Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) efectueaza vineri, 28 septembrie 2018, recepţia podului Gilău pentru a deschide apoi circulaţia pe cei aproape 9 kilometri ai tronsonului Gilău – Nădăşelu, parte din Autostrada Transilvania.

Asociatia Pro Infrastructura informa inca de la inceputul saptamanii ca e foarte posibil ca vineri, pe 28 septembrie, sa se dea drumul traficului pe podul de la Gilau.

Purtatorul de cuvant al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Serbanescu, a confirmat informatia, dar a spus ca totul depinde, in acest moment, de vreme.

„In cadrul pre-receptiei la nodul de la Gilau pe care am facut-o in cursul lunii septembrie n-am constatat nimic iesit din comun. Sigur, constructorul (Tirrena Scavi SRL – n.red.) mai avea ceva lucrari de facut, dar unele uzuale, care n-ar trebui sa dureze si nici sa puna probleme. Spre exemplu, mai avea de facut marcaje rutiere. E si normal ca nu le avea facute, de vreme ce abia terminase se asfaltat.

Noi ne-am propus sa facem inspectia in vederea acordarii receptiei finale la Gilau vineri (pe 28 septembrie – n.red.) . Ramane sa vedem daca vremea va tine cu noi. Sunt anumite masuratori care nu se pot face decat daca soseaua este uscata. Asa ca, daca ploua, e posibil sa se amane inspectia. Oricum, noi am comunicat initial ca vom face receptie la finele lunii septembrie sau inceputul lunii octombrie. E un plan de la care nu vad motive sa ne abatem”, a declarat Alin Serbanescu pentru ziare.com.

In aceste conditii, doar daca nu ploua prea mult nici astazi si nici maine la Gilau, e posibil ca soferii care au drum prin zona sa poata trece podul de la Gilau si sa poata merge pe autostrada de la Nadaselu pana la Campia Turzii.

„Autostrada muzeu”, parte din greaua mostenire ramasa in urma contractului cu Bechtel

Iata cum a ajuns Romania, o tara cu foarte putine sosele de mare viteza, sa aiba un lot de „autostrada muzeu”, construit integral inca din 2017, dar pe care nu se poate inca circula.

In mod normal, toti cei 600 de kilometri ai Autostrazii Transilvania, de la Bucuresti la Bors, ar fi trebuit deja construiti, conform unui plan bine pus la punct, de compania americana Bechtel, in baza unui contract semnat in 2003 cu statul roman.

Americanii au finalizat sectorul Gilau-Campia Turzii al autostrazii, dar colaborarea cu statul roman n-a functionat. In consecinta, Guvernul a reziliat contractul cu Bechtel in 2013, inainte ca societatea sa mai construiasca si nodul Gilau, care ar fi asigurat continuarea traseului autostrazii catre nord-vest, peste Somes.

Dupa rezilierea contractului cu Bechtel, constructorii nu prea s-au prea ingramadit sa liciteze pentru realizarea Autostrazii Transilvania. In consecinta, statul a impartit proiectul autostrazii in loturi mai mici, pe care le-a scos separat la licitatie. N-a reusit, insa, sa coordoneze eficient intregul proiect.

Asa s-a ajuns ca, in 2014, Asocierea S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L. sa incepa constructia lotului Gilau-Nadaselu, pe baza unui proiect care nu cuprindea niciun nod rutier si niciun pod peste Somes, care sa faca legatura cu restul autostrazii A3.

De fapt, lucrarile la nodul Gilau nu s-au realizat nici in 2014 si nici in anii urmatori. In consecinta, in 2017 – cand lucrarile la lotul Gilau-Nadaselu s-au finalizat – noua bucata de autostrada se termina, in partea sudica, pe un maidan, aproape de malul Somesului. Si, bineinteles, era impracticabila, din cauza ca masinile care ar fi intrat de pe DN1, pe la Nadaselu, nu ar fi avut unde sa se duca si ar fi ramas in plin camp…

Statul n-a avut atunci alta solutie decat sa receptioneze si sa inchida lotul Gilau-Nadaselu, pana la finalizarea nodului rutier care sa-l lege de restul autostrazii A3.

Abia in anul care s-a scurs de atunci a reusit societatea Tirrena Scavi SRL sa construiasca nodul rutier atat de necesar, pe care CNAIR se pregateste sa il inaugureze la inceputul lunii viitoare.

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.