Primăria Cluj-Napoca riscă să se aleagă cu procese pe bandă rulantă şi găuri în buget. După ce a aprobat câteva plângeri prealabile ale cetăţenilor, administraţia publică locală s-a trezit târâtă în instanţă de Prefectură, instituţie care a contestat admiterea acelor plângeri. Acum, autorităţile locale nu mai aprobă plângeri, de teama proceselor. Dar, pe principiul că de ce îţi e teamă nu scapi, dacă nu mai e dată în judecată de Prefectură, Primăria e dată în judecată de cetăţeni, care sunt nemulţumiţi de PUG-ul, aprobat în anul 2014. Un exemplu edificator în acest sens este cazul unui grup de 15 clujeni de pe strada Odobeşti.
Planul Urbanistic General (PUG) a făcut subiectul a sute de plângeri prealabile din 2014 de la aprobare, până acum. Unele au fost soluţionate favorabil, altele au fost contestate în instanţă, dar cele mai multe au fost respinse ca fiind nefondate. Mare parte din contestaţii au ca subiect modificarea PUG-ului pentru a schimba astfel şi încadrarea unor terenuri. Unul dintre aceste cazuri este al unui grup de 15 clujeni, proprietari ai unor terenuri, în suprafaţă totală de 60 de hectare, pe strada Odobeşti. Aceştia solicită de aproape doi ani revizuirea încadrării parcelelor pe care le deţin, din teren agricol în teren construibil. Este de înţeles de ce oamenii doresc modificarea încadrării. O parcelă construibilă este mult mai valoroasă decât o bucată de pământ arabil.
Povestea începe cu plângeri prealabile
Proprietarii au înaintat către administraţia publică locală plângeri prealabile, care în prima fază au fost admise în parte.
„Plângerea a fost admisă în parte, în sensul acordării posibilităţii modificării încadrării pe bază de PUZ. Au aşteptat o perioadă de timp, au întocmit un PUZ şi au solicitat un aviz de iniţiere pentru acest PUZ, dar au primit răspuns negativ. Eu cred că actul acela de admitere a plângerii prealabile este unul administrativ obligatoriu pentru municipalitate, trebuia pus în executare şi să se dea posibilitatea oamenilor să întocmească un PUZ, urmând ca după aceea comisiile din Primărie, în urma consultării, să stabilească în ce măsură încadrarea propusă prin acel PUZ ar fi fost oportună”, a declarat Dan Irimie, avocatul proprietarilor de terenuri.
Li se aprobă PUZ-ul când se modifică PUG-ul
Avocatul mizează pe o portiţă pe care o lasă deschisă PUG-ul. „Credem că şi PUG-ul aprobat în 2014 lasă o portiţă deschisă pentru că precizează că terenurile din zona agricolă constituie rezerve pe termen lung pentru extinderea oraşului. În condiţiile în care acest PUG a fost întocmit în 2011, iar valabilitatea unui PUG este de 10 ani, credem că un termen de 7 ani ar fi suficient pentru ca condiţiile să se fi schimbat”, a adăugat Dan Irimie.
Trecerea terenului dintr-o categorie în alta este o chestiune de ani de zile pentru că întocmirea unui alt PUZ ar presupune modificarea PUG-ului. Acest ultim aspect ţine de Primărie, care Primărie trebuie să obţină avize de la alte instituţii. Deci, intervine pe fir birocraţia tipic românească şi o chestiune simplă se transformă într-un adevărat calvar pentru cetăţeni.
„Vor avea posibilitatea să facă acest PUZ şi să obţină avizul de oportunitate, dar prima dată trebuie să fie o rectificare a Planului Urbanistic General. Până nu se face această rectificare a Planului Urbanistic General, nu se poate pune în aplicare plângerea prealabilă adoptată parţial de către Consiliul Local. Consiliul Local a făcut primul pas, de aici nu mai este treaba Consiliului Local, trebuie urmaţi aceiaşi paşi ca pentru votarea PUG-ului, obţinerea tuturor avizelor de la instituţiile statului şi abia după aceea plângerea prealabilă va fi cuprinsă în modificarea noului Plan Urbanistic General şi vor putea face acest PUZ. Noi nu putem lua acum o hotărâre pentru că ar însemna să încălcăm nişte prevederi care sunt astăzi în Planul Urbanistic General. Estimăm că în următorii doi-trei ani să obţinem toate avizele necesare”, a explicat viceprimarul Dan Tarcea.
Nemulţumiţi de răspuns, cetăţenii dau în judecată Primăria
Oamenii nu mai vor să aştepte doi-trei ani cât ar dura, teoretic, modificarea PUG-ului şi sunt hotărâţi să acţioneze în instanţă administraţia publică locală.
