Multe din blocurile de locuințe din Cluj-Napoca sunt construite cu mai bine de 30 de ani în urmă. În consecință, lifturile acestora au aceeași vechime. Clujenii ajung să își riște viața cu fiecare drum până la propriul apartament, dar nimeni nu ia nicio măsură!  

Deși se află în continuă dezvoltare, multe cartiere ale Clujului și-au păstrat aerul vremurilor apuse. Blocurile vechi predomină orașul ce se visează la nivel occidental și, deși la o primă vedere nu pare o problemă, viața locatarilor poate fi pusă în pericol. 

Trecând cu vederea geamurile pe la marginile cărora trece vântul, acoperișurile prin care apa se infiltrează și tencuiala ce în orice moment poate ateriza pe un cetățean, lifturile au rămas aceleași. Mijlocul pe care majoritatea oamenilor îl folosesc ca să ajungă în propriul apartament reprezintă un adevărat pericol. 

CNCIR (Compania Națională de Control al Cazanelor, Instalațiilor de Ridicare și Recipientelor Sub Presiune S.A.) este cel mai important furnizor român de servicii profesionale de inspecție, verificare, testare, certificare și instruire care asigură funcționarea în siguranță a instalațiilor și echipamentelor.

Prin activitățile și serviciile sale, atât pe piața reglementată, cât și pe cea concurențială, oferă sprijin operatorilor economici din toate domeniile de activitate în ceea ce privește reducerea riscurilor, îmbunătățirea eficienței și creșterea performanței instalațiilor și echipamentelor din domeniul său de activitate, dar cu ce preț?

„Urmărim excelența în activitate prin performanță, eficacitate și eficiență. Dorim să menținem încrederea pe care am câștigat-o și standardele de profesionalism impuse. Ne angajăm să menținem un nivel ridicat de calitate a serviciilor pentru a ne onora responsabilitatea față de clienții noștri și vă primim cu toată seriozitatea și profesionalismul necesare pentru a consolida un parteneriat de siguranță.” declară CNCIR pe propriul site. Cum definesc aceștia parteneriatul în siguranță, totuși? Este vorba doar despre profit, un joc al manipulării la mijloc? 

Veniturile împotriva siguranței

CNCIR susține că își dorește doar creșterea siguranței cetățenilor, prin inspecțiile periodice ale elevatoarelor din blocurile de locuințe. Inspectorii CNCIR fac verificări tehnice, acordă certificări și oferă instruiri. Inspecțiile sunt programate normal la o distanță de „până la doi ani”. 

CNCIR se prezintă pe siteul instituției în următorul fel: „O instituție de succes care prin poziționarea sa își dorește să asigure echilibrul și transparența în toate activitățile industriale.” Cât de sinceri sunt, însă, aceștia, în ceea ce privește scopul verificărilor periodice? 

Cât timp Cluj-Napoca intra în regionala CNCIR Transilvania, cu sediul la Târgul Mureș, verificarea ascensoarelor cu o vechime mai mare de 30 de ani era efectuată la o distanță de doi ani. Odată cu trecerea reprezentantei din județul Cluj în subordinea CNCIR Crișana Sucursala Regională, reviziile lifturilor mai vechi de 30 de ani trebuie acum făcute din 6 în 6 luni, pe motiv că, odată cu trecerea timpului, riscurile de accidente sunt mai mari. Prin această nouă metodă de abordare, veniturile companiei cresc automat- se adaugă trei revizii pe o perioadă de doi ani, de unde apare ipoteza că adevăratul motiv al verificărilor atât de dese pot să fie doar banii, nu neapărat siguranța utilizatorilor. 

Motivând că a pus în față siguranța cetățenilor prin aceste verificari repetate, directorul CNCIR Cluj-Napoca umple visteria instituției. În loc să se impună îmbunătățirea liftulurilor în așa fel încât să nu mai fie necesară verificarea la 6 luni, acesta se complace în situația actuală ca să aducă de trei ori mai multe venituri. Verificarea periodică  rămâne o portiță deschisă pentru asociațiile de proprietari, ca aceștia din urma să mai utilizeze liftul, iar acest lucru nu reprezintă o soluție reală. Problema fiind amânată prin plata unei taxe periodice, nu printr-o îmbunătățire a unor elemente ce nu prezintă siguranța de utilizare pe o perioadă de timp.

