Inspectorii de la Protecţia Consumatorului atrag atenţia asupra promoţiilor false din magazine. Aceştia au constatat nereguli în urma verificărilor din mai multe judeţe, printre care comercializarea produselor cu etichete promoţionale după expirarea ofertelor sau reduceri anunţate la raft care nu pot fi verificate sau nici nu mai sunt valabile la casă. Consumatorii sunt sfătuiţi să fie atenţi la achiziţionarea produselor cu reduceri atrăgătoare şi să sesizeze autorităţile atunci când sunt păcăliţi de operatorii economici.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a efectuat în luna august verificarea comercializării produselor care au făcut obiectul campaniilor publicitare şi care încă se comercializează deşi perioada de desfăşurare a acestora a expirat şi modul de desfăşurare a ofertelor promoţionale.

Redus la raft, preţ întreg la casă

În întreaga ţară au fost controlaţi 119 operatori economici, supermarketuri, hipermarketuri şi lanţuri de magazine. La 59 dintre aceştia, aproape jumătate, s-au constatat abateri, iar pentru 24 de operatori economici comisarii ANPC au dispus oprirea temporară de la comercializare a produselor vândute sub sigla unor campanii publicitare expirate, până la informarea corectă a consumatorilor. Inspectorii de la Protecţia Consumatorului au aplicat 47 de amenzi contravenţionale însumând 166 000 lei şi 12 avertismente pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Una dintre abaterile observate a fost comercializarea de produse sub sigla publicitară a unor campanii promoţionale expirate, pentru inducerea în eroare a consumatorilor. În judeţul Neamţ s-a constatat că operatorii economici vindeau produse de cofetărie ce purtau sigla unei promoţii din perioada sărbătorilor pascale, expirată în luna aprilie sau o tombolă cu premii de la un producător de vin expirată în luna ianuarie. Majoritatea promoţiilor anunţate pe produsele retrase de pe piaţă s-au încheiat la sfârşitul lunii iulie, dar comercianţii le-au păstrat la raft. O altă abatere constată de comisarii ANPC au fost ofertele promoţionale nereale prin care consumatorii erau induşi în eroare şi determinaţi să achiziţioneze un anumit produs, fără a beneficia de un avantaj real. În acest sens Agenţia dă mai multe exemple pe site-ul instituţiei. În judeţul Suceava un operator vindea caşcaval pe a cărui etichetă era specificat „Acum, – 10%”, reducere de care consumatorul ar fi trebuit să beneficieze la casa de marcat, însă odată ajuns acolo constata că nu se opera niciun fel de reducere. În judeţul Dâmboviţa s-a găsit iaurt comercializat la “promoţie 8 la preţ de 6”, cu preţul la raft de 9,29 lei, în timp ce preţul unui singur iaurt era de 1,49 lei – 6 iaurturi costând în realitate 8,94 lei şi nu 9,29 lei. Iar în Bucureşti se anunţau reduceri suplimentare, deşi nici o reducere nu era aplicată anterior.

Doar 10% din cei păcăliţi depun plângere

În plus, comisarii au observat că în multe locuri informaţiile privind durata ofertei promoţionale sau limita stocurilor produselor la ofertă nici măcar nu erau afişate. La mai multe produse de larg consum nu apărea perioada în care va fi valabilă promoţia. Nu în ultimul rând, s-a constat că şi alte informaţii lipseau sau erau incomplete. Diverse produse erau comercializate fără menţionarea reducerii de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent, abatere constatată în judeţele Mehedinţi, Bucureşti, Suceava, Argeş. În judeţul Argeş, de exemplu, se comercializau şerveţele la promoţie “3 la preţ de 2” fără ca în magazin să existe şi produsul individual pentru a se putea verifica corectitudinea ofertei. S-au observat şi alte abateri, de exemplu în judeţul Sibiu s-au găsit produse alimentare comercializate în afara datei durabilităţii minimale, cu elemente de identificare incomplete sau netraduse în limba română.
ANPC-ul îi sfătuieşte pe consumatori ca la cumpărarea produselor vândute sub sigla unor campanii publicitare prin care se promit diverse avantaje la achiziţionare (reduceri de preţ, premii, participări la tombole etc.) să verifice dacă oferta mai este valabilă la momentul respectiv. De asemenea, la achiziţionarea pachetelor de produse „3 la preţ de 2” sau „al doilea produs la jumătate din preţ” consumatorii sunt încurajaţi să verifice preţul produselor individuale, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional.
Clienţii pot fi păcăliţi să cumpere un anumit produs şi să afle abia la casă ca reducerea nu mai este valabilă. Ofertele cu premii sau cele în care al doilea produs cumpărat este la jumătate de preţ sunt cele mai periculoase. Încercând să facă faţă crizei, magazinele au anunţat reduceri din ce în ce mai agresive, mizând pe sensibilitatea românilor la astfel de programe. Potrivit ANPC, numărul real de păcăliţi este mult mai mare, pentru că mai puţin de 10% dintre cei care constată că au fost înşelaţi depun plângere.

