Consiliul Local Cluj-Napoca a fost arena unui circ de zile mari între primar și echipa sa, pe de o parte, și consilierii USL, de cealaltă. Subiectul care a iscat scandalul a fost intenția RATUC de a folosi o serie de prevederi fiscale care îi permit să crească cota pentru finanțarea achiziției de mijloace de transport în comun. Conflictul s-a inflamat până s-a ajuns la acuzații cu iz penal și părăsirea ședinței.
Primarul Emil Boc a cerut la începutul ședinței mutarea în față, pe lista proiectelor care vor fi discutate de pe ordinea de zi, a hotărârilor privind regia locală de transport public. Proiectul de hotărâre privind aprobarea taxei speciale de transport public local a fost întâmpinată de consilierii din opoziție cu mai multe obiecții.
Astfel, Ioana Borza, de la USL, a cerut să fie luată în considerare propunerea de a permite și altor operatori să folosească stațiile RATUC și a atras atenția asupra faptului că parcul auto al regiei este depășit moral și fizic, iar majorarea prețului unei călătorii la 2 RON a fost nejustificată, de vreme ce acum se poate vorbi despre această taxă specială. Primarul Emil Boc a explicat că această propunere trebuie discutată inițial în Comisia de Circulație, pentru a se cunoaște efectele sale, și abia apoi va intra în dezbaterile Consiliului Local. În legătură cu prețul biletului, edilul a explicat că majorarea a fost una în funcție de inflație, și că la momentul respectiv, Clujul avea cel mai mic tarif pentru călătoriile în oraș.
Modernizare, dar cu ce bani?
Primarul Emil Boc a lăudat planul ”consistent” de modernizare a parcului auto al RATUC și a precizat că deja există mai multe mijloace de transport noi pe linie. ”Noi vrem să beneficieze de aceleași condiții și locuitorii din comunele învecinate, dar anumite firme de transport au apelat la instanță. Sperăm că zona metropolitană va avea câștig de cauză”, a spus Boc.
Consilierul USL Claudia Anastase a atras atenția că RATUC a devenit deja o regie cu caracter social, datorită programelor Primăriei de a oferi facilități unor categorii sociale. Aceasta a subliniat, de asemenea, că există multe vehicule de transport în comun a căror durată de exploatare a fost depășită. ”Dacă acesta e parcul auto al RATUC, mâine să convocăm ședința comisiei de circulație”, a cerut Anastase.
Anna Horvath, viceprimar din partea UDMR, a luat apărarea proiectului pentru regia de transport: ”Constituirea zonei metropolitane a fost inițiată de primarii din asociația de transport în comun, care au fost aleși de cetățeni mai lămuriți decât dumneavoastră. Toți știm ce s-a întâmplat la aceste licitații în care firmele sunt dispuse să sfideze deciziile Consiliului Local și prind curaj, participă cu niște parcuri auto super, pentru că prețul biletelor și orarul nu reprezentau o condiție. Până la urmă, autobuzele care au circulat pe acel traseu nu aveau aer condiționat și scaune cu pluș, cum arătau în ofertă”.
Ce este de fapt taxa specială
Un reprezentant al RATUC a explicat că din tariful pentru o călătorie, începând cu 1 aprilie de 2 RON, s-a stabilit inițial ca la fondul de dezvoltare să meargă 20 de bani. Fondul de dezvoltare reprezintă capitalul care va fi investit pentru înnoirea parcului auto. ”În urma consultării cu Fiscul local, ne-au explicat cum se tratează acest fond de dezvoltare dedus din tarif. Acesta intră în calculul profitului. De comun acord, am decis să extragem din actualele tarife taxa specială, care nu e supusă impozitării. Acești bani încasați rămân la reînnoirea parcului auto”, a spus reprezentantul regiei.
Și Emil Boc a încercat să explice opoziției că nu este vorba despre un proiect care ar majora tarifele, pentru că legea permite administrației locale să nu fie plătitori de TVA pe respectiva categorie de taxe. ”Astfel, banii rămân la noi pentru achiziția de noi autobuze, în loc să meargă la București”, a subliniat edilul.
Proiectul a fost însă respins, având numai 13 voturi pentru, 11 împotrivă și două abțineri. Primarul a intervenit imediat după rezultatul votului spunând că va convoca o altă ședință în care va supune din nou dezbaterii acest proiect, pentru că este unul foarte important.
„Vă bateţi joc de oamenii din Floreşti, Apahida şi restul localităţilor din zona metropolitană. Este inacceptabil ce faceţi, vă spun cu tot respectul. Ajutaţi firma Fany pe faţă. Nu le-aţi plătit facturile. Nu votaţi un proiect care ajută la cumpărarea de autobuze noi pentru zona metropolitană şi vă bateţi joc de aceste interese. Dar se pare că pentru dumneavoastră recompensarea firmelor care v-au făcut campanie electorală este mai importantă decât interesele cetăţenilor. Este inacceptabil ce faceţi. Vă arăt la Tribunal ca să vedeţi că în campanie electorală aţi plimbat oamenii de la o secţie de votare la alta. Aţi folosit firma Fanny ca să duceţi cetăţenii la referendum dintr-o parte în alta, acum vă manifestaţi în această formă de dispreţ. N-am crezut că se poate ajunge atât de jos într-un Consiliu local. Puneţi interesul politic deasupra interesului general”, a declarat primarul Emil Boc.
Dreptul la replică dăunează cvorumului
Consilierul Claudia Anastase a cerut un drept la replică, care i-a fost refuzat în mod repetat de președintele de ședință. Drept urmare, consilierii USL au părăsit ședința. După votarea proiectelor care aveau nevoie de majoritatea simplă, la discuțiile de la finalul ședinței, și alți membri PDL au cerut să aducă acuze la adresa legăturilor dintre Fany și USL. ”Intenția lor e să transporte oameni în municipiul Cluj-Napoca. Dacă le dăm câteva stații, vor cere tot mai multe. Vor să sufoce RATUC-ul. Colegii din PNL vor de mult timp să desființeze RATUC-ul, pentru că din acesta e greu să scoți bani, e sub controlul Curții de Conturi, al Consiliului de Administrație, al Consiliului Local și alții. Dacă vin operatori privați, vor cere în mod sigur scutiri de taxe”, a spus Radu Moisin.
Diana Gabor