Deputatul Daniel Ghiță a adresat primului-ministru al României, Marcel Ciolacu, o interpelare având ca obiect,,Reclamarea de multiple abuzuri, hărţuieli şi agresiuni sexuale la Teatrul de Operă şi Balet Oleg Danovski din Constanţa”. Pe parcursul unui deceniu angajați ai acestui teatru, balerini şi balerine, au adresat reclamații în acest sens la cel puţin şase miniştri ai Culturii, dar niciunul nu a catadicsit să facă ceva, iar organele sesizate au dormit în cizmele statului, precum ne-au obișnuit și în alte cazuri grave.
Conform unor surse, unii miniștri au preferat să se dedulcească cu managera teatrului, care era în decembrie 1989 principala amantă a „prinţişorului” Nicu Ceauşescu. Poate că o să vorbească într- o zi Kelemen Hunor şi Puiu Hasotti. Cert este, deocamdată, că principalul acuzat de balerinele şi balerinii de la Constanţa, coregraful şef al teatrului, are un frate care ocupă de mulți ani funcția de şef al Corpului de control al ministrului Culturii, iar mărinimoasa manageriță se mândreşte cu prietenia sa cu un distins secretar de stat de Cultură, care a fost amic la cataramă cu Ceauşescu junior. Angajaţii teatrului constănţean îşi pun ultimele speranţe în primul-ministru Marcel Ciolacu (al cărui ilustru tată, comandorul de aviaţie lon Ciolacu, a fost instructorul de zbor al lui Nicu Ceauşescu în stagiul militar satisfăcut la baza aeriană Bobocu de lângă Buzău). Oricum, vom reveni cu o anchetă jurnalistică mai amplă. Cu circa âââun deceniu în urmă, Constanţa a fost zguduită de un alt scandal sexual neelucidat care a culminat cu arderea de vii a patru dansatoare într-un club (Beirut, printre victime aflându-se şi o balerină de la Teatrul Oleg Danovski.
Abuzuri, violuri, bani negri, state de plată fictive
De cel puţin zece ani, mai mulți angajați ai Teatrului Național de Operă şi Balet Oleg Danovski, printre care opt balerini şi balerine, au formulat numeroase sesizări și reclamații privind abuzarea lor sub aspect profesional, disciplinar și financiar, şi mai ales privind hărţuirea și agresarea lor sexuală de către soţii Horaţiu şi Monica Chereches, care ocupă funcțiile de coregraf-şef respectiv de director al Companiei de balet, cu știința și chiar complicitatea managerului teatrului, Daniela Vlădescu, care le-a asigurat tot timpul protecție și i-a favorizat profesional şi financiar. Cele mai grave acuzații i se aduc coregrafului-şef Horaţiu Cherecheș, mai multe balerine reclamând că ar fi fost abuzate, hărţuite și agresate sexual, respectiv violate, sau că ar fi fost obligate să întrețină raporturi sexuale cu persoane care au deținut şi deţin funcții importante pe plan politic sau instituțional.
Soţilor Cherecheș li se mai reproşează că ar fi obligat unele balerine să facă sex în grup, inclusiv sex a trois cu ei doi. Dacă refuzau, erau jignite cu expresii de genul „grasă”. „vacă”. ș.a. ori cu apropouri referitoare la sâni sau la sfârcurile acestora, nu primeau anumite roluri sau beneficiile cuvenite ori erau amenințate că vor fi concediate. Pe de altă parte, soţilor Cherecheș li s-a reproșat că au întocmit frecvent state de plată fictive, fără a le achita sumele consemnate în acestea, și că in turnee aveau asupra lor genți diplomat sau geamantane cu bani negri, pe care le purtau cu ei inclusiv la toaletă.
