Material scris de Bogdan Tiberiu Iacob:

Să analizăm faptele concrete: potrivit informațiilor oficiale furnizate de editura Curtea Veche, prima carte a lui Klaus Iohannis, ”Pas cu pas”, lansată în 2014, s-a vîndut în trei săptămîni de la lansare în 100.000 de exemplare, ajungînd ulterior la 130.000, la care se adaugă cărțile vîndute în format electronic.

Marți, 9 decembrie 2014, președintele Klaus Iohannis posta pe Facebook: ”Vă anunţ cu bucurie că volumul meu, «Pas cu pas», a ajuns deja la 100.000 de exemplare. De asemenea, ediția electronică a cărții înregistrează un record. Este încă un exemplu că se poate, mai ales pe o piață de carte foarte mică în comparație cu alte piețe din Europa. Tocmai de aceea vă asigur că acesta este doar începutul, iar de anul viitor mă voi implica activ într-o campanie națională de încurajare a lecturii. Vreau să vă mai spun că voi fi un președinte foarte apropiat de acest domeniu nu doar pentru că am fost primarul Capitalei Culturale Europene, ci pentru că sunt un cititor avid și un mare iubitor de cultură”.

Pe 17 aprilie 2019, Iohannis lansează o nouă carte, ”EU.RO”, aproape concomitent cu debutul campaniei electorale pentru referendum și pentru alegerile europarlamentare.
Pe parcursul campaniei, președintele efectuează un mega-turneu de promovare a cărții, care e lansată în șapte orașe mari din toată țara: București, Cluj, Iași, Timișoara, Craiova, Ploiești, la care se adaugă lansarea volumului în limba engleză, la Sibiu, exact în ziua summitului european. Toate s-au produs în săli mari, în fața unui auditoriu de sute ori mii de persoane.

Dacă opera președintelui s-ar vinde doar într-un tiraj similar cărții de acum 5 ani, la un preț de 59 de lei cît costă, încasările ar fi de 1,7 milioane de euro, deși, trebuie spus, ediția în engleză costă 80 de lei. Încasările ar urca la 2,2 milioane de euro la un tiraj de, să zicem, 200.000 de volume, o creștere care nu ar fi nefirească în condițiile promovării intense chiar de către autor și a condițiilor grafice superioare.

Presa a relatat deja, zilele trecute, o ”coincidență” interesantă: toate lansările de carte au fost dublate în orașele respective de manifestări politico-electorale.
La lansările de carte, președintele a vorbit foarte puțin (Cluj, Ploiești, Iași) sau deloc (București, Timișoara, Craiova) despre referendumul pe care se presupune că trebuie să-l promoveze. În general, l-a pomenit mai mult răspunzînd întrebărilor presei prezente decît din proprie inițiativă.

Nu știm în acest moment dacă toate cheltuielile de deplasare prin țară cu ocazia lansărilor de carte au fost susținute de instituția prezidențială, de editură ori de autor. Fiind vorba de evenimente dublate de altele, așa zis ”de lucru”, am paria pe prima variantă.

Două lucruri sunt sigure, însă:

1) La mijloc e o miză de sute de mii de euro, poate chiar peste milion, pentru conturile prezidențiale, bani curați.
2) Nu există situații similare, în care un șef de stat să își scrie cărțile și să le lanseze în cadrul unor turnee prin țară ÎN TIMPUL mandatului. Singurul caz vag asemănător e al fostului președinte Ion Iliescu, acuzat și el, pe vremuri, de manevre neortodoxe cu volume lansate în timpul mandatului, dar măcar el nu a recurs la turnee de lansări, cu fast, la nivel național, exact ca un autor de mare succes din occident. Lansări pe care scriitori autohtoni reputați nu și le permit din cauza costurilor imense pe care le-ar presupune.

Așa că întrebarea din titlu nu mai apare absurdă și o reluăm: a convocat președintele Iohannis referendumul pentru Justiție doar pentru acoperirea abilă a unei fructuoase operațiuni de rotunjire masivă a conturilor? (Bogdan Tiberiu Iacob)

Sursa: inpolitics.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here