Proiectul de revizuire a Constituţiei a mai făcut un pas către adoptare. Preşedintele Traian Băsescu a transmis noua variantă a legii fundamentale celor două camere ale Parlamentului şi a susţinut prevederile actului normativ în plenul reunit al acestora. În Camera Deputaţilor s-a stabilit ca noua Constituţie să fie analizată începând cu 1 septembrie de Comisia Juridică, dar Senatul nu a stabilit încă următorul pas în procesul de discutare a legii.

Lunea trecută, preşedintele Traian Băsescu a fost prezent în Parlament pentru a susţine proiectul de revizuire a Constituţiei pe care l-a înaintat săptămâna trecută Legislativului, alături de avizul Consiliului Legislativ şi de deciziile Curţii Constituţionale (CCR). „Prezenţa mea în Parlament este legată strict de propunerea de revizuire a Constituţiei. Am considerat că este un gest obligatoriu de a prezenta câteva dintre elemente. Cel mai corect lucru este să las Parlamentului decizia de a accepta sau nu propunerile din documentul Consiliului Legislativ, cât şi pe acelea din decizia CCR”, a afirmat acesta.

Va intra în vigoare după referendum

Băsescu a declarat că noua lege fundamentală va intra în vigoare abia după aprobarea ei prin referendum. “Pentru a nu apărea probleme pe planul aplicării în timp a legii de revizuire, am introdus o serie de dispoziţii tranzitorii. Astfel, legea de revizuire a Constituţiei va intra în vigoare numai după aprobarea ei prin referendum. În ceea ce priveşte instituţiile prevăzute de Constituţie, existente la data intrării în vigoare a legii de revizuire, acestea rămân în funcţiune până la constituirea celor noi. În consecinţă, mandatele membrilor acestora nu vor fi afectate. De asemenea, până la întrunirea legală a noului Parlament, proiectele de lege şi propunerile legislative în curs de legiferare se vor dezbate şi adopta potrivit dispoziţiilor constituţionale anterioare intrării în vigoare a legii de revizuire”, le-a explicat Băsescu parlamentarilor.
Preşedintele a declarat în Parlament că noua Constituţie vizează exercitarea prerogativelor celor trei puteri în stat, pe baza principiului separaţiei şi echilibrului, fără a stabili însă mai puţine atribuţii pentru una sau alta dintre ele, decât cele prevăzute în prezent prin actuala Constituţie.
“Instituţiile nu pot acţiona coerent dacă nu au un cadru constituţional care să le definească cu precizie rolul şi competenţele, dar mai ales limitele”, a susţinut şeful statului.

Senatul nu s-a decis încă

Traian Băsescu a transmis săptămâna trecută celor două camere legislative proiectul de revizuire a Constituţiei, însă acesta a rămas blocat la nivelul Biroului Permanent al Senatului unde nu s-a putut lua o decizie. Ulterior, la plen, PDL nu a mai solicitat un vot pentru transmiterea acestuia către Comisia juridică.
Vicepreşedintele Senatului, Ioan Chelaru, a declarat marţi, pentru NewsIn, că la nivelul Biroului Permanent reprezentanţii coalitiei guvernamentale au solicitat transmiterea proiectului de revizuire către Comisia juridică pentru a fi realizat un raport până la toamnă, în paralel cu demersul Comisiei juridice a Camerei Deputaţilor. Propunerea a obţinut şase voturi „pentru” şi şase voturi „împotrivă”. Senatorii PDL nu au mai reluat în plen solicitarea pentru transmiterea către Comisia juridică a proiectului de revizuire pentru realizarea unui raport, astfel că soarta proiectului a rămas suspendată. Analiza asupra proiectului de revizuire va fi reluată la viitorul Birou Permanent al Senatului, doar dacă parlamentarii Puterii vor redeschide subiectul, a mai spus Chelaru.
În Camera Deputaţilor lucrurile sunt mai clare. Începând cu 1 septembrie, Comisia juridică a Camerei Deputaţlor trebuie să finalizeze în termen de 60 de zile raportul asupra proiectului privind revizuirea Constituţiei. „S-a stabilit ca actul normativ respectiv să urmeze procedura obişnuită. S-a luat în calcul un termen de 60 de zile – fiind un act juridic complex, termen care începe să curgă de la 1 septembrie, urmând ca în această perioadă Comisia juridică, ce a fost sesizată, să întocmească raportul”, a explicat vicepreşedintele Camerei, Ioan Oltean (PDL).
La rândul său, secretarul Camerei Niculae Mircovici a explicat că, odată cu 1 septembrie, parlamentarii pot depune în termen de 30 de zile amendamente la proiectul privind revizuirea Constituţiei. Mircovici a mai susţinut că, în cazul în care proiectul care va fi aprobat cu două treimi de Camera Deputaţilor şi va avea diferenţe faţă de cel de la Senat, se va constitui o Comisie de mediere, urmând ca apoi actul normativ să intre în plenul reunit al Parlamentului, unde deciziile vor fi luate cu trei pătrimi. În privinţa acestui act normativ, nu a fost sesizată Comisia pentru revizuirea legii fundamentale, pentru că este vorba de un proiect de lege iniţiat de Guvern şi nu despre o iniţiativă a Parlamentului.

