Drumul dintre Cluj si Apahida se afla de mai mult timp în constructii. Chiar daca ar exista, la o adica, spatiu suficient, constructorii drumului au proiectat amplasarea unei curbe exact în apropierea unor stâlpi. În aceste conditii curba se va transforma într-o adevarata „curba a mortii”.

DN 1C este una dintre cele mai circulate artere din judetul Cluj. De mai multi ani acesta se afla în reparatii continue, fara ca sa se vada vreun rezultat concret.  Prin nota de fundamentare – H.G. nr. 1733/06-12-2006- Ministerul Transporturilor, condus la acea data de catre democratul Radu Berceanu, decidea construirea Centurii de Ocolire Cluj-Est. Ministerul argumenta proiectul astfel “se observa ca traficul pe aceasta relatie de tranzit traverseaza orasul prin marile cartiere de locuinte, pe strazi care nu au fost dimensionate sa suporte valorile mari ale traficului actual.

Din datele furnizate de Politia Rutiera Cluj, pe acest traseu s-au constatat, de-a lungul timpului, numeroase accidente soldate cu pierderi omenesti, însemnate pierderi materiale si blocaje de circulatie. Deasemenea, valorile de trafic recenzate în anul 2005 pe DN 1 km 469+205 si DN 1C km 12+380 reprezinta 15.313 vehicule respectiv 13.308 vehicule”.

Centura ocolitoare se va întâlni cu drumul national în dreptul bornei cu km. 16 a DN1C.

Centura, printr-un pod, va supratraversa DN1C. Reprezentantii tututror institutiilor statului au recunoscut ca, de fapt, curba de la km. 16 de pe DN1C, aflata în imediata apropiere a viitorului pod va deveni, în cazul în care nu se va modifica nimic, o noua “curba a mortii” pentru judetul Cluj.

Cele care au reusit performanta de a arunca soferii pe un drum “cu adrenalina” sunt doua nume cunoscute pentru gafele pe care le-au facut de-a lungul timpului: FCC Construction si IPTANA, firma care a realizat proiectul.

Autoritatile cunosc situatia de pe DN1C

Directorul Directiei Regionale de Drmuri si Poduri Cluj, Eugen Cecan, a declarat Gazetei ca lucrarile de pe DN1C dureaza, deja, de prea mult timp si ca firma care executa lucrarea, FCC Construction a dat asigurari ca va finaliza lucrarile pâna în luna iunie. ”De la începutul lunii martie, constructorii ar trebui sa accelereze ritmul lucrarilor; în acest moment se gândeste construirea unui pasaj de supratraversare, dar nu putem spune cu exactitate care va fi solutia finala, atâta timp cât IPTANA nu a finalizat proiectul drumului”, a afirmat Cecan. Directorul DRDP nu vede ca pe niste solutii fericite propunerile de a construi în zona un nod rutier sau un sens giratoriu.

Eugen Cecan a recunoscut ca, în acest moment, curba de la intrarea în Apahida este periculoasa pentru soferi, mai ales în conditiile în care traficul din zona este deosebit de intens, drumul fiind circulat de masinile cu tonaj mare care se îndreapta catre Baia Mare, Satu-Mare etc. De asemenea, dupa deschiderea fabricii Nokia de la Jucu, numarul masinilor care vor circula pe ruta Cluj-Apahida-Jucu va creste simtitor. Singura solutie de decongestionare a traficului este finalizarea centurii ocolitoare, prevazuta pentru urmatoarele luni.

Directorul adjunct al Regiei de Administrare a Drumurilor Judetene Cluj, Dan Totelecan,  a afirmat ca, desi lucrarile din zona nu intra în competentele Regiei, curba de pe DN 1C nu poate fi o solutie definitiva. El a precizat ca zona este semnalizata corespunzator si ca sunt fixate anumite restrictii de viteza pentru acel segment de drum, altfel accidentele ar fi inevitabile.

