Grupul de State împotriva Corupţiei (GRECO), un organism al Consiliului Europei, a publicat un raport despre România în care îşi exprimă ”profunda îngrijorare” faţă de anumite aspecte ale reformelor sistemului de justiţie adoptate de Parlamentul de la Bucureşti. De fapt, îngrijorător este faptul că GRECO falsifică realitatea pentru a ne baga pe gât abuzurile DNA.

Potrivit raportului, GRECO îşi exprimă ”îngrijorarea serioasă faţă de anumite aspecte ale legilor privind statutul judecătorilor şi procurorilor, faţă de legislaţia adoptată de Parlamentul României privind organizarea Consiliului Superior al Magistraturii şi faţă de amendamentele aduse codurilor penale”.

GRECO a pregătit acest raport ca urmare a unei decizii luate la reuniunea plenară din decembrie 2017 de a efectua o evaluare de urgenţă a reformelor judiciare din România, ”având în vedere că acestea ar putea implica încălcări grave ale standardelor anticorupţie”.

”Raportul notează faptul că amendamentele aduse legilor justiţiei adoptate de Parlament în 2017 nu conţin cele mai controversate propuneri prezentate iniţial în vara anului trecut. Cu toate acestea, GRECO este preocupat de potenţialul impact al acestor legi, inclusiv asupra structurii instanţelor şi a procuraturilor. În pofida importanţei şi a sferei largi a acestor reforme, impactul lor nu a fost evaluat în mod corespunzător, iar procesul legislativ a fost, de asemenea, discutabil”, potrivit raportului.

Contrar raportului, în realitate amendamentele legilor justiţiei ajută la eliminarea ameninţării la adresa independenţei justiţiei. Acestea trebuiau schimbate, astfel încât ele să răspundă actualelor nevoi din societate. Aceste modificări erau necesare, reprezentând un moment crucial pentru justiţie şi pentru societatea românească. Cred că CREDO s-a lăsat manipulat, voit sau nu, de slogane şi de propagandiştii care s-au opus modificării legilor justiţiei.

Preşedintele Comisiei juridice din Camera Deputaţilor, Eugen Nicolicea a spus referitor la raportul GRECO, că probabil cei care au modificat legile justiţiei nu au explicat bine ce au făcut, ori cei de la GRECO nu au înţeles, clarificările urmând să fie formulate într-o altă manieră.

„Prima chestiune era o temere cu încălcarea independenţei judecătorilor şi procurorilor, temere pe care am văzut-o şi lucrul trebuie să fie foarte clar: încălcarea independenţei judecătorilor şi procurorilor înseamnă încălcarea separaţiei puterilor în stat. Acest motiv este evident un motiv de neconstituţionalitate a unei legi. Dacă ar fi existat în propunerea noastră, Curtea ar fi declarat legea neconstituţională. Majoritatea articolelor au fost declarate constituţionale, pe cale de consecinţă nu afectează independenţa judecătorilor şi procurorilor, iar puţinele articole care au fost declarate neconstituţionale au fost declarate pe alte motive. Pe cale de consecinţă, CCR a stabilit că aceste propuneri legislative şi amendamentele în forma în care au trecut prima dată de ambele Camere şi au ajuns la CCR, că nu încalcă independenţa judecătorilor şi procurorilor”, le-a spus jurnaliştilor, Eugen Nicolicea.

Abuzurile DNA, ţinute în braţe de Consiliu Europei

Printre modificările aduse legilor justiţiei se află şi înfiinţarea unei secţii speciale pentru anchetarea magistraţilor care să funcţioneze în cadrul Parchetului General. Curtea Constituţională a României a decis în luna ianuarie 2018 că această prevedere este constituţională.

”GRECO cere României să renunţe la înfiinţarea noii secţii speciale de procurori pentru investigarea delictelor din sistemul judiciar. De asemenea, raportul ia notă de controversatul proces, iniţiat în februarie 2018, privind destituirea şefului biroului specializat al procuraturii anticorupţie (DNA), şi îşi reiterează apelul de luare a unor măsuri de protecţie suplimentare legate de procedurile de numire şi de revocare a procurorilor-şefi de către puterea executivă” se arată în raportul GRECO.

Normal că apariţia unei astfel de secţii de investigare a infracţiunilor comise de magistraţi (şi nu cea existentă la nivelul DNA) a provocat disperare în rândul Binomului DNA-SRI. Apariţia unei astfel de secţii spulberă manipularea făcută de instituţiile de forţă DNA-SRI împotriva judecătorilor şi procurorilor care nu soluţionează cauzele aşa cum cei de sus poruncesc. Această propunere a fost primită cu opoziţie de către reprezentanţii procurorilor, (DNA în special), de către propagandiştii Binomului DNA-SRI şi de către societatea ”civilă”.