Averile ilicite, printre principalele teme

Susţinerea pentru proiectul de revizuire nu este însă unanim în cadrul coaliţiei de guvernare. PDL susţine proiectul de revizuire a Constituţiei, dar reprezentanţii UDMR au părăsit consultările din 21 iunie fără a face declaraţii. Premierul Emil Boc a declarat la finalul acestor consultări: „Punctul nostru de vedere este acela de susţinere al proiectului de revizuire a Constituţiei, pentru a se pune în aplicare voinţa exprimată de români la referendum şi a corecta lucruri care nu funcţionează azi în România.
Primul-ministru a detaliat o serie de prevederi ale noii Constituţii. Una dintre ele vizează confiscarea averilor care nu sunt obţinute legal. De asemenea, proiectul noii legi fundamentale
introduce instituţia confiscării extinse a averii pentru săvârşirea de infracţiuni sau averi ilicite. „Un articol extrem de important este cel ce vizează limitarea deficitului bugetar de 3%; această prevedere este o măsură împotriva populismului politicienilor. Am ascultat ce au spus domnii Antonescu şi Ponta, cu câtă nonşalanţă privesc aceste aspecte când ai numai soluţii populiste.
Am discutat şi despre reorganizarea administrativ-teritorială a ţării. Punctul de vedere al PDL este că trebuie făcută. Reorganizarea nu presupune niciun efort financiar pentru paşaport, buletin, permis de conducere şi nu presupune ca cetăţeanul să parcurgă un kilometru în plus. Se diminuează corupţia; vom atrage direct banii europeni, fiecare judeţ îşi va înţelege mai bine nevoile”, a arătat premierul.

CCR şi USL ridică o serie de obiecţii

Curtea Constituţională a României (CCR) a decis vineri, 17 iunie, că mai multe articole din proiectul de revizuire a Constituţiei nu sunt constituţionale. Unul dintre aceste articole se referă la eliminarea menţiunii care prevedea prezumpţia licită a dobândirii averii. Este vorba despre articolul 44 din proiectul de revizuire a Constituţiei, alin.8, potrivit căruia fiecare cetăţean va fi obligat să dovedească faptul că averea a fost dobândită în mod legal.
“Vreau să ştiţi că sunt hotărât să nu renunţ la problema legată de prezumpţia automată că averile sunt licite, cu atât mai mult cu cât o astfel de prevedere contravine deciziilor UE, deciziei din 2005 prin care se stabileşte un regim de confiscare rapidă a averilor ilicite. Sigur, cu binecuvântarea justiţiei”, a declarat şeful statului.
Reprezentanţii Uniunii Social-Liberale au declarat că se vor opune adoptării oricărei Constituţii revizuite înainte de alegerile parlamentaredin 2012. Potrivit liderului PSD, Victor Ponta, USL va apăra judeţele ţării împotriva unui “proiect absurd” al preşedintelui Traian Băsescu prin încercarea de a provoca în această toamnă alegeri anticipate. Dacă planul USL va reuşi, alianţa va avea majoritatea absolută în Parlament şi va putea să adopte o nouă Constituţie, în conformitate cu viziunea PSD şi PNL, crede Ponta.

Diana Gabor

Prevederi ale proiectului de revizuire a Constituţiei, potrivit lui Traian Băsescu

–    Transpunerea rezultatului referendumului din 2009: Parlamentul unicameral şi reducerea numărului parlamentarilor la 300
–    Orice propunere legislativa va fi dezbătuta si votata în doua lecturi, la cel putin 30 de zile distanţă.
–    Creşterea transparenţei CSM. Deja s-a ajuns ca arestările pe 29, 60 de zile să fie o practică, iar, după ce se constată că omul trebuie pus in libertate, nici un procuror nu răspunde. România nu poate deveni un stat poliţienesc. Nu putem tolera ca, fără răspundere, să facă politică domnii procurori
–    Am propus interdictia adoptarii hotărârii CSM prin vot secret si obligativitatea motivării acestora. Mandatul mebrilor CSM să nu poată fi prelungit
–    Am introdus o restricţie: posibilitatea Guvernului de a-şi angaja raspunderea o singură dată în aceeasi sesiune
–    Am propus institutirea unui termen de 10 zile pentru ca Parlamentul să se pronunţe asupra instituirii unui nou Guvern. Termenul vine să preîntâmpine lipsa unui răspuns din partea Parlamentului
–    Statul are obligaţia de a evita deficitul bugetar. Imprumuturile externe să se facă numai pentru investitii ( să evităm imprumuturile destinate consumului). Excepţii: În cazul unor calamităţi naturale sau pentru prevenirea acestora.
–    Reorganizarea admistrativă nu este un obiectiv abandonat.

3 COMENTARII

  1. Este „în cazul în care alÅ£ii ar putea primi doar actul lor împreună”, sau se face că SUA (ÅŸi Iran întâmplător), care sprijină Maliki ÅŸi presiunile „ceilalÅ£i” să nu facă nimic care ar putea submina Qaid Al Dharora de zile mai târziu. [url=http://www.fenceToronto.com/dog.html]Toronto dog fence[/url]

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.