Centura Metropolitană dispune doar de jumătate dintre avizele necesare proiectului, doar 14 din cele 31 de avize necesare au fost emise până în acest moment. Termenul limită de finalizare a centurii este decembrie 2023 iar investiția a fost estimată la 150 de milioane de euro. Proiectul inițiat de către autoritățile locale din Cluj vizează rezolvarea unei probleme reale ale orașului și anume traficul infernal. Cu toate acestea, lucrările întârzie iar clujenii protestează împotriva traseului propus.

Săptămâna aceasta a avut loc o reuniune importantă de lucru care a avut drept punct de interes principal Centura Metropolitană din Cluj. Proiect în desfășurare dar care pare că va fi finalizat până la începutul anului 2024. În cadrul reuniunii s-a analizat stadiul actual al proiectului, precum și documentațiile tehnice pentru obținerea avizelor. Prefectul a reamintit de a lungul acestei dezbateri că proiectul care vizează construirea Centurei Metropolitane este unul prioritar pentru județ și că necesită  sprijin de la toate pârghiile instituționale. Prezenți la întâlnire au fost toți cei implicați în avizarea proiectului Centurii Metropolitane dar și primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, primarul comunei Florești, Horia Șulea, managerul municipiului Cluj-Napoca, Gheorghe Șurubaru și totodată directorii serviciilor deconcentrate, reprezentanții UAT-urilor implicate în proiect, respectiv proiectanții proiectului.
Proiectul Centurii Metropolitane a primit jumătate din avizele necesare , procedură care a durat aproximativ 6 luni. Cu toate că proiectul are întârzieri destul de consistente. Autoritățile declară că până la finalul anului 2020 proiectul va primi toate avizele necesare documentației, inclusiv cel de mediu care presupune 6-8 luni. Totodată domnul Primar a declarat că în 2021 ar începe să se facă licitația iar lucrările vor fi finalizate până în 2024 când Clujenii vor putea circula pe Centura Metropolitană.

Investiția estimată pentru „Centura Metropolitană”

Primăria din Cluj-Napoca, în parteneriat cu celelalte administrații locale din comunele învecinate, Florești, Apahida și Gilău, vor finanța în baza unei licitații, studiile preliminare pentru proiectul Centurii Metropolitane. Studiile urbanistic și de fezabilitate ale proiectului, estimate la 4 milioane de euro au fost deja finanțate, în urma unei licitații efectuată, de Primăriile Cluj-Napoca, Gilău, Florești și Apahida, deoarece indiferent de faptul că lucrarea intră în sarcina Guvernului, bugetul de stat nu a putut finanța toate fondurile necesare. Traseul a fost aprobat de către Ministerul Transporturilor în anul 2019 după finalizarea studiilor iar investiția estimată la aproximativ 150 de milioane de euro se va face din fonduri europene având în vedere că a fost acceptată de către Masterplanul de Transport al României.

Demersurile pentru implementarea proiectului

Primăria Cluj-Napoca a pregătit în exercițiul financiar 2014-2020 proiectul Centurii Metropolitane pentru finanțarea din fonduri europene. Obiectivul principal al acestui proiect îl reprezintă creșterea gradului de accesibilitate a zonelor urbane situate în Zona Metropolitană Cluj prin dezvoltarea unui drum nou de mare capacitate – centura metropolitană – și modernizarea drumurilor de legătură, iar scopul proiectului este îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, respectiv a mobilității populației, bunurilor și serviciilor din județul Cluj.
Datorită faptului că Primăria și-a asumat cheltuielile necesare realizării studiilor și documentațiilor necesare (SF, PUZ și DTAC), proiectul a fost deblocat iar în octombrie 2018 municipalitatea a dat ordin de începere. În 2019 a fost predată documentația „Studiul alternativ de traseu”, care a cuprins un număr de 8 variante de traseu studiate. În perioada următoare se vor definitiva studiul de fezabilitate, Planul Urbanistic Zonal și DTAC, urmând ca întreaga documentație să fie predată CNAIR în vederea organizării achiziției publice pentru lucrările de proiectare și execuție. Centura metropolitană are o lungime de 38 de kilometri.

Traseul final al Centurii Metropolitane

Primăria a anunțat recent și traseul final al Centurii Metropolitane a orașului. Centura Metropolitană va începe de la nodul de la Gilău al Autostrăzii Transilvania și va continua pe zona de nord a localităților Gilău și Florești.  În Florești, vor fi trei noduri de conectare cu centura, după care se va intra în Cluj-Napoca prin zona supermarketului Cora. Centura va vira brusc de la Cora, trecând prin Drumul Național și ajungând în zona Făget. Va traversa pădurea, urmând să fie făcute defrișări ca și în cazul celei de la Vâlcele – Apahida. Vor fi realizate o serie de noduri prin care Clujul se va putea lega de centură pentru a putea fi evitate zonele cu trafic când se dorește să se ajungă din Mănăștur în Zorilor sau Gheorgheni. În continuare, drumul va ocoli cartierul Zorilor, Europa și Bună Ziua, de care se va lega doar prin noduri, continând însă prin Borhanci, va traversa livada care acum este administrată de USAMV și va străbate pepiniera Becaș, prin spatele bazei Sportive din Gheorgheni. Centura se va intersecta cu strada Traian Vuia iar în final va ajunge la centura Bulevardul Muncii – Apahida.

Clujenii protestează pentru Parcul Colina

Centura Metropolitană a creat controverse atât în rândul cetățenilor dar și în cel al activiștilor ecologiști. Deputatul Adrian Dohotaru, directorul executiv al asociației Societate Organizată Sustenabil (SOS) a declarat: ”Centura metropolitană trece prin Parcul Colina, unul dintre puținele spații verzi rămase în Mănăștur. Cred că se pot găsi soluții mai bune ca să nu distrugem parcul și să nu afectăm liniștea locuitorilor, mai ales că și primarul Emil Boc declară că nu va lua spațiu de la pietoni ca să îl dea mașinilor. Cei interesați de modul în care e proiectat inelul sudic pot să vină alături de noi, pe traseul centurii, prin Parcul Colina, spre Pădurea Făget, sâmbătă, ora 10.30, cu întâlnire pe aleea din imagine”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here