„Vom acţiona Primăria în instanţă pentru că altă şansă nu mai avem. Au mai fost plângeri anterioare admise şi ulterior contestate de prefect, dar noi suntem într-o situaţie diferită pentru că noi nu ceream decât avizarea PUZ-ului, nu ceream să se schimbe încadrarea propriu-zisă. Problema principală ridicată era înscrierea terenurilor în zona agricolă. Şi erau două variante: prima să conteste încadrarea şi să ceară înscrierea într-o categorie construibilă şi altă variantă era să vină ei cu o propunere de PUZ şi doar să ceară Primăriei să le avizeze iniţierea PUZ-ului şi să permită să urbanizeze zona, urmând ca apoi comisiile tehnice din Primărie să stabilească dacă încadrarea propusă e oportună pentru zona în cauză. Cei care au procedat în prima manieră, acum câţiva ani, a venit prefectul şi a contestat în instanţă şi a câştigat pentru că Consiliul Local nu se poate pronunţa cu privire la oportunitatea unei încadrări sau alta. Demersul nostru va continua în instanţă, unde urmează să vedem exact cât de departe mergem. Avem varianta în care Primăria să fie obligată să avizeze iniţierea PUZ, urmând să se pronunţe comisiile, a doua variantă în instanţă este să cerem iniţierea, dar să cerem eventual şi expertiză de urbanism. Dincolo de toate aceste aspecte să cerem şi daune de interese pentru că dacă instanţa decide că nu se poate băga în treaba Primăriei şi nu o poate obliga să iniţieze un PUZ, atunci poate măcar să oblige Primăria la daune interese pentru că oamenii sunt lipsiţi de valoarea terenului, care din 2014 încoace este teren agricol, care are valoare mult diminuată decât un teren construibil”, a afirmat avocatul Dan Irimie.
Primăria riscă să adune procese peste procese
Primăria Cluj-Napoca a adunat mai multe astfel de plângeri, care au fost admise parţial şi care depind de modificarea PUG-ului. Numărul acestora tot creşte pe zi ce trece. În acest ritm, Primăria riscă să se trezească cu nenumărate procese şi să fie obligată apoi la plata unor daune, care ar face gaură în bugetul local.
„De un an jumate acceptăm plângeri, dar nu se întâmplă nimic şi avansăm termene în fiecare an. Noi ar trebui să ne asumăm un termen de maxim doi ani, în care să ne canalizăm eforturile şi să actualizăm acest PUG. În rest, sunt doar vorbe în vânt prin care amânăm la nesfârşit”, a subliniat consilierul local PSD, Dan Morar.
De ce este necesară modificarea PUG-ului
Conducerea Primăriei nu mai vrea să admită plângeri prealabile de teamă să nu fie dată în judecată, aşa cum s-a întâmplat anterior. Dar, cu sau fără admiterea acestor plângeri, tot există riscul unor procese păguboase.
„Pentru primele plângeri prealabile admise, care reprezintă prima fază a acceptării, se ajunge la faza a doua a acceptării, care produce efecte juridice. Au fost şase asemenea cazuri, toate au fost atacate în contencios administrativ de către prefect şi toate acele litigii au fost câştigate de către prefect, motiv pentru care s-a ajuns la concluzia că trebuie actualizat PUG-ul”, a precizat consilierul local PNL, Radu Moisin.
Aşadar, până la schimbarea PUG-ului, se adună teancul de plângeri prealabile şi procese. Mai precizăm doar că aprobarea actualului PUG a durat mai bine de cinci ani.
terenurile alea de pe odobesti n-au fost niciodata urbanizabile, ba acum 20 de ani erau in extravilan, deci nu vad ce judecator poate obliga primaria sa-i lase pe oameni sa construiaca, oameni ce si-au luat teren fiind perfecti constienti ca nu au voie sa-si construiasca locuinte.
Dupa PUG-ul nou aceste terenuri apar intravilane in Cluj dar au scop agricol, pt a aproviziona orasul in caz de calamitati. Dar Clujul se dezvolta si are populatie dublu fata de acum 20 de ani si continua sa atraga multi oameni, chiar si straini. Hai sa lasam orasul sa se dezvolte frumos arhitectural cu acest potential de zone de case, nu doar blocuri pe verticala. Tocmai, primaria a avut viziunea de a pune aceste terenuri agricole in stand by in caz de o explozie, o cerinta, iar aceasta se intampla acum.
Terenurile acestea despre care se vorbeste in articol sint extraordinare ca potential de constructii case, ele sint in vecinatatea unor vile de lux de pe strada Odobesti, chiar linga ele, exista toate utilitatile toate,iar drumul a fost de curind asfaltat, cu trotuare asfaltate si stilpi cu felinare moderne. Este pregatita zona aceasta cu asfalt trotuare felinare,apa gaz curent pentru agricultura? La 500 de metri de strada Oasului si la 4 minute condus fara trafic de centrul clujului. Dupa aceste terenuri sint construite citeva case recent iar altele se ridica semet acum. Drumul este pregatit, latit inca 6 km pina la Buftea de Cluj pietruit si pregatit sa fie asfaltat, sa lucrat tot anul 2017 cu utilaje si culmea primaria dezvolta proiectul. Mentionez ca agentiile imobiliare se confrunta cu o criza acuta de terenuri pt constructii case. Hai sa lasam Clujul sa se dezvolte frumos corect. Urmarim foarte strict atitudinea primariei vizavi de ce se intimpla.