Fiecare revizie în parte aduce un venit în plus instituției pe care Marius Stoica o conduce, iar, cum în județul Cluj predomină blocurile construite în urmă cu mai bine de trei decenii normal că se dorește ca aceste revizii sa exista la o frecvență cat mai mare- CNCIR transformându-se într-un colector de taxe, mai mult decât un verificator al elevatoarelor. 

CNCIR este o companie de stat condusă de oameni numiți politic, salariile angajaților acestei companii fiind peste media salariilor din mediul privat.

Salariul pe care îl primește Marius Stoica, directorul CNCIR Cluj-Napoca, ajunge la aproape 10.000 de lei lunar. Securitatea cetățenilor pare să fie pe ultima poziție în clasamentul priorităților angajaților CNCIR. 

Nici clujenii nu sunt dispuși să investească pentru propria siguranță

Am discutat cu administratorul unora dintre blocurile cu lifturi mai vechi de 30 de ani, iar perspectiva acestuia este una panoramică asupra locatarilor din imobilele pe care le administrează. 

„Am consultat locatarii, iar majoritatea nu au posibilitatea să investească. Mulți sunt pensionari și nu mai au această disponibilitate. Cei de la CNCIR își doresc doar bani. Ador să aduc schimbări, dar am în spate omeni ce nu sunt dispuși la asta, iar eu pe ei îi reprezint.” 

Instituția de stat care ar trebui sa confere siguranță și încredere utilizatorilor ascensoarelor, prin autorizarea acestora, lasă la latitudinea unor oameni simpli, fie administratori sau locatari de blocuri, dacă vor să  investească in siguranta pentru aducerea la standardele normale de funcționare sau prefera sa plătească o taxa regulat care nu îi ferește de nimic doar le prelungește termenul până la producerea inevitabilului- fie se oprește liftul, fie se repară. 

Se poate expertiza elevatorul pentru prelungirea de „viață” de către o persoană calificată în domeniu, dar acest lucru nu îi schimbă cu absolut nimic starea tehnic. Totul rămâne la fel de nesigur, iar clujenii sunt pândiți de același pericol când intră într-un elevator care pur și simplu are doar o taxă achitată la zi către CNCIR. 

Căutăm vinovați, dar soluțiile rămân la ușă

Am discutat și cu un reprezentant al CNCIR sucursala Cluj , însă acesta s-a simțit pus la zid. După doar câteva minute și prea puține răspunsuri am fost redirecționați pe mail, iar răspunsul întârzie să apară. 

„Ținând cont de vechimea instalațiilor, verificarea se poate face și lunar.” 

Verificarea periodică rămâne un lucru necesar, însă înlocuirea elevatoarelor pare prea complicată. Între revizii se pot întâmpla prea multe, iar atunci vina nu se va împărți corect. 

Cum nu am reușit să primim mai multe informații generale, am consultat site-ul CNCIR. Aici se pune accentul pe valorile pe care le înaintează compania națională: profesionalismul, integritatea și imparțialitatea. 

„ Dragi colegi si colaboratori,

Succesul CNCIR se datorează valorilor noastre, profesionalismului, integrității, imparțialității și independenței.

Acționăm pentru recunoașterea CNCIR ca cel mai important furnizor român de servicii profesionale de inspecție, verificare, testare, certificare și formare profesională prin aplicarea celor mai bune practici în domeniul calității, mediului, sănătății și securității în muncă și securității informațiilor.” 

Aceștia se angajează pentru onorarea responsabilității față de clienți și acționari, de a menține încrederea pe care au câștigat-o și standardele de profesionalism impuse. Câteva dintre aceste principii par pierdute pe drum. Concentrarea constantă cu clienții s-a oprit la un simplu apel, stabilirea parteneriatului de încredere s-a destrămat odată cu lifturile, iar menținerea eticii profesionale a rămas undeva în trecut.

Locatarii blocurilor cu lifturi mai vechi de 30 de ani își pot compara ascensorul cu un autoturism fără frâne. Este sigur? De câte ori înlocuim plăcuțele până să achiziționăm o mașină nouă? Viața clujenilor este pusă în pericol, iar singurul interes rămâne umflarea buzunarelor celor de la CNCIR! 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.