De fapt, toate drumurile care se construiesc ar trebui sa fie avizate, în prealabil de catre Politie, astfel încât, pe cât posibil, sa nu apara zone de risc. Dar, în acest caz, din cauza ca proiectul, înca neterminat, este realizat într-un birou din Bucuresti, Politiei Cluj nu îi ramâna decât sa marcheze zonele în functie de situatii. Raluca Seucan, purtatoarea de cuvânt a Politiei Cluj a declarat ca “ Daca exista o curba periculoasa va fi marcata în consecinta, daca drumul a fost astfel proiectat înseamna ca o comisie, din care faceau parte si reprezentanti ai Politiei, si-a dat avizul pentru acesta”.

“Smecherii care au speriat” CNADNR

În 2007 reprezentantii firmei FCC Construction, care s-a angajat sa reabiliteze DN1C, au promis  ca “vor finaliza în cel mai scurt timp reabilitarea drumului national Cluj-Livada, printr-un contract care se ridica la 20 mil. euro si care a fost început în 2004”.

FCC Construction nu este straina de lucrarile de constructie care s-au derulat în judetul Cluj. În 2004, alaturi de firma greceasca Efklidis, spaniolii au fost printre câstigatorii licitatiei organizate de CNANDR pentru reabilitarea drumului public national Cluj-Napoca – Livada – Dej – Bistrita-Nasaud. Acest contract a fost în valoare de 850 miliarde lei vechi. FCC Construction si Alpine Mayreder, au mai câstigat un proiect de infrastructura rutiera, care consta în realizarea centurii de ocolire a Bucurestiului. Pentru aceasta lucrare, statul va plati consortiului FCC peste 30 de milioane de euro. Aceste doua societati de constructii lucreaza si la realizarea unui pod peste Dunare, care va uni Bulgaria de România. Pretul proiectului este de 100 milioane de euro. FCC Construction, în colaborare cu Astaldi Spa – societate italiana –  lucreaza si la construirea podului Basarab din Bucuresti, proiect pentru care va primi 135 de milioane de euro.

FCC Construction a achizitionat în 2006 pachetul majoritar de actiuni al societatii austriece Alpine Mayreder Bau GmbH din Austria. Structura actionariatului Alpine este 79,27% – FCC Construction, iar 20,73% – Dietmar Aluta-Oltyan (care este si CEO al Alpine Mayreder). Alpine SA România a fost înfiintata în 1998, cu o structurã similarã celei din compania austriacã Alpine Mayreder Bau GmbH, iar managementul în constructii si conceptele de calitate sunt aceleasi ca la Alpine Mayreder. În 1999, compania a devenit actionar principal la Granitul SA Bucuresti si Scaep Giurgiu Port SA. Alpine a mai câstigat un proiect important în România, si anume construirea unui nou sediu al companiei Petrom, pentru care va primi 85 milioane euro.

IPTANA este cunoscuta pentru “succesul” pe care îl are în relatiile cu Guvernul. Desi percepe taxe exorbitante pentru proiectele sale, firma, în general, nu reuseste sa le realizeze la timp. Pe lista de “realizari” ale Iptanei se numara Autostrada Soarelui, Autostrada Trnsilvania, precum si numeroase drumuri nationale.

Eugen Cecan- DRDP- ” Nici nu mai tin minte de când se lucreaza la DN 1C. Nu consideram ca proiectul, în forma actuala, ne convine prea mult. Un nod rutier sau un sens giratoriu nu poate rezolva problemele. Noi credem ca ar fi mai bine daca s-ar opta pentru un pasaj de supratraversare, în acest caz. Nu stiu ce se va decide, asteptam proiectul de la Iptana. Stim ca e periculos si cautam solutii pentru ca acea curba sa nu devina un loc periculos pentru soferi”.

Dan Totelecan- DRDJ- ” Desi cunosc situatia de pe DN1C, nu pot sa ma pronunt oficial în legatura cu problemele de acolo, neintrând în competentele DRDJ gestionarea acestora sper ca este o solutie provizorie amplasarea curbei în apropierea viitorului pod. Este un loc periculos si se impune semnalizarea zonei si a unor restictii de circulatie. Altfel vor aparea accidente grave…”

Raluca Seucan- purtator de cuvânt al Politiei Cluj- “Nu noi facem drumurile. Daca apar curbe periculoase nu ne ramâne decât sa le semnalizam, împreuna cu administratorii drumului. Oricum Clujul are nevoie sa se construiasca drumuri si autostrazi, altfel vor exista mereu probleme în trafic”.

Ligia Popa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.