMR. Lucrarea „Amenajarea râului Someşul Mic în municipiul Cluj-Napoca, judeţul Cluj, pe raza localităților Cluj-Napoca și Apahida – etapa a II-a„ se află încă în așteptare. Dintre cei prezenți la ședință, consilierul judeţean PNL, Viorel Secară, a ținut să precizeze faptul că nu va susține un proiect de hotărâre care să nu despăgubească corespunzător proprietarii de terenuri și totodată a subliniat faptul că, într-un final, se va ajunge în instanță pentru a putea lua o decizie corespunzătoare.

De ce se va prelungi pista Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj?

În 2013, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj a finalizat prima etapă de construire a unei noi piste de 2100 metri, care urmează să fie continuată acum, prin prelungirea acesteia până la 3500 metri, pentru a permite aterizarea și decolarea avioanelor transatlantice. Pentru această lucrare este necesară devierea râului Someș.

Directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj, David Ciceo, a afirmat că după finalizarea extinderii pistei aeroportului până la 3.500 de metri vor putea fi introduse zboruri intercontinentale şi estimează că, peste şapte-opt ani, vor exista curse aeriene de la Cluj-Napoca spre New York. “Continuăm demersurile de extindere a pistei până la 3.500 de metri, iar după finalizarea acestui proiect vom avea zboruri Cluj-Napoca – New York; există potenţial în acest sens şi estimăm că în şapte-opt ani vor putea fi operate primele astfel de zboruri. Se lucrează acum la devierea râului Someş, parte a proiectului de extindere a pistei”, a declarat Ciceo. Demersurile în acest sens au început deja, prin lansarea licitației privind contractarea unui studiu de fezabilitate pentru extinderea pistei, contractul fiind estimat la 1.740.000 lei.

Directorul Aeroportului a mai afirmat, în declarațiile sale anterioare, că multe companii aeriene își schimbă flota, iar noile avioane nu vor mai putea ateriza pe aeroport decât cu restricții în ceea ce privește numărul de pasageri. Prin urmare, un astfel de proiect devine imperios necesar, chiar vital, pentru dezvoltarea acestui obiectiv. Lucrările pentru dezvoltarea acestei piste au început încă din anul 2011, când pista a ajuns la o dimensiune de 2.100 metri și la costuri de 78 de milioane de euro. Finalizarea lucrărilor în ceea ce privește prima etapă a dezvoltării proiectului au durat doi ani din cauza unor probleme tehnice și a lipsei finanțărilor din partea Administraţiei Naţionale Apele Române. Lucrările au fost realizate de o asociere între firmele SCC Napoca SA, SC ICCO Systems SRL şi SC Geo Arc SRL. Inaugurarea a avut loc în 26 octombrie 2013.

Demersurile pentru realizarea celei de-a doua etape a proiectului au început deja, însă este dificil de estimat un termen de finalizare, având în vedere dificultatea întâmpinată cu proprietarii de terenuri care nu vor să accepte sumele oferite pentru expropriere. În acest sens, Iuliu Pop, director general adjunct la Aeroportul Internaţional Cluj a declarat că “extinderea pistei este deosebit de importantă şi noi credem în acest proiect. Este un beneficiu pentru clujeni să poată face zboruri peste Ocean. Din studiile pe care le avem, extinderea ar trebui să fie la 3.450 de metri, undeva aproape de 3.500 de metri. Acum avem 2.100 metri. Ar putea fi legat Clujul direct de Statele Unite, Canada, Asia. Alte beneficii ar fi că, odată cu extinderea pistei, ar creşte interesul şi pentru zborurile cargo, care sunt aeronave mari”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.