Singurul europarlamentar clujean, Rares Niculescu, a acceptat pentru Gazeta sa raspunda la mai multe întrebari referitoare la activitatea sa din Parlamentul European si la imaginea României în Europa. Niculescu a facut referire la problemele cu care se confrunta tara noastra din perspectiva accesarii fondurilor europene, afirmând ca descentralizarea este principal masura pe care trebuie sa o ia România pentru a reusi sa supravietuiasca în UE. De asemenea, Niculescu a trecut în revista si o patre dintre prioritatile pe care le are în acest mandat. Totodata, Niculescu a facut referire si la taxa de prima înmatriculare, catalogând-o drept ilegala din punctual de vedere al jurisprudentei europene.
Gazeta: Cum se vede Clujul de la Bruxelles?
Rares Niculescu: Cred ca ar trebui sa ne intereseze în primul rând cum se vede Bruxelles de la Cluj. Si de ce spun acest lucru. Aspiratiile românilor legate de aderarea la Uniunea Europeana au fost si sunt înca unele foarte concrete. Un loc important în cadrul acestor asteptari îl ocupa atragerea fondurilor europene pentru dezvoltare. În conditiile acestea trebuie sa vedem cum se vede Bruxelles de la Cluj, daca se mai vede ca o sursa a dezvoltarii viitoare a României si a Clujului, sau dimpotriva constituie o dezamagire pe fondul inabilitatii Guvernului de a atrage în anul 2007 si în primele luni ale anului 2008 macar un euro din fondurile structurale si de coeziune. Eu sper ca românii si clujenii privesc în continuare cu speranta la Burxelles ca la o capitala informala a Europei, respectiv ca la un loc în care se adopta toate deciziile de mare importanta pentru România si ca apartenenta la Uniunea Europeana nu a devent înca o dezamagire. Ar fi nedrept sa se întâmple acest lucru. O solutie la îndemâna ar fi ca România sa-si “suflece mânecile” si sa se puna serios la munca pentru atragerea si utilizarea celor peste 30 de miliarde de euro care-i sunt acesibile în cadrul programelor de coeziune.
Gazeta: Ce planuri aveti pentru acest mandat?
Rares Niculescu: România trebuie sa întreprinda doua mari categorii de actiuni în ceea ce priveste relatia cu Uniunea Europeana. Prima categorie de actiuni si de departe cele mai importante sunt menite sa faciliteze absorbtia fondurilor europene. În aceasta privinta problemele noastre sunt legate pe de-o parte de centralizare, sau mai bine spus de lipsa descentralizarii, factor care influenteaza si va influenta în continuare în mod negativ absorptia fondurilor comunitare. Din pacate, Guvernul nu doar ca nu accelereaza descentralizarea conform proiectelor pe care noi începusem sa le punem în practica, noi ca Partidul Democrat, pâna în momentul în care am fost scosi de la guvernare. Nu doar ca Guvernul nu a continuat aceste programe, dar chiar a început sa realizeze recentralizarea în anumite domenii importante. Conform unor analize foarte serioase, si opinie împartasita de multi specialisti în probleme legate de absorptia fondurilor europene, lipsa descentrallizarii constituie un impediment foarte serios în calea atragerii si utilizarii acestor fonduri. E necesara adaptarea administratiei românesti pentru a raspunde în mai mare masura conditiilor necesare pentru utilizarea fondurilor europene. În educatie si sanatate, efectele lipsei descentralizarii se vor face cel mai puternic resimtite si iata sunt cele doua domenii în care beneficiile cetatenilor ar fi cele mai concrete si cele mai asteptate. De asemenea, se constata o lipsa îngrijoratoare de informare la nivelul beneficiarilor. Vreau sa anunt de pe acum ca PD-L va organiza o sesiune de pregatire pentru primarii si viceprimarii sai din judet, unde specialisti recunoscuti în domeniul fondurilor europene le vor prezenta cele mai importante coordonate ale posibilelor investitii adresate administratiei publice locale. Cealalta gama de actiuni pe care România trebuie sa le întreprinda sunt legate de influentarea legislatiei europene într-un sens care sa ne convina. Si aici, Parlamentul European joaca un rol foarte important. Noi ne-am asumat prin aderarea la UE participarea la acquis-ulu comunitar care constituie întregul repertoriu legislativ al UE. Acum, pe masura ce se adopta în continuare acte normative noi, trebuie sa încercam ca acestea sa fie croite si pe masura României si sa încercam sa ne impunem si noi punctul de vedere în privinta acestor acte.
Gazeta: Care sunt prioritatile dumneavoastra pentru acest mandat?
