Săptămâna trecută, proiectul de reabilitare a şinelor de tramvai din Cluj-Napoca a primit undă verde de la Comisia de Urbanism. Costurile, acoperite din fonduri europene, se vor ridica la 40 de milioane de euro, iar modernizarea şinelor va fi urmată de înnoirea parcului de tramvaie cu vagoane asamblate în România.

În cadrul întâlnirii de joi, 18 februarie, membrii Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism a Consiliului Local Cluj-Napoca au avizat proiectul pentru reabilitarea liniilor de tramvai. Pentru proiectul de modernizare există deja avizul autorităţilorr de mediu, iar Parcul Central nu va fi afectat de lucrări. S-a discutat în special despre zona Splaiul Independenţei, care va deveni stradă cu sens unic spre centru în timpul lucrărilor. Va fi creată o bandă de trafic spre zona Plopilor, pentru a-l fluidiza, iar prin crearea unui zid de sprijin pe malurile Someşului care să ajute la susţinerea noii benzi de circulaţie, Splaiul Independenţei va fi extins spre râu. Petru Meseşan, proiectant al societăţii care a elaborat proiectul de modernizare, Relians Corp, a explicat că această arteră va fi mult mai circulată după finalizarea modernizărilor şi va prelua o parte a traficului spre centru.
S-a propus şi păstrarea unui singur şir de linii pe segmentul cuprins între Opera Maghiară şi podul Garibaldi, însă acest lucru ar ridica costurile şi timpii de lucru, ideea fiind respinsă. În apropierea stadionului va fi realizat un refugiu de siguranţă maximă pentru călători, iar înierbarea unei fâşii de pe carosabil va fi amânată. Proiectantul a explicat că "nu ne încadrăm la finanţare pentru fonduri europene cu aceste lucrări de extindere a străzii, astfel că am decis ca, după ce se face şi lărgirea străzii Splaiul Independenţei, în etapa a doua să revenim şi să realizăm înierbarea respectivă".
Relians Corp SRL Iaşi a fost desemnată la începutul anului trecut de către Primăria Cluj-Napoca drept consultant în gestionarea proiectelor, atragerea de finanţări externe şi analiza economică a proiectelor municipiului. Primul proiect primit de consultant este cel legat de modernizarea liniei de tramvai. De asemenea, Consiliul Local a trimis consultantului proiectul pentru reabilitarea ambulatoriului spitalului municipal ”Clujana”. Unul dintre acţionarii Relians Corp, Dan Iulian Stratan, este un cunoscut consultant pentru accesare fondurilor europene, considerat şi mâna dreaptă a lui Sorin Ovidiu Vântu de presa ieşeană.

La Iaşi, cu 20 de cm de şină cumperi tramvaiul

Că veni vorba de Iaşi, în urmă cu trei ani, la Iaşi se discuta reabilitarea liniilor de tramvai cu bani împrumutaţi de la bancă de către Primăria municipiului, la care să se adauge fonduri europene. Investiţia urma să se ridice la 33 de milioane de euro pentru 30 de km de şine. Între timp, s-a înlocuit doar un sfert din şina existentă în Iaşi, iar pentru reabilitarea celorlalte trei sferturi, care ar costa vreo 75 de milioane de euro, sau achiziţionarea de tramvaie noi nu mai există fonduri. Aceasta în condiţiile în care aproape toate tramvaiele din Iaşi sunt mai vechi de 25 de ani, cel mai vechi fiind produs în 1959. Ziarul de Iaşi a calculat că un tramvai second-hand costă cât 20 de centimetri de şină.