Motivele muşamalizării: tot felul de frăţii şi prietenii
Balerinii abuzați precum şi balerinele abuzate, hărţuite și agresate sexual au formulat plângeri către instituțiile abilitate (Poliție, Parchet, ITM, CNCD, ş.a.), dar acestea au fost tergiversate şi muşamalizate datorită influenţei soţilor Cherecheş şi managerului Daniela Vlădescu pe plan local, aceasta aflându-se în funcție de 18 ani. De exemplu, fostul şef al Inspectoratului de Poliție al Județului Constanța, chestorul Constantin Glugă (eliberat din funcție în urma scandalosului accident mortal provocat de un şofer drogat în localitatea 2 Mai, ale cărui victime au fost doi tineri nevinovați, eveniment după care actualul ministru de interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că va desființa IPJ Constanţa şi va reconstitui integral instituția), are soţia angajată la Teatrul Oleg Danovski, pe post de soprană, și se află în relații apropiate cu managerul Daniela Vlădescu, tot soprană de profesie. Angajații abuzaţi s-au adresat şi miniştrilor Culturii din această perioadă, teatrul lor fiind subordonat Ministerului Culturii din 2004, de la Kelemen Hunor, Puiu Haşotti, Ionuț Vulpescu, Bogdan Gheorghiu, Luciano Romașcanu până la Raluca Turcan, dar niciunul nu a dispus măsurile solicitate şi nu a curmat situația șocantă și traumatizantă de la teatrul constănţean.
Principala cauză a neimplicării Ministerului Culturii şi a titularilor acestuia este faptul că fratele coregrafului şef Horaţiu Cherecheș, Daniel Cherecheș, ocupă funcția de şef al Corpului de control al ministrului Culturii de foarte mulți ani. Pe de altă parte, managerul Daniela Vlădescu a afirmat că ar fi avut o relație mai apropiată cu fostul ministru al Culturii Kelemen Hunor şi s-a lăudat frecvent că se află în relații de prietenie cu secretarul de stat Mădălin Voicu de la Ministerul Culturii. Fapt notoriu, acesta a fost un amic apropiat cu Nicu Ceauşescu, fiul dictatorilor Nicolae şi Elena Ceauşescu, căruia Daniela Vlădescu i-a fost principala amantă în ultimii ani ai regimului comunist, inclusiv în cursul evenimentelor din decembrie 1989, perioadă în care acesta era prim-secretar PCR al județului Sibiu şi locuiau împreună în municipiul Sibiu. În după-amiaza zilei de 22 decembrie 1989, după fuga părinților amantului său din Comitetul Central al PCR, Daniela Vlădescu a plecat împreună cu Nicu Ceauşescu de la Sibiu la Bucureşti, cu autoturismul personal marca Oltcit, pentru că acesta spera să preia puterea sau să acceadă în noile structuri de putere.
Profitoare în comunism, profitoare în capitalism
Daniela Vlădescu a beneficiat de marile privilegii ale regimului comunist, în cursul relației sale cu Ceauşescu junior, poreclit Prințișorul, şi a beneficiat de privilegii la fel de mari și în regimul postcomunist, aşazis capitalist. Ocupă de aproape două decenii funcția de manager al Teatrului Național de Operă și Balet din Constanța, unul din cele mai importante teatre din România. Locuiește într-un apartament de lux din incinta t0eatrului, unde nu se ştie dacă și câtă chirie plăteşte. În această funcție a obținut câştiguri considerabile, inclusiv din afaceri necurate cu artiști și cu dirijori străini, și s-a plimbat prin toată lumea. Potrivit reclamanților, managementul său lasă însă mult de dorit, în instituție fiind vizibile o lipsă de organizare crasă și o lipsă de igienă constantă, mai ales la cabine și la toalete, care se igienizează precar doar când se anunță controale de la minister. Majoritatea angajaților trăiesc sub imperiul fricii pierderii locurilor de muncă, având în vedere că nu a mai fost încheiat contract colectiv de muncă de la preluarea funcţiei de manager de către Daniela Vlădescu, precum şi al deznădejdii că nimeni nu se implică să verifice cum se cuvine și să soluționeze nepărtinitor gravele probleme sesizate.
Situaţia reclamată la Teatrul Național de Operă şi Balet din Constanța are similitudini cu mediatizatul caz Jeffrey Epstein, magnat american din domeniul show-bizzului arestat şi acuzat de zeci de infracțiuni de proxenetism, hărţuire sexuală, viol şi raporturi sexuale cu minore. Diferenţa este că justiția americană şi- a făcut datoria.
Având în vedere situația foarte gravă de la Teatrul Național de Operă şi Balet Oleg Danovski din Constanța, nesoluționarea problemelor de atâţia miniştri ai Culturii şi starea de deznădejde la limită a angajaților acestei instituții, deputatul Daniel Ghiţă i-a solicitat primului ministru Marcel Ciolacu să dispună efectuarea de verificări de către Corpul de control al primului-ministru, urmând să i se comunice constatările efectuate și măsurile dispuse, inclusiv sancțiunile aplicate.
Valer Marian