Recent, Consiliul Judeţean Cluj a anunţat lansarea în dezbatere publică a Regulamentului privind aplicarea normelor procedurale interne pentru realizarea achiziţiilor directe de bunuri, lucrări şi servicii din cadrul forului administrativ judeţean. Documentul conţine cerinţe şi exigenţe exprese referitoare la achiziţia directă de produse, servicii şi lucrări în cadrul instituţiei.

 

„Acest fapt va permite aplicarea eficientă şi responsabilă a tuturor principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică, respectiv cel al transparenţei, al eficienţei utilizării fondurilor publice, al asumării răspunderii, al nediscriminării şi tratamentului egal etc.”, consideră oficialii instituţiei.

Regulamentul a fost iniţiat de vicepreşedinţii Vakar Istvan şi Horaţiu Cătărig şi supus dezbaterii publice. Prin el, se stabileşte, în mod explicit, maniera în care se vor organiza şi realiza toate achiziţiile publice de bunuri, servicii şi lucrări pentru acele situaţii în care valoarea estimată a acestora nu depăşeşte echivalentul în lei a 30.000 euro, exclusiv TVA, pentru fiecare achiziţie de produse ori servicii, respectiv a 100.000 euro, exclusiv TVA, pentru fiecare achiziţie de lucrări.

 

Ordine în vistierie

„Lansarea în dezbatere a acestui regulament reprezintă un mare pas înainte pe care îl face  actuala conducere a instituţiei, din mai multe puncte de vedere. În primul rând, din ce cunoaştem noi, la ora actuală, suntem primul şi singurul consiliu judeţean din România care a promovat un asemenea regulament şi care urmează să fie adoptat de deliberativul judeţean după analizarea eventualelor observaţii pe care le vom primi. În opinia noastră, instituirea cestui set complet de norme şi proceduri în domeniul achiziţiilor ne transformă într-un exemplu de bună-practică ce va putea fi preluat ulterior şi de alte autorităţi publice din ţară.

În acelaşi timp, ne bucură faptul că în acest fel vom reuşi să punem ordine în gestionarea fondurilor publice şi să asigurăm transparenţa necesară astfel încât să nu mai planeze asupra instituţiei niciun fel de suspiciune privind posibile acte de fraudă şi corupţie. Achiziţiile  publice reprezintă una dintre activităţile cele mai sensibile care se derulează la nivelul administraţiei publice iar modul de cheltuire a banului public impune anumite exigenţe”, a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj cu atribuţii delegate de preşedinte, Vakar Istvan.

 

Vor să elimine şpăgile

Prin adoptarea Regulamentului privind realizarea achiziţiilor publice în cadrul Consiliului Judeţean Cluj se creează premisele necesare în vederea eliminării elementelor de natură subiectivă care ar putea influenţa deciziile şi a tratamentului preferenţial care ar putea fi acordat unor operatori economici. De asemenea, se va asigura o mult mai bună vizibilitate a regulilor, oportunităţilor, procedurilor şi a rezultatelor, putând fi astfel obţinute cele mai bune valori din perspectiva fondurilor publice, considerate mai mereu ca fiind insuficiente în raport cu necesităţile. Nu în ultimul rând, vor putea fi reduse, chiar eliminate, erorile care pot apărea pe parcursul desfăşurării procesului de achiziţie publică.

„Contextul juridic pentru implementarea acestui regulament a fost creat încă din luna iulie a acestui an, când am iniţiat şi adoptat hotărârea de consiliu județean cu numărul 209, referitoare la necesitatea stabilirii unor reguli interne privind achiziţiile publice directe. Marele merit al acestei iniţiative, în opinia mea, se referă la faptul că am reuşit să ne demonstrăm buna credinţă şi intenţia de a proteja banul public, introducând, din proprie iniţiativă, o serie de proceduri stricte într-o situaţie în care legea nu ne obliga, adică sub un anumit plafon valoric. Am apreciat ca fiind de datoria noastră să instituim norme exprese în acest domeniu, care să asigure un cadru bazat pe încredere, corectitudine, imparţialitate şi care să contribuie, deopotrivă, la deschiderea şi dezvoltarea pieţei de achiziţii publice în judeţul Cluj”, a precizat Horaţiu Cătărig, consilier judeţean cu atribuţii de vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Cluj.

 

Mai mulţi bani, mai multă hârţogărie

Regulamentul prevede că pentru produsele, serviciile sau lucrările a căror valoare estimată, fără TVA, nu depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 100 euro, serviciile care justifică necesitatea respectivei achiziţii, întocmesc un referat de necesitate și oportunitate, care se avizează de către Direcţia Generală Buget Finanţe, Resurse Umane, Direcţia Dezvoltare şi Investiţii şi Direcţia Juridică şi se aprobă de ordonatorul principal de credite, iar un angajat din cadrul Serviciul Logistic este desemnat să testeze şi să consemneze, sub semnătura proprie, preţurile practicate la data respectivă şi să realizeze cumpărarea propriu-zisă pe baza unui document contabil justificativ.

Achizițiile directe situate în intervalul valoric 100 euro – 500 euro, fără TVA – echivalent în lei, se demarează prin elaborarea unui referat de necesitate şi oportunitate,  alături de un caiet de sarcini. Achiziţiile directe situate în intervalul valoric de 500 euro – 30.000 euro, fără TVA, se demarează prin elaborarea de către direcţia, serviciul sau biroul care solicită organizarea achiziţiei respective a următoarelor documente: referat de necesitate şi oportunitate,  caiet de sarcini, propuneri privind criteriile de calificare.

Achiziţiile de lucrări situate în intervalul valoric de 30.000 euro – 50.000 euro, fără TVA – se demarează în baza următoarelor documente: referat de necesitate şi oportunitate,  caiet de sarcini, propuneri privind criteriile de calificare. Anunțul privind organizarea achiziției directe se afişează timp de 15 zile pe site-ul www.cjcluj.ro, iar achiziţiile de lucrări situate în intervalul valoric de 50.000 euro – 100.000 euro, fără TVA – echivalent în lei, se demarează prin elaborarea următoarelor documente: referat de necesitate şi oportunitate,  caiet de sarcini, propuneri privind criteriile de calificare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.