Noul tramvai Imperio, produs de Astra Arad

După finalizarea modernizării liniei de 25,8 km, RATUC va achiziţiona tramvaie noi. Numai investiţia pentru reabilitarea liniilor de tramvai se ridică la 40 de milioane de euro. Liviu Neag, directorul regiei, a declarat că dosarul pentru accesarea fondurilor europene pentru modernizarea liniei de tramvai a fost deja pregătit, iar mai târziu va începe reînnoirea parcului, RATUC fiind interesată să cumpere tramvaie noi, în special cele ansamblate în România, atâta timp cât preţul şi calitatea sunt convenabile. Clujul are o capacitate de exploatare de 40 de garnituri, cel mai vechi tramvai aflat în circulaţie în municipiu având 22 de ani. Cele mai noi tramvaie sunt din 2002, iar anul trecut au fost achiziţionate cinci garnituri recondiţionate din Germania, la preţul de 20.000 de euro fiecare. Acestă soluţie a fost privită ca una de tranziţie până la finalizarea reabilitării liniei de tramvai, având în vedere faptul că un tramvai nou costă 2 de milioane de euro.
Conducerea Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) s-a declarat interesată să achiziţioneze garnituri modernizate în România. Siemens, constructor german de material rulant va produce un nou model de tramvai în parteneriat cu Astra Vagoane Călători.  La sfârşitul lunii trecute, proprietarul Astra, Valer Blidar, a semnat acordul de cooperare cu cei de la Siemens pentru producerea modelului Imperio. Ţara noastră are un parc de vagoane vechi de 30 de ani, fiind o ţintă atractivă pentru producătorii din domeniu. Deşi a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, Astra Vagoane Călători nu a făcut disponibilizări, iar tramvaiele construite în colaborare cu germanii vor menţine competitivitatea fabricii pe piaţa internă şi externă.
Imperio ar urma să fie vândut către RATUC la un preţ cu 30% sub preţul pieţei. Noul model, al cărui prototip va fi prezentat peste şase luni clujenilor de la RATUC, va fi fabricat utilizând tehnologie Siemens pe linia de asamblare de la Astra, care a investit aproximativ patru milioane de euro pentru fabricarea lui. “Vrem să participăm la licitaţiile pe care autorităţile clujene le vor organiza pentru înnoirea parcului de tramvaie. Intenţionăm să vindem produsele noastre celor mai importante oraşe din ţară unde există acest tip de transport. Vom scoate primul tramvai în trimestrul trei, după care vom discuta cu reprezentanţii locali. Parcurile din ţară nu au fost înnoite de cel puţin 20 de ani, de aceea ne aşteptăm ca modelele noastre să trezească interes”, a explicat Alexandru Truţă, director general al Astra Vagoane Călători, pentru ZIUA de Cluj.

Reclamaţii la Primărie pentru şinele de tramvai

În repetate rânduri, casele de pe strada Oaşului au crăpat din cauza apropierii de liniile de tramvai, iar maşinile celor care locuiesc în zonă trebuie să se strecoare printre gropile din carosabil. Locuitorii au acuzat vibraţii puternice, în special la orele de trafic intens şi când tramvaiele trec în viteză, iar unii dintre ei au depus şi plângeri la primărie. Reabilitarea liniei de tramvai nu include fonduri pentru reabilitarea caselor afectate sau despăgubirea proprietarilor acestora. Directorul RATUC, Liviu Neag a declarat în 2008 pentru citynews.ro: “Nu am prevăzut aşa ceva în proiectul de modernizare a liniilor de tramvai. Am prevăzut doar înlocuirea stării de fapt cu una mai bună şi mai modernă, care să nu deranjeze. Sunt unele exagerări. Noi nu avem nici o vină că liniile existente au fost făcute aşa. Anii trecuţi am avut ceva plângeri de la oameni, dar fiecare vede lucrurile din punctul lui de vedere. În plus, unele case sunt vechi şi au probleme din cauza asta".

După modernizarea liniei de tramvai, clujenii care locuiesc în apropierea şinelor vor scăpa de chinul poluării fonice şi al condiţiei proaste a carosabilului. “Vom aplica o soluţie tehnică foarte avansată, şi anume un material care absoarbe vibraţiile, astfel nu vom mai avea probleme cu poluarea fonică de care s-au plâns cetăţenii din zona Plopilor, Mănăştur sau Oaşului. De asemenea cu această tehnică se vor preveni investiţiile din fiecare an sau o dată la doi ani pentru reparaţii la asfaltul din jurul şinelor”, a declarat pentru City News viceprimarul Radu Moisin, unul dintre coordonatorii grupului de lucru care monitorizeaza evolutia proiectului.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.