România instituie, din nou, obligativitatea achitării unei garanţii pentru fiecare produs ambalat în sticlă sau borcan, dar şi pentru cele ambalate în plastic sau metal, tariful fiind stabilit pentru volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri inclusiv, scrie ”Adevărul”.
Potrivit proiectului de hotărâre abia pus în dezbatere pe site-ul Ministerului Mediului, sistemul de garanţie-returnare (SGR) se aplică pentru „ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase”.
Măsura ar urma să intre în vigoare după data de 31 martie 2022, tariful stabilit pentru garanţie fiind de 50 de bani.
Asta înseamnă că magazinul de unde cumpăraţi produsele ambalate, fie că este vorba de un mic magazin de cartier, fie de un supermarket, va aplica o scumpire de 50 de bani pentru fiecare astfel de produs cumpărat din magazin.
Un bax cu apă plată care are 6 sticle va costa cu 3 lei în plus, acelaşi preţ fiind plătit şi pentru un bax cu doze de bere de 0,5 litri, în timp ce pentru un PET de 2 litri cu suc se va plăti doar 50 de bani.
Cum va funcţiona sistemul de returnare
Cum va funcţiona acest sistem a explicat chiar ministrul Mediului, Mircea Fechet.
„Populaţia trebuie să ştie că totul se va întâmpla exact ca în cazul coşului de cumpărături de la supermarketuri pe care îl deblocăm cu 50 de bani, sumă pe care o recuperăm imediat după ce am terminat cumpărăturile.
La fel, sistemul garanţie-returnare presupune o garanţie de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură pe care o cumpărăm, sumă care va fi recuperată imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate în orice magazin din România”, a spus Mircea Fechet.
Precizăm că sistemul va fi obligatoriu pentru toate magazinele din România, indiferent că vorbim despre supermarketuri sau despre magazine de mici dimensiuni.
„E important ca micile magazine să fie parte din sistem pentru că, astăzi, doar 30% din comerţul din România se face în supermarketuri. Restul de 70% se întâmplă în micile magazine.
Fiecare magazin va putea opta pentru un sistem manual de colectare a deşeurilor predate de populaţie sau pentru sisteme automate, aşa cum vedem în alte state europene. Populaţia îşi va primi pe loc garanţia, indiferent de sistemul în care le va returna. E important de spus că, în magazinele de mici dimensiuni, va fi impusă o cantitate limită de predare a deşeurilor pentru a nu perturba activitatea acestor tipuri de magazine.
Totodată, e important ca toată lumea să ştie că toate magazinele din România vor fi recompensate prin acest sistem cu un tarif de administrare a deşeurilor colectate”, a adăugat ministrul.
Conform sistemului definit prin proiectul de HG, cantităţile de deşeuri returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale de sortare pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori.
Întreaga infrastructură de preluare a deşeurilor din magazine va fi organizată printr-un operator unic de sistem, la fel ca în statele în care sistemul funcţionează deja. Acest operator va fi o entitate non-profit în care se vor găsi producători sau reprezentanţi ai acestora, dar şi retaileri. Hotărârea de Guvern va intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2021 şi prevede ca întreaga infrastructură să fie finalizată în termen de un an de la data selectării operatorului naţional de sistem.
Nu distrugeţi codul de bare pus pe ambalaje de producători
Producătorii vor fi obligaţi să marcheze ambalajele SGR introduse pe piaţa naţională cu un simbol reprezentativ care indică apartenenţa produsului la sistemul de garanţie-returnare şi cu un cod de bare specific.
Ca atare, pentru a putea fi returnate şi încasată garanţia, clienţii trebuie să aibă grijă ca acest cod de bare să nu fie distrus, pentru că doar aşa vor putea fi recunoscute de automatele din marile magazine.
Aceste automate vor fi astfel construite încât să preia ambalajul SGR, să recunoască şi să permită validarea pentru o singură dată a returnării, să compacteze sau zdrobească instant ambalajul şi să emită un voucher cu detaliile returnării, respectiv cantitatea returnată şi valoarea garanţiei.
Acest voucher poate fi schimbat în numerar sau poate fi folosit la cumpărături, dar doar în magazinul în care se va afla automatul.
Garanţia nu va fi returnată dacă ambalajul nu este returnat în întregime, este foarte degradat sau nu este golit complet de conţinut.
Garanţia pentru ambalaje îşi va păstra valoarea de 50 de bani timp de un an de la introducerea ei, adică până la 1 aprilie 2023, ulterior, valoarea acesteia putând fi modificată anual de autorităţile de mediu.
Sistemul de garanţie-returnare ar trebui să permită colectarea şi procesarea, aşa cum transmit autorităţile, a 90% din deşeurile reciclabile din România.
Sursa: ”Adevărul”