Potrivit Master Planului General de Transporturi al României, document care trebuie prezentat Uniunii Europene, reabilitarea căii ferate dintre Cluj Napoca şi Episcopia Bihorului costa 477,4 milioane de euro, însă, peste noapte, preţul a fost majorat cu 100 de milioane de euro la 589,7 milioane de euro. Studiul de fezabilitate, făcut de două ori, a fost atribuit firmei SC Baicons Impex SRL, companie patronată de Baicu Marin. El este cercetat de DIICOT într-un dosar pentru fraudarea CFR!

 

Potrivit Master Planului General de Transport al României pentru reabilitarea celor 158 de km de cale ferată dintre Cluj Napoca şi Episcopia Bihorului ar fi necesară suma de 477,4 milioane de euro, proiectul urmând să se fi terminat în perioada 2016 – 2020.

Însă, potrivit ultimelor rectificări, suma necesară pentru acest proiect a crescut brusc la 589.7 milioane de lei, iar termenul de finalizare/implementare a fost devansat şi el pentru finele anului 2025!

Chiar dacă acest proiect zace în sertarele CFR de ani de zile, până acum nu a fost făcut decât studiul de fezabilitate, încă de două ori. Firma care s-a ocupat de această lucrare este SC Baicons în asociere cu ACCIONA Ingenieria, preţul de atribuire al licitaţiei fiind de aproximativ un milion de euro, fără TVA.

Firma Baicons este abonată la acest gen de lucrări pentru CFR.

Proiectul tehnic pentru ”Reparaţie capitală pod km 172+603 linia CF 412 Apahida Baia Mare între Staţiile Lăpuşel – Baia Mare”, a fost făcut de firma Baicons. Anul trecut, CFR a atribuit licitaţiile ”Act adiţional la Contractul de servicii nr. 42/26.04.2012 – Consultanţă şi supervizare a lucrărilor” asocierii SC LOUIS BERGER SRL – SC BAICONS IMPEX SRL (valoarea contractului 569.540 de lei, fără TVA) şi ”Act adiţional nr.3/15.06.2016 la Contractul de servicii nr. 41/26.04.2012 -Consultanţă şi supervizare (voare contract 183.400 de lei, fără TVA) acestei firme. Licitaţiile ”Reparaţie capitală pod km 77+450, fir II, Linia 412 Apahida – Baia Mare”, în valoare de 73.300 ded lei, fără TVA, şi ”Expertiza + D.A.L.I. + P.Th + D.D.E. pentru eliminare puncte periculoase – 2 loturi -Sucursala Regională CF Cluj”, în valoare de 90.000 de lei, fără TVA, au fost câştigate de SC Baicons.

Aceeaşi firmă a câştigat licitaţiile ”Studiu de Fezabilitate pentru Modernizarea liniei CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră”, în valoare de  7.950.000 de lei, fără TVA, precum şi licitaţia ”Consultanţă în domeniul managementului execuţiei şi pentru verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii–aferentă ,,Lucrărilor de reabilitare poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată SRCF Timişoara – lotul 3”, în valoare de 118.920 de lei, fără TVA.

 

Acuzat că a băgat vastul în CFR, câştigă licitaţii la CFR

Firma Baicons este deţinută şi administrată de Marin BAicu, care a fost în vizorul DIICOT pentru o schemă de fraudare a CFR.

Potrivit DIICOT, în perioada 2011-2014, Dragoş Nedelcu, administrator de fapt al SC Nuts Consulting SRL, SC Pathway Adivisors SRL, SC C&D Best Design Concept SRL, şi Marin Baicu, administrator de fapt al SC Baicons Impex SRL, SC LGB Transark SRL şi SC Vio Top SRL, Dan Besciu, asociat şi administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Peter Praher şi Josep Horneger, administratori la SC Swietelsky Baugesellschaft Mbh Linz Sucursala Bucureşti şi, respectiv, SC Swietelsky Construcţii Feroviare SRL, au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop, obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR), pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră.

„Modalitatea de săvârşire a faptelor constă în obţinerea de către membrii grupului infracţional organizat a unor contracte de infrastructură rutieră şi feroviară şi derularea lor în condiţii păgubitoare pentru companiile de stat achizitoare, prin angajarea unor cheltuieli nereale, aparent necesare derulării proiectelor, operaţiuni urmate de transferul unor mari sume de bani, în mod succesiv din conturile companiilor de stat, în conturile societăţilor controlate de inculpaţi, pentru ca în final, aceste sume să fie retrase în numerar sau folosite de inculpaţi în interes personal, pentru achiziţia unor imobile în centrul capitalei sau pentru plata unor vacanţe şi cumpărături de lux”, se arată într-un comunicat de presă al DIICOT.

De asemenea, anchetatorii au stabilit că, în perioada 2011-2013, Alexandru Horpos, Traian Horpos şi Vlad Ionel Vameşu, asociaţi şi administratori ai SC Straco Group SRL, au dispus înregistrarea în contabilitatea societăţii a unor facturi fiscale emise de SC Activ Invest Construct, administrată de Sandu Stancu, ce atestau operaţiuni nereale, aferente executării lucrărilor proiectului Apă Canal Ilfov, cu scopul de a deduce în mod nelegal TVA aferent şi de a reduce cuantumul impozitului pe profit şi dividende, datorate bugetului de stat.

În baza acestor documente justificative false s-a dispus transferul sumei totale de 14.443.879 lei în conturile SC Activ Invest Construct SRL, sumă care ulterior a fost transferată în conturile unor firme fantomă şi retrasă în numerar de către membrii grupului infracţional organizat, au precizat procurorii.


Cum cresc preţurile la proiectele CFR

În cursul anilor 2016 şi 2017, Compania de infrastructură CFR SA ar fi trebuit să înceapă 15 proiecte, în valoare de circa 3,21 miliarde de euro, pentru modernizare a 1.724 de kilometri de cale ferată. Cel puţin aşa prezenta Master Planului General de Transporturi al României (MPGT), adoptat în luna septembrie 2016. Însă, majoritatea proiectelor sunt deja întârziate, iar altele nici nu au început. Cu toate acestea, deşi sunt încă doar pe hârtie, la un an de la adoptarea Master Planului, proiectele s-au scumpit considerabil, ele fiind evaluate acum la peste 5,67 miliarde de euro.


Cu 30 de km/oră de la Craiova la Calafat

CFR a organizat o licitaţie pentru studiul de fezabilitate al liniei de cale ferată dintre Craiova şi Calafat. Contractul a fost câştigat de asocierea dintre Consis Proiect şi Baicons Impex SRL pentru suma de 3.912.000 lei, fără TVA. Firma Consis a aparţinut tot lui Marin Baicu, care a vândut-o companiei spaniole Prointec SA.

De menţionat este că acest studiu de fezabilitate a fost făcut de trei ori fără ca lucrările să înceapă până acum.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.