Contrabanda peste Tisa a „evoluat” de la tigari la droguri si trafic de migranti. Numai în acest an, autoritati române au prins peste 100 de pakistanezi si indieni pacaliti ca au ajuns în… Italia. În Transcarpatia s-a amenajat o granita falsa pentru pakistanezi. Sighetenii sustin ca traficantii le pot aduce, de la gresie si faianta, la arme. Mai nou, au aparut contrabandisti-copiii, care nu pot fi pedepsiti penal. Legea permisiva si sprijinul unor oameni din structurile Politiei de Frontiera au generat la frontiera cu Ucraina o adevarata Caracatita.

 

Maramuresul a devenit piata de desfacere sau zona de tranzit pentru droguri, arme sau migranti ilegali. La granita cu Ucraina s-au format retele de traficati care trec peste Tisa orice, de la tigari de contrabanda la automate Kalasnikov si droguri. De multe ori, „spatele” traficantilor e asigurat chiar de politistii de frontiera, care asigura ca „sectorul de lucru” e liber.

Mai mult, se vorbeste neoficial de „tapi ispasitori” folositi de traficanti. Migrantii ilegali sau capturile de tigari sunt servite „pe tava” politistilor, pentru ca, în acest timp, alte grupuri de pakistanezi sau transporturi consistente de tigari sa intre în România pe „cale alpina”. Satenii din zona de frontiera au ajuns sa-si foloseasca pruncii la contrabanda, pentru ca, fiind minori, nu ajung dupa gratii.

La început a fost contrabanda cu tigari. Si traficantii sustin ca asa e de când lumea. Lume care se împarte în bisnitari si gainari. Primii, apeleaza la metode elegante. Au persoane „sus-puse”, care le tin spatele, si chiar contrabandisti, platiti la transport.

Sursele noastre ne-au declarat ca „marele trafic” se face la mari înaltimi. Carausii transporta pe trasee montane, uneori chiar de 40 de kilometri, baxuri întregi de tigari cu caii si caruta. Riscul e minim. Din loc în loc, au oameni care îi anunta ca traseul e liber prin conversatii codificate gen: „O cunosti pa Marioara?”. „Da, o fost la sora-mea la nunta”. Alteori, chiar politisti de frontiera merg în fruntea convoiului de tigari ilegale. Nu demult, o astfel de retea organizata, din care facea parte si un fost politist de frontiera a fost anihilata de Inspectoratul Judetean de Politie Maramures, coordonat de DIICOT. Dar acesta e numai unul din multe cazuri de acest gen.

Pe partea ucrainiana, lucrurile se desfasoara cam în acelasi fel. Granicerii primesc o „cota” din captura si uneori chiar îi însotesc pe traficanti pâna la granita.

Surse de dincolo de Tisa ne-au declarat ca, pentru un singur cartus de tigari, profitul e de 7 dolari. Tigarile sunt cumparate din depozite, direct de la fabrica, din piata, sau e la alti bisnitari care le tin acasa. „Timbrarea” tigarilor în garaje nu mai e rentabila, din moment ce, chiar în Lvov, exista o astfel de fabrica care produce, printre altele, exoticele Jin Ling, o marca care seamana cu Camel, dar, în loc de camila, are un tap.

Pentru micii traficanti, traseele ilegale de introducere a tigarilor ramân Tisa si Podul Sighetu Marmatiei-Solotvino.

 

Pe Tisa, cea mai folosita metoda ramâne barca pneumatica. Alte metode sunt sacii de plastic, burdusiti cu tigari si adusi direct prin apa. Se vorbeste si de cabluri montate pe cele doua maluri ale Tisei. De pe malul ucrainean se expediaza „coletul” si pe cel românesc e primit. Alte metode sunt zonele în care cursul apei aduce direct „coletele” pe malul românesc.

Cei mai cu dare de mâna angajeaza „personal specializat” din Ucraina, care „livreaza tigarile la domiciliu”, contra unui sume modice. În urma cu câteva saptamâni, doi cetateni ucrainieni care transportau 10.000 de pachete de tigari cu o barca pneumatica au fost prinsi de politia de frontiera. Unul a sarit în apa Tisei si a fugit înapoi în Ucraina. Recent, un alt ucrainian a trecut Tisa, prin zona localitatii Lunca la Tisa, pentru a livra 3 colete cu 1.500 de pachete de tigari marca Ronson. Tânarul a declarat ca s-a înteles cu doi români sa aduca tigarile.

Cele mai multe tranzactii de acest gen au loc în zona Valea Viseului. Românii ridica baxurile de tigari si le vând pe piata neagra.  

