Pentru anul 2013, Primaria Cluj-Napoca şi-a propus sa demareze proiectul de modernizare a unor zone centrale din oraş. Una dintre acestea este Piaţa Mihai Viteazu. Recent, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunţat planul pentru reorganizarea circulaţiei din zona.
”In urma discuţiilor de ieri cu specialiştii in trafic, am demarat realizarea uni studiu de circulaţie pentru instituirea unor sensuri unice in Piaţa Mihai Viteazu, pana la podul Napoca. Ideea aparţine proiectanţilor care lucreaza la Planul Urbanistic General (PUG, n.r.), care au propus ca de la Podul Napoca sa fie sens unic pe Bariţiu, pe banda care trece prin faţa la Napolact, pana la Podul Traian, de unde se traverseaza Someşul şi va fi sens unic pe partea cealalta”, arata edilul.
Astfel, breteaua de circulaţie de pe partea dreapta a Pieţei Mihai Viteazu va ramane libera, pentru a fi transformata in zona pietonala sau pentru alte obiective de interes public. Acest lucru va avea implicaţii majore pentru transportul in comun, arata primarul Emil Boc, care considera ca astfel intersecţia din faţa halei agroalimentare va fi mai aerisita.
Propunerea de modificare a traficului in Piaţa Mihai Viteazu va fi discutata cu specialişti, arhitecţi, reprezentanţi ai Poliţiei Romane şi alţii. De fapt, aceasta se bazeaza pe un studiu de circulaţie mai vechi, din 2005. Primaria a trimis oameni pe teren pentru a face masuratori şi aşteapta rezultatele unei simulari pe calculator pentru a include analiza finala la noul PUG.
Legat de transportul in comun, şi arhitectul Şerban Ţiganaş considera ca intreaga zona poate fi optimizata. “Alta problema este faptul ca aici e un nod de transport in comun major, am inţeles de la reprezentanţii RATUC ca sunt circa 36 de linii care tranziteaza sau chiar au capat acolo. Acest nod nu e optimizat. Speram ca, la final, sa existe o mult mai buna repartiţie a zonelor de aşteptare a pasagerilor, ca autobuzele şi troleibuzele sa nu mai staţioneze acolo şi sa fie doar o problema de tranzit. Intersecţia, care nu e sens giratoriu, poate fi optimizata şi aşteptam soluţii de la specialiştii de la trafic”, a declarat preşedintele OAR la una din prezentarile proiectului municipalitaţii pentru aceasta zona.
Protocol cu OAR
In urma cu doua saptamani, Primaria a semnat un protocol de colaborare cu Ordinul Arhitecţilor din Romania (OAR) pentru a trasa tema pentru concursul de idei privitor la modernizarea Pieţei Mihai Viteazu.
“Primaria Cluj-Napoca a fost prima din Romania care a lansat un concurs in parteneriat cu OAR. Fiind un demers incununat de succes şi avand parte de expertiza oferita voluntar de OAR, am decis sa extindem activitaţile cu organizarea acestui concurs, in care va domina aspectul calitativ in detrimentul dimensiunii cantitative, pentru modernizarea Pieţei Mihai Viteazu şi a zonei inconjuratoare, in perioada martie-iulie 2013. Juriul va fi format din experţi locali şi internaţionali care vor urmari gasirea unei soluţii pe termen lung de punere in valoare a ansamblului statuar şi pieţei, modernizare a spaţiului urban, optimizare a traficului. Pe langa aceasta colaborare instituţionala care vizeaza aria Mihai Viteazu avem in derulare inca cel puţin 2 proiecte: reabilitarea zonei Kogalniceanu-Universitate şi construcţia de parcuri subterane/supraterane in centrul oraşului”, a declarat primarul Emil Boc.
Inca un concurs de idei
Ordinului Arhitecţilor din Romania va pregati, impreuna cu Primaria Cluj-Napoca un concurs privind amenajarea Pieţei Mihai Viteazul. Primarul Emil Boc şi peşedintele OAR Şerban Ţiganaş au semnat protocolul de colaborare. ”Am facut un pas in faţa pentru modernizarea zonei pieţei Mihai Viteazul pe parte instituţionala. Am receptat şi am fost de acord cu propunerile arhitecţilor ca sa punem accentul pe aspectul calitativ, in detrimentul celui cantitativ. Aceasta amenajare a unui spaţiu foarte important al oraşului va aborda o zona mai extinsa, probabil pornind de la strada Bariţiu, va prinde şi Canalul Morii şi va merge pana in spatele halei agroalimentare”, a declarat primarul.