Rares Niculescu: Pentru ca fac parte din Comisia pentru libertati civile, justitie si afaceri interne, prioritatea mea principala va fi cea de asigura un drum cât mai simplu si mai usor de parcurs pentru România catre aderarea a spatiul Schengen. Statele vecine au aderat la spatiun Schengen la sfârsitul annului trecut. Practic de la începutul acestui an între Ungaria si Austria nu mai exista frontiera. Acest proces necesita atât reforme importante pe plan intern cât si integarea României în sistemul informatic Schengen de generatia a doua, ceea ce constituie un demers foarte complex pe care va trebui sa-l urmarim pas cu pas. Pe de alta parte, va trebui sa asiguram mai multa atentie migratiei ilegale. România nu este înca un stat de destinatie a migratiei ilegale, însa putem vedea cu ochii nostri ca începem sa reprezentam un stat de tranzit pentru migratia ilegala. Presiunile asupra fruntierelor estice, dar si de sud-vest sunt din ce în ce mai puternice, cetateni din estul Europei încearca sa patrunda pe teritoriul României de unde spera sa se îndrepte spre statele mai bogate din vest. În afara de faptul ca ne revin responsabilitati în ceea ce priveste garantarea securitatii restului Europei, pentru ca suntem avampostul de est al uniunii, avem responsabilitatea de asigura securitatea tuturor celor 500 milioane de cetateni europeni si nu numai a celor 22 milioane de români. Mai departe, dupa cum stiti, Parlamentul European nu are drept de initiativa legislativa, în schimb are dreptul de a amenda, de a aproba sau de a respinge propunerile comisiei sau a Consiliului Uniunii Europene. Am depus un amendament la o propunere de directiva a Comisiei Europene privind introducerea unui nou instrument comunitar numit Cartea Albastra. UE doreste sa introduca un permis de intrare, de munca si de sedere destinat persoanelor cu calificare superioara extracomunitari. Am depus un amendament care urmareste ca nici un stat membru sa nu aiba dreptul de a acorda o Carte Albastra unui cetatean din afara UE pentru a lucra într-un domeniu în care dreptul cetatenilor români de a munci este restrictionat. Mai departe, la cabinetul meu lucreaza deja o echipa la care poate apela oricine care doreste consultanta în acesarea fondurilor europene.
Gazeta: Consiliul Judetean Cluj are deschis la Bruxelles un birou de lobby. Îsi face acel birou treaba?
Rares Niculescu: Am vizitat acea reprezentanta a CJ Cluj. E mult spus o reprezentanta, dar sigur, nu ma îndoiesc de utilitatea unui asemenea birou care sa asigure o relatie directa a judetului cu institutiile europene. Sper ca angajatii de acolo sa aduca la Cluj cât mai multe idei viabile pentru judet.
Gazeta: Putem vorbi de un brand al Clujului care trebuie promovat la Bruxelles?
Rares Niculescu: Clujul poate deveni interesant pentru oportunitatile pe care le ofera. Nu cred ca trebuie sa cautam branduri în afara oportunitatilor concrete, iar aceste oportunitati se regasesc în calitatea mediului de afaceri. Nu întâmplator o mare întreprindere cum este Nokia a venit sa investeasca la Cluj.
Gazeta: Aveti în plan avansarea unor idei de promovare a judetului Cluj la Bruxelles?
Rares Niculescu: Una dintre idei viza chiar organizarea unui study-tour cu colegii din Parlamentul European care ar avea posibilitatea într-un cadru informal sa cunoasca, sa vada cu ochii lor realitatile din România. Fiind reprezentant al judetului Cluj, evident ca voi organiza acest eveniment în zona noastra unde ar exista posibilitatea ca toti parlamentarii europeni sa vada cu ochii lor ce se întâmpla în tara noastra fara sa fie nevoiti sa afle aceste lucruri de la terti sau din ziare.
Gazeta: Concret, ce veti întreprinde pentru eliminarea taxei de prima înmatriculare?
Rares Niculescu: Deocamdata trebuie sa ne referim la forma actuala a taxei pentru ca este cea afllata în vigoare. Aceasta taxa de prima înmatriculare nu corespunde dreptului comunitar, este ilegala din punctual de vedere al dreptului comunitar, si numai retragerea ei de catre guvern ne poate salva de la o decizie nefavorabila în fata Curtii Europene de Justitie. Jurisprudenta Curtii Europene de Justitie, cetatenii care au platit aceasta taxa au dreptul sa o primeasca înapoi. La noua formula, ar fi doua observatii de facut. Prima este ca aceasta taxa este cu desavârsire lipsita de logica. Nu mi se pare correct sa stabilesti o taxa care sa favorizeze importul de masini vechi. Cu cât este masina mai veche, cu atâta este mai mica taxa, o idée lipsita de logica. Politicienii de la guvernare nu au învatat nimic din experienta Nokia. Am vazut cu totii cum politicienii germani s-au pus umar la umar sa pastreze în Germania locurile de munca de la Nokia. Mi se pare normal ca politicienii din Guvern sa aiba aceeasi atitudine în ceea ce priveste locurile de munca din România si aici ma refer la producatorii interni de automobile foarte afectati de noua forma a taxei.
Gazeta: Aveti în vedere o viitoare candidatura pentru un nou post de europarlamentar?
Rares Niculescu: Daca în România se va introduce votul uninominal, ceea ce sper sa se întâmple cât mai curând, voi candida pentru un post de deputat in Parlamentul României, dar numai în baza votului uninominal. Nu doresc sa candidez pe o lista de partid. Din nefericire, privind evolutia lucrurilor în acest moment, sperantele ca votul uninominal sa devina realitate la urmatoarele alegeri legislative sunt destul de reduse. Astept sa vad ce surprize ne va rezerva viitorul. Daca nu vom avea votul uninominal, nu am de spus decât ca asistam la un gest de dispret din partea guvernantilor, din partea Guvernului PNL si din partea PSD care sustine acest guvern, fata de cetatenii României.
Augustin Stanciu