DNA şi Parchetul General s-au opus creării unei structuri speciale de investigare a magistraţilor, pentru că aceasta deja există şi e în subordinarea procuroarei Florentina Mirică, protejata Laurei Codruţa Kovesi. Practic, prin această structură Laura Codruţa Kovesi controlează penal absolut toţi magistraţii din România şi a fost creată la începutul anului 2014. Structura poartă numele de “Serviciul de combatere a corupţiei în justiţie“, de fapt un instrument creat de Kovesi în cadrul DNA pentru a urmări magistraţi.

Raportul GRECO este critic şi faţă de destituirea şefei DNA, însă nu am văzut îngrijorare exprimată faţă de nelegalităţile comise de Kovesi, de Parchetul pe care-l conduce, nici de probe falsificate, de protocoalele secrete sau de interceptările masive.

”GRECO este de asemenea critic faţă de amendamentele aduse legislaţiei penale care, dacă vor fi adoptate, ar intra în contradicţie cu angajamentele internaţionale ale României”, se arată în raport.

Cătăniciu: „Un document rupt de realitatea din România”

Vicepreşedinte ALDE, deputat Steluţa Cătăniciu, a comentat, prin intermediul unui comunicat oficial poziţia partidului din care face parte cu privire la raportul GRECO.

„Propaganda din politica românească încearcă să îşi facă un titlu de glorie din raportul pe care GRECO l-a prezentat azi, cu privire la România. Aşa cum ne-au obişnuit deja, aplaudacii sistemului, în frunte cu PNL şi USR, se folosesc de orice ocazie pentru a apăra abuzurile petrecute în România ultimilor ani. Deşi raportul face referire la date vechi, care nu mai au legătură cu realitatea, politicieni şi diverse grupuri de apărători ai statului paralel au sărit ca arşi, atacând din nou modificările legilor justiţiei şi în mod halucinant, modificări care nu au avut loc niciodată.

Un raport GRECO nu cred că se poate face peste noapte, însă în cazul României, se pare ca da! Acesta este şi motivul pentru care concluziile respectivului raport sunt rupte total, voit sau nu, de realitate.

Se vorbeşte despre modificarea legilor justiţiei, pierzând din vedere, cei care au redactat raportul, precum şi cei care îl promovează, că aceste modificări au trecut de controlul Curţii Constituţionale a României, că ele au fost puse în acord cu deciziile Curţii.

Prin intermediul acestui raport, GRECO cere României (probabil o greşeală de traducere) să renunţe la înfiinţarea secţiei speciale pentru anchetarea magistraţilor, pierzând din vedere că tocmai judecătorii au fost cei care au solicitat înfiinţarea acesteia, pentru a nu mai fi vânaţi pentru soluţiile pe care le dispun în dosare, întărindu-le astfel independenţa.

În continuare, GRECO este critic faţă de modificările legislative care nici măcar nu au intrat în dezbatere, fapt care nu poate avea decât o singură concluzie extrem de îngrijorătoare: raportul a fost întocmit doar pe baza speculaţiilor alimentate în spaţiul public de apărătorii sistemului şi ai instituţiilor de forţă. Pentru GRECO nu contează Parlamentul României, nu contează Curtea Constituţională a României, nu contează Consiliul Superior al Magistraturii din România, nu contează Constituţia României, părând că suntem judecaţi după practici care par a fi diferite doar pentru România, în materie de justiţie. Pentru GRECO nu contează abuzurile comise de procurori, dosarele fabricate, încălcarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor acestei ţări, nu contează protocoalele care au cutremurat România şi care nu se mai întâlnesc în nicio altă parte a Europei. Despre toate ilegalităţile întâmplate în ultimul timp nu am găsit un rând măcar, în raportul care este, din păcate, nu doar rupt de realitate, însă prin modul în care e redactat aduce o gravă atingere suveranităţii României.

Raportul poate fi un prilej să tragem un semnal de alarmă: politicienii să nu mai folosească rapoarte precum cel al GRECO drept scuză pentru a gira statul paralel şi acţiunile abuzive ale instituţiilor de forţă împotriva drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor. Conflictul intern şi externalizarea acestuia sunt lucruri care nu fac decât să şubrezească poziţia României pe plan extern”, a scris Steluţa Cătăniciu în comunicat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.