Spitalele clujene au cămări de gospodine

În ultima perioadă, inspectorii de la Comisariatul Judeţean Pentru Protecţia Consumatorului Cluj au efectuat mai multe controale tematice atât la diferiţi comercianţi, cât şi la furnizori de servicii. La sfârşitul lunii august, s-a desfăşurat verificarea  respectării conformităţii, calităţii produselor,  condiţiilor de depozitare şi etichetare a alimentelor  utilizate  la prepararea hranei destinată bolnavilor din unităţile de sănătate, precum şi a celor comercializate în chioşcurile aflate în incinta spitalelor. Materia primă utilizată la prepararea hranei bolnavilor este achiziţionată în baza procedurii de licitaţie,  alimentele fiind însoţite de documente care atestă provenienţa şi calitatea acestora, fiind etichetate corespunzător. Alimentele sezoniere (legume, fructe) sunt achiziţionate direct de la producători, în baza unui borderou de achiziţie. Materiile prime sunt depozitate conform specificaţiilor producătorilor, unele unităţi fiind lăudate de inspectorii OPC pentru că se gospodăresc foarte bine. La doar două unităţi sanitare s-a constatat că dotarea tehnică a blocului alimentar este învechită, dar nu s-au observat deficienţe majore. Este vorba de Spitalul de Boli Infecţioase şi Spitalul CFR. La chioşcurile din incinta spitalelor s-au observat abateri referitoare la etichetarea produselor sau afişarea preţurilor. Au fost controlate 9 astfel de chioşcuri şi 6 operatorii economici au fost sancţionaţi contravenţional cu amenzi în valoare de 6200 lei.

Nereguli la bucătăriile de 4 şi 5 stele

Un alt control a fost efectuat la hotelurile de 4 şi 5 stele din judeţ, la nivelul unităţilor de alimentaţie publică. La 8 din 11 astfel de unităţi s-au semnalat neconformităţi, cum ar fi utilizarea la  fabricarea diferitelor preparate culinare a materiilor prime cu data limită de consum depăşită, nerespectarea condiţiilor de transport şi de depozitare ale alimentelor, acestea fiind transportate cu autoturisme, precum şi liste meniu incomplete, în care nu era specificata cantitatea aferentă preţului afişat sau era folosită denumirea improprie de coniac pentru unele sortimente de băuturi alcoolice. Au fost oprite definitiv si retrase  din circuitul consumului uman 40,5 kg şi s-au dat 6 amenzi in valoare de 10.000 lei si 2 avertismente.
Cei de la ANPC oferă consumatorilor şi recomandări legate de interacţiunea lor cu agenţii economici şi furnizorii de servicii. De exemplu, având în vedere că termenul limită până la care instituţiile de creditare au obligaţia să modifice prin acte adiţionale contractele de creditare aflate în derulare în conformitate cu Ordonanţa de Urgenţă nr. 50/2010, Agenţia le recomandă consumatorilor să se prezinte la bancă, să ceară actele adiţionale şi să le ia acasă pentru a-l studia înainte să semneze. Iar dacă nu sunt de acord cu noile prevederi contractuale să notifice în scris banca, aceasta fiind obligată să le răspundă în termen de 30 de zile.

Diana Gabor

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.