Mai nou, ca sa scape de dosarele penale, contrabandistii din Valea Viseului îsi trimit copiii minori sa transporte tigarile de pe malul ucrainian. Dis-de-dimineata sau noaptea, pustii trec de zor baxuri de tigari, folosind barci pneumatice. Legea prevede ca, pâna la 16 ani, acestia nu pot raspunde penal. Pedeapsa maxima poate fi plasamentul sau supravegherea specializata.  

Peste Podul Istoric trec micii contrabandisti. Batrâne care ascund tigari în chiloti sau în plase de rafie. De când cu modificarea legislatiei, care a crescut amenzile pâna la 100 de milioane de lei vechi, contrabandistii nu mai risca transporturi uriase. Prefera sa faca chiar si 10 drumuri pe zi, transportând, legal, un singur catus. Peste Podul din Sighet trec zilnic cam 7.000 de persoane, de cele mai multe ori aceleasi. Numai ca politia de frontiera nu poate opri aceasta metoda. Deh, în UE libera circulatie a persoanelor e garanta.

Noua legislatie prevede, în schimb, masuri drastice în cazul transportatorilor si persoanelor care îsi modifica special masina pentru trafic. În aceste cazuri, pe lânga amenda, autoturismul poate fi confiscat.

Totusi, contrabandistii continua sa-si „tuneze” masinile: improvizeaza portbagaje duble, pun cartuse în rezervor. Lidia Muresan, seful biroului vamal Sighet, spune ca recordul la contrabanda si l-a adjudecat un Ford Sierra, în care erau 5.180 de pachete. „Avea portbagaj dublu, în scaune, în usi, a fost o masina burdusita. În rest, se ascund tigari pe lânga corp, în scutere, în pungi de cafea, în cutii de ciocolata, detergent, peste tot”. De cele mai multe ori, contrabandistilor li se face brusc rau. Asa ca ambulanta vine la Podul Istoric destul de des. Cei care nu reusesc sa impresioneze si sunt amendati, revin ca sa-si recupereze „prejudiciul”. Altii continua contrabanda, pentru ca n-au ce pierde. „Sunt persoane pe care le-am amendat de patru ori într-o luna. Amenzile sunt trecute în debitul primariei de pe raza localitatii unde îsi au domiciliul. Dar, cei mai multi, n-au niciun bun pe numele lor. Asa ca nu pot fi executati silit. Iar pedeapsa nu poate fi convertita, potrivit legislatiei, în zile de munca în folosul comunitatii. Asa ca nu au ce pierde. Nimic”, spune Muresan.

Surse din dreapta Tisei ne-au declarat ca, de la 1 septembrie, pretul tigarilor va creste si în Ucraina: „nu vor fi tigari sub doua grivne. Asta e cam 50 de centi. Înseamna ca vor trebui sa transporte mai multe tigari ca sa le iasa banii”.

Micii contrabandisti aduc, pe lânga tigari si cafea, electrocasnice si haine. Mai nou, în Sighetu Marmatiei sunt la mare cautare hainele made in Ivano Frankivsk. Traficul de benzina nu mai e la fel de rentabil, pentru ca pretul unui litru de benzina ucrainiana se vinde cu circa 32.000 de lei vechi.

În prezent, cea mai profitabila si neriscanta afacere „de frontiera” este traficul de valuta. Surse bine informate ne-au declarat ca: „cel mai rentabil trafic e cel cu bani. Se merge cu euro, se cumpara grivne la un curs foarte bun si câstigi cam 10-15% la afacere. E mult mai rentabil si nu e riscant.” Practic, la un „trafic” de 1.000 de euro, câstigul e de 100-150 de Euro. Iar la vama, sumele mai mici de 10.000 de Euro nu trebuie declarate. Deci, curat-uscat-profitabil.

Mai nou, „baietii destepti” s-au axat si pe contrabanda „hard”: droguri si arme. În Sighet se spune ca contrabandistii îsi aduc, la comanda, orice arma. În schimb, pentru droguri, lucrurile stau putin diferit. Pe de o parte, e traficul „marunt” care are ca tinta piata din Maramures, pe de alta parte „capturile” care pleaca de aici spre piete din Occident.

Fenomenul traficului de droguri e recunoscut si de autoritati. Cel de arme, nu. În primavara, politistii de frontiera au prins un grup de traficanti e droguri care actionau pe ruta Sighet-Valea Viseului-Poienile de sub Munte, unde au încercat sa formeze o piata de desfacere pentru cocaina si metamfetamina. Drogurile erau procurate de un cetatean ucrainian si transportate în România, via Tisa.

