Miercuri, consilierul județean Mihai Seplecan a fost prezent la demararea lucrărilor de la Fizeșu Gherlii, pentru modernizarea drumului care duce spre Cămărașu. Alături de acesta, vicepreședintele Consiliului Județean (CJ) Cluj, Vakar Istvan, și directorul adjunct de la Regia Autonomă a Drumurilor Județene (RADJ), Ioan Săbădaș, au informat oamenii, ieșiți în stradă pentru a protesta împotriva situației în care se află comuna lor, că în cel mai scurt timp problemele lor se vor rezolva. Potrivit acestora, prima etapă o reprezintă astuparea gropilor, apoi urmează reciclarea materialelor folosite la drum, pentru a ridica nivelul acestuia, după care se va asfalta. Etapa de reciclare va dura maxim 20 de zile, după care, potrivit lui Vakar, se va începe asfaltarea.
KIAT dă cimentul…
Oamenii au ieșit în stradă pentru că nu mai suportă starea drumului. Mulți se plâng că îi costă enorm să repare mereu mașinile, iar alții spun că nici măcar nu își pot duce copiii la spital când se îmbolnăvesc, pentru că ambulanțele abia ajung în satul lor. Câțiva oameni au strigat ”să vină Uroianu, să dea banii înapoi”, referindu-se la președintele suspendat al CJ Cluj, Horea Uioreanu. Alții au declarat că ei nu cred niciun cuvânt din ceea ce le spun politicienii, pentru că au mai fost pe acolo de câteva ori, și nicio promisiune nu a fost îndeplinită.
”De ce nu au făcut tot câte puțin, dar să facă cum trebuie, nu să decoperteze și apoi să plece, că nu le ajung banii”, a spus un cetățean din Fizeșu Gherlii. Mai mult, o femeie a declarat pentru Gazeta de Cluj că cei de la KIAT umblau prin curțile oamenilor, oferindu-le ciment, din materialele utilizate pentru modernizarea drumului. ”În loc să lucre, tot umblau după oameni să le dea ciment. Apoi așa nu gați niciun drum. Io le-am zis, mie nu îmi trebe, că-mi fac singură, să își vadă de drumul lor”, a spus femeia. Și alți vecini ai acesteia au confirmat că au primit oferte similare.
… și RADJ motorina
Întrebată de ce într-o zi toridă ca cea de miercuri drumul nu mai este udat, cum spunea fostul director interimar de la Regia Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat al Judeţului (RAADPP) Cluj că se face, prin contract cu RADJ, aceasta a povestit că de fapt nici acest subcontractant nu își făcea treaba. ”Nu o udat mai deloc. Că umblau pe la tractoriști. Veneau, udau o țâră, apoi scoteau benzina, motorina și umblau să o vândă pe la oamini. Dup-aia se duceau în treaba lor.” Amintim că Gavrilă Iuga, fostul șef RAADPP, a declarat pentru Gazeta de Cluj că drumul este udat în zilele mai călduroase, pentru a se evita formare norilor de praf. „În conformitate cu ordinul prefectului, avem contract cu RADJ (Regia Autonomă a Drumurilor Judeţene, n.r.), ei udă drumul în funcţie de nevoie. Dacă e uscat, se udă, ca să fie OK pe porţiunea cu piatră spartă”, a spus Iuga.
De ce trebuia asfaltat sau udat drumul
Un drum rămas decopertat pune în pericol sănătatea românilor, în special în zilele foarte calde, uscate, când la trecerea mașinilor praful se ridică în aer și aerul devine irespirabil. Consiliul Judeţean Cluj a remis în urmă cu câteva luni un comunicat de presă la care a ataşat o adresă formulată de medicul de familie din Fizeşu Gherlii, care arată că starea de sănătate a pacienţilor cu anumite afecțiuni, între care astm bronșic și boli cardiovasculare, s-a deteriorat în ultima perioadă, ca urmare a stării deplorabile a drumului și a prafului ridicat de pe acesta, întrucât nu a fost asfaltat.
”Ce să mai mănânci din grădină? Tu ai mânca roșii pe care s-a pus praful ăsta de la drum? Nici nu se spală cum trebuie”, îi spunea un cetățean al comunei vecinului său. ”E groaznic, am auzit că se îmbolnăvesc copiii. Am fost aici de Rusalii și nu puteai sta lângă drum”, spune un alt bărbat prezent la protest.
Saga KIAT-CJ, infinită
Lucrările la drumul judeţean 109C au început în vara anului 2013. În august, KIAT a început asfaltarea tronsonului din zona Fizeşu Gherlii, dar acestea nu a mai fost terminat niciodată, lucrările fiind abandonate fără motiv. Doar nouă kilometri din 40 au fost asfaltaţi, pe restul fiind împrăştiat pietriş amestecat cu ciment. KIAT a promis că face 423 km de drumuri contra unei sume de 280 de milioane de lei, dar nici un tronson nu a fost inaugurat.
Ulterior, în luna mai, Consiliul Judeţean a decis, într-o şedinţă extraordinară, că drumul din Fizeşu Gherlii trebuie să fie asfaltat în regim de urgenţă. Un comitet de urgenţă a fost convocat pentru a se deplasa la faţa locului, pentru a stabili lucrările care trebuie terminate. Această comisie trebuia să evalueze lucrările realizate până acum, iar raportul său este aşteptat de Consiliul Judeţean pentru a putea să lanseze o cerere de oferte pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Convocarea acestei comisii a fost prevăzută în contractul cu firma KIAT, în eventualitatea unei rezilieri.
90.000 de euro ca să spele rușinea KIAT
Marți, Vakar Istvan a transmis RAADPP dispoziţia nr. 14539 privind începerea de urgenţă a lucrărilor de reabilitare şi modernizare a drumului judeţean 109C Gherla-Fizeşu Gherlii-Ţaga, între kilometrii 3+825 şi 9+000. ”Sper să nu mai apară piedici. Am dat ordinul de începere a lucrărilor pentru că ne încadram cu suma la achiziție directă (406 mii de lei fără TVA, n.r.), și e o urgență să rezolvăm problemele cu acest drum”, a spus vicepreședintele CJ.
Pe parcursul celor 20 de zile lucrătoare cât are la dispoziţie începând din acest moment, executantul trebuie să realizeze o serie de lucrări de reparare a sectorului de drum pe o suprafaţă de 29.118 mp, să elimine gropile prin acoperirea cu aproximativ 1.500 mc de material pietros şi să trateze burduşirile prin aplicarea unui strat de bază de 6 cm, arată un comunicat al Consiliului Județean Cluj.
Ca tot veni vorba de hotie, va invit sa vedeti in com. Palatca ulitele impanzite de indicatoare de circulatie, gandesti ca esti prin Manhattan. Drumul pana in comuna e plin de gropi, ei pun indicator cu trecere pentru vaci.