De aproape trei săptămâni, majoritatea profesorilor din sistemul de învățământ protestează și cer salarii mai mari. Nici profesorii din Cluj-Napoca nu renunță la lupta lor până când cererile acestora vor fi satisfăcute.
Acest război declanșat arată clar frustrarea profesională a profesorilor și imposibilitatea Guvernului de a lua deciziile necesare pentru a stopa această grevă. Chiar dacă unii au început să pună sub semnul întrebării eficacitatea protestului, profesorii clujeni rămân hotărâți să-și obțină revendicările. Gazeta de Cluj a luat legătura cu Marinela Marc, inspectorul șef al Inspectoratului Școlar Județean Cluj, pentru a vedea care este situația în momentul de față la nivelul județului Cluj în aceea ce privește greva.
Conflictul între Educație și Guvern a ajuns la un punct foarte sensibil, existând riscul amânării examenelor naționale. Liderul sindicatului din învățământ Marius Nistor a declarat, în urmă cu câteva zile, că încheierea grevei depinde în întregime de prezentarea unei soluții acceptate de profesori din partea guvernului. Profesorii, susținuți de sindicatele lor, părinți și elevi, cer măsuri concrete pentru a rezolva problemele cu care se confruntă în sistemul de învățământ.
Printre acestea se numără îmbunătățirea condițiilor de muncă, creșterea salariilor și investiții substanțiale în infrastructura școlară. În ciuda negocierilor anterioare, profesorii consideră că guvernul nu a oferit până acum o soluție satisfăcătoare pentru aceste revendicări.
În județul Cluj, potrivit informațiilor oferite de către inspectorul șef al Inspectoratului Școlar Județean Cluj, Marinela Marc, procentul angajaților care sunt în grevă pentru începutul lunii iunie a scăzut de la 62% la 58,71%. De asemenea, și numărul școlilor care au reluat cursurile a crescut față de săptămâna trecută.
- Creșa Cetatea Fetei Florești, Com. Florești
- Grădinița Cu Program Prelungit „Academia Piticilor” Cluj-Napoca
- Grădinița Cu Program Prelungit „Floare De Iris” Cluj-Napoca
- Grădinița Cu Program Prelungit „Prichindeii Veseli” Huedin
- Grădinița Cu Program Prelungit Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
- Liceul Tehnologic „Alexandru Borza” Cluj-Napoca
- Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” Cluj-Napoca
- Liceul Teologic Adventist „Maranatha” Cluj-Napoca
- Școala Gimnazială „Borbely Jozsef” Săvădisla, Com. Săvădisla
- Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” Panticeu, Com. Panticeu
- Școala Gimnazială „Octavian Goga” Ciucea, Com. Ciucea
- Școala Gimnazială Gârbău, Com. Gârbău
- Școala Gimnazială Iara, Com. Iara
- Școala Gimnazială Măguri Răcătău, Com. Măguri Răcătău
- Școala Gimnazială Mănăstireni, Com. Mănăstireni
- Școala Gimnazială Palatca, Com. Palatca
- Școala Gimnazială Ploscoș, Com. Ploscoș
- Școala Gimnazială Suatu, Com. Suatu
- Școala Primară Jichișu De Jos, Com. Jichișu De Jos
- Școala Primară Recea Cristur, Com. Recea Cristur
- Școala Profesională „Ady Endre” Sâncraiu, Com. Sâncraiu
- Școala Profesională Specială „Samus” Cluj – Napoca
Marinela Marc: „Mi se pare imoral”
Gazeta de Cluj a întrebat-o pe Marinela Marc, inspectorul șef al Inspectoratului Școlar Județean Cluj, dacă elevii vor putea să se înscrie, până la urmă, la examenele finale din acest an. Ea și-a exprimat speranța că, în cele din urmă, vor fi găsite soluții la nivelul fiecărei unități școlare. Cu toate acestea, Marinela Marc a precizat pentru ziarul nostru că este imoral ca un cadru didactic să participe la un banchet finanțat de elevi și să refuze apoi să ia parte la festivitatea de absolvire, care reprezintă un moment unic în viața acestora. Faptul că unii profesori ar putea face astfel de alegeri a stârnit neliniștea doamnei Marc.
„Eu sper că până la urmă se vor găsi soluții la nivelul fiecărei unități. Oricum, mi se pare imoral, ca profesor, să mergi la banchet, pe cheltuiala elevilor, dar să refuzi să participi la festivitatea de absolvire, care e un moment unic în viața lor. Vom vedea!”, a conchis Marinela Marc.
Potrivit datelor INS, numărul profesorilor, educatori, învățători și profesori universitari în anul academic 2021-2022 a fost de 237.900, înregistrând o creștere cu 3052 față de situația de acum două ani. Numărul total al cadrelor didactice de la creșă până la liceu în anul academic 2021-2022 a fost de 211.345, conform datelor INS. Comparativ cu anul academic anterior, 2020-2021, acesta este un salt cu 2300 de cadre didactice, având în vedere că erau 235.600 de angajați în sistemul de educație. Raportul mediu a fost de 15 elevi sau studenți pentru fiecare cadru didactic.
Majoritatea cadrelor didactice se află în sectorul de învățământ primar și gimnazial, cu peste 118.000 de persoane. În funcție de mediu, distribuția personalului de învățământ este aproape egală, cu 59.425 de persoane în școlile urbane și 58.642 în instituțiile de învățământ rurale. S-au înregistrat creșteri ale numărului de cadre didactice atât în ciclul antepreșcolar și preșcolar, cât și în învățământul primar și gimnazial.
Referitor la învățământul primar și gimnazial, observăm o retur la situația anterioară anului 2017 (când numărul era de peste 117.000 de persoane), cu 118.067 de angajați în funcții didactice în aceste două niveluri de educație, fiind cel mai mare număr din ultimii cinci ani.
Premierul Nicolae Ciucă a cerut profesorilor să înceteze greva în debutul ședinței de guvern de joi. El consideră că Guvernul a respectat angajamentele asumate în negocierile cu sindicatele din Educație și afirmă că profesorii au avut un partener corect în aceste discuții.
Această grevă din învățământ este rezultatul nepăsării guvernanților față de profesori și tot ce înseamnă România Educată. Pe măsură ce grevele continuă, este evident că profesorii nu vor ceda până când nu vor obține ceea ce își doresc din partea Guvernului. Ei cer nu doar un salariu echitabil și condiții de muncă decente, ci și investiții semnificative în sistemul educațional pentru a asigura o educație de calitate pentru toți elevii.
Privind și din altă perspectivă, soluționarea acestui conflict dintre Educație și Guvern are nevoie de un angajament și o viziune pe termen lung. Da, susținem creșterea salariilor profesorilor, dar trebuie să existe, totodată, o schimbare în ceea ce privește educația elevilor.
Mai exact, potrivit unui studiu național, 4 din 10 elevi sunt analfabeți funcțional și numai un elev din 10 poate să înțeleagă mesajul unui text. Modul în care se face școală în momentul de față nu îi ajută pe tineri în acest moment să se pregătească pentru viață, iar rolul profesorului acesta ar fi: să-i ghideze pașii ca startul în viață să-i fie mai ușor, nu mai greu.
O prostanaca umflata de PNL SI nesimtita habar nu are pe ce planeta exista
Dna Marinela Marc, daca tot sunteti o experta privind moralitatea, v-as intreba daca nu ar fi moral ca toti cei care nu au participat la greva, si moral trebuia, sa isi dea o parte din salar celor care s-au luptat si pentru ei..
Cu respect,
Un parinte.