În ultima vreme, a luat amploare traficul de migranti ilegali din Pakistan si India. Contra unei sume între 2.000 si 3.000 de euro, ei ajung pe malul stâng al Tisei, pe ruta Rusia-Ucraina, dupa care sunt abandonanti pe malurile Tisei.

Din datele noastre, suma nu include si intrarea în România, asa ca „firul traficului” se opreste, de cele mai multe ori, dincoace de Tisa. Politia de frontiera a prins, numai în acest an, peste 100 de pakistanezi si indieni care au trecut Tisa cu barca. În acest timp, sursele noastre ne-au declarat ca grupuri mult mai numeroase au ajuns în România „pe cale alpina”, cu tinta tarile din Europa Occidentala.

Exista opinii potrivit carora calauzele, pe care politistii de frontiera se chinuie sa-i gaseasca de câteva luni bune, ar fi, de fapt… români. Din surse credibile am aflat ca dincolo de Tisa exista doua „centre” de sosire a pakistanezilor, coordonate de români. „Transporturile” pe Tisa nu sunt prea des folosite de acestia. Zice-se ca, în timp ce politistii prind câtiva pakistanezi care trec cu barca, îi pozeaza si alerteaza presa, „pe cai alpine” trec mult mai multi, fara sa fie prinsi de cineva. O parte dintre emigranti ajung la centrul de la Somcuta, cei mai multi se întorc în Ucraina.

Surse din drepta Tisei spun ca întreaga Transcarpatie e împânzita de tabere de pakistanezi care spera sa lucreze în UE. Cei mai multi au fost abandonati acolo de calauze si habar n-au pe unde s-o ia spre Italia ori Spania. Mai mult, unora li se spune ca, dupa ce vor trece Tisa, vor ajunge în… Italia.

Iulia Utan, purtatorul de cuvânt al Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Maramures, spune ca: „primul grup mare de emigranti a fost prins în 8 martie. Erau 41. Vin cu avionul pâna în Rusia, de acolo cu diferite mijloace de transport în Ucraina si li se spune ca de acolo ajuns în Italia. Vin si saluta bon giorno. Ei stiau ca sunt în Italia. Pe timpul zilei nu se deplaseaza, numai noaptea. Au calauza, dar aceasta îi abandoneaza în Româniasi le zice treceti apa si ati ajuns în Italia.”   

Numai ca, la fel ca la celelalte sectoare de trafic, „capii” scapa sau, din comunicatele politistilor, „sunt în cercetare”. O „eterna” cercetare, dupa care „pica” de obicei numai cei mici.

Ioana LUCACEL

Mircea CRISAN

Granita falsa cu Ungaria

În Transcarpatia s-a amenajat o granita falsa pentru pakistanezi. Cu graniceri, gherete, „tot tacâmul”. Raketii ucrainieni le cereau bani pakistanezilor, pe motiv ca îi duc în Ungaria. La vama se regiza chiar o mica disputa cu granicerii, dupa care urma o „împacare” cu verzisori si emigrantii erau lasati sa treaca „în Ungaria”, de fapt un sat cu populatie majoritar ungureasca din Ucraina. Numai ca, o parte dintre acestia au ajuns la granita reala cu Ungaria, unde au fost prinsi de adevaratii graniceri. Cei care nu ajuns la frontiera UE se întorc în satele din Transcarpatia. Românii din dreapta Tisei ne-au declarat ca, nu de putine ori, au vazut pakistanezi iesind din capitele de fân în care dorm ziua si pe care le folosesc ca ascunzatoare pâna pot trece Tisa.

 

Alcoolul de contrabanda, o tempora…

În urma cu ceva vreme, ucrainienii din drepta Tisei „produceau” votca de contrabanda în garanje, pe care o livrau apoi, ca „marfa e prima mâna”, în România. Dupa vreo 2 ani de „biznis prosper”, pare-se ca afacerea votca nu mai merge. Mai nou, contrabandistii prefera sa „importe” bere din tara vecina.

Contrabanda de 5,5 milioane de Euro

În prima jumatate a acestui an, au fost conficate 3.652.925 pachete tigari, cu o valoare aproximativa de peste 19.800.000 lei (aproximativ 5.500.000 Euro). Din datele politiei de frontiera, cele mai solicitate marci sunt "Ronson", de provenienta ucraineana, "Plugarul" si "Viceroy", de provenienta din Republica Moldova.

Ioana LUCACEL

Mircea CRISAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.