”Am agreat propunerea OAR, ca modernizarea sa nu se rezume doar la scuarul din faţa statuii, ci sa se extinda, şi sa aiba in vederea mai multe aspecte, precum cel de modernizare urbana, integrarea a Canalului Morii, utilizarea malurilor Someşului, traficul, in special din intersecţia centrala Piaţa Mihai Viteazul, chiar rediscutarea transportului in comun din zona pieţei”, a adaugat Emil Boc. Acesta a mai precizat ca proiectul se va face etapizat, incepand cu modernizarea pieţei propriu-zise, pentru a opri degradarea acesteia, dupa care, in urma finalizarii concursului de soluţii se va trece la aplicarea la scara extinsa.
Juriu internaţional
Fondurile pentru realizarea studiilor necesare vor fi asigurate de Primarie, iar Ordinul Arhitecţilor va oferi o expertiza. Preşedintele OAR a precizat ca modernizarea acestei zone din centrul oraşului va fi realizata in doua faze. Intr-o prima etapa, vor fi realizate studii pentru elaborarea unui masterplan, iar in cea de-a doua vor fi detaliate spaţiile publice considerate importante pentru regenerarea intregii zone. ”5 martie este un termen realist de lansare a concursului. Cele doua etape de procedura se pot incheia pana la mijlocul lunii iulie, aşa ca este foarte posibil sa avem lucrari „atacate” pana la sfarşitul anului”, a aratat Şerban Ţiganaş.
Juriul care va analiza propunerile va fi unul compus din cinci pana la şapte specialişti din mai multe domenii şi ar putea fi unul internaţional, la fel ca in cazul Centrului Cultural Transilvania. In urma primei etape vor fi selectate cinci propuneri, urmand ca echipele semnatare sa se confrunte in faza a doua. Echipa declarata caştigatoare in urma concursului va fi cea responsabila de proiectul de amenajare a zonei pieţei M.Viteazul. Primarul Emil Boc a declarat ca intr-o prima etapa vor fi realizate cateva lucrari care sa opreasca degradarea statuii şi a pavajului din jurul acesteia, iar apoi va fi organizat concursul de soluţii care va stabili exact ce lucrari se vor face in piaţa şi zona extinsa din jur.
Diana Gabor
Problemele Pieţei
Şerban Ţiganaş, membru in Comisia Tehnica de Administrare a Teritoriului şi Urbanism din cadrl Primariei, dar şi in echipa care lucreaza la noul Plan Urbanistic General, a subliniat o serie de probleme care au facut din Piaţa Mihai Viteazu o zona pericentrala.
”Zona pieţei este una sufocata de diverse interese, de persoane, de trafic, avem acolo anomalia placarii Canalulului Morii, e un spaţiu supus unui proces de degradare urbana, o zona neatractiva din punct de vedere comercial. In plus, piaţa este un nod de transport in comun major, cu nu mai puţin de 36 de linii care o traverseaza, chestiune care va trebui avuta in vedere”, a menţionat Ţiganaş.
„Dincolo de degradarea finisajelor din scuar, acolo exista o suprapunere de amenajari succesive, istorice, care au lasat anumite conflicte. De exemplu, bazinul din spatele statuii aparţine amenajarii anterioare şi, dupa parerea mea are un caracter rezidual, pentru ca nu funcţioneaza aşa cum a fost iniţial. Spaţiul din faţa cinematografului era un spaţiu pietonal continuu, dar intre timp a aparut acea staţie de transport, trebuie studiata problema pentru ca decupeaza funcţiunile de la parterul cinematografului de restul pieţei”, a adaugat preşedintele OAR.
”Problemele locului ar fi un dezechilibru al spaţiului, care in zona halei şi a pieţei agroalimentare este sufocat de interese, de persoane, de trafic, de o anomalie a placarii Canalului Morii cu o dala de beton şi folosirea ca spaţii improvizate de vanzare. Şi prin opoziţie cu asta, in zona statuii cu Mihai Viteazu, se constata un proces de degradare urbana, scaderea interesului public, spaţiu neatractiv”, a mai precizat Ţiganaş.
Modernizarea Canalului Morii
Iniţial Primaria Cluj-Napoca luase in calcul doar modernizarea Pieţei Mihai Viteazu din zona statuii, insa in urma unor discuţii cu Ordinul Arhitecţilor din Romania (OAR) s-a decis ca zona sa fie mult mai extinsa şi se va merge de pe strada George Bariţiu pana pe strada Paris şi de la malurile Someşului pana la Canalul Morii. Potrivit primarului, planul de modernizare cuprinde integrarea Canalului Morii, refacerea malurilor Someşului, modificarea traficului din Piaţa Mihai Viteazu şi rediscutarea transportului in comun in Piaţa Mihai Viteazu.