E.On Gaz România a adoptat un nou model de tarifare a consumului de gaz, care pune accent pe calitatea gazului. Însa singurul laborator de analiza a gazelor naturale.apartine celor de la TransGaz, astfel încât atunci când vor aparea reclamatii la Oficiul de Protectie a Consumatorului în privinta facturilor, ei nu vor putea verifica daca datele sunt corecte sau nu.

Începând cu data de 1 iulie pe facturile de gaz, consumul de gaz în metri cubi va fi transformat în energie calorica, astfel încât cantitatea de gaz va fi exprimata pe factura în kilowati pe ora. Prima factura care va fi emisa dupa noul model va fi pe 31 iulie cu scadenta de plata în luna august. Timp de aproximativ jumatate de an, facturile vor cuprinde atât indexul vechi al consumului, în metri cubi, cât si cel nou, în energie calorifica. Pentru a se supune noilor reglementari europene, E.On Gaz România a adoptat un nou tip de tarifare. Acest model pune accentul pe calitatea gazului si nu pe volumul de consum. Puterea calorica, în functie de care va fi achitata contravaloarea facturii, înseamna de fapt intensitatea cu care ard gazele. Aceasta modalitate de facturare este prezenta în mai toate tarile din UE, însa în aceste tari exista si laboratoare  unde se poate verifica puterea calorica, spre deosebire de România, unde nu exista asa ceva. Agentia Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cea care stabileste si preturile maximale care pot fi aplicate de furnizorii de gaze, trebuia sa înfiinteze un laborator neutru, însa acest lucru nu a fost realizat pâna în acest moment, conform spuselor celor de la Oficiul Judetean de Protectie a consumatorului. În aceasta situatie, fiecare consumator este obligat sa îsi verifice citirea contoarelor. Modalitatile prin care oamenii pot plati facturile de gaz sunt: caseriile proprii E.On Gaz, BRD, ING Bank.De asemenea, E.On Gaz pune la dispozitia clientilor un centru de suport prin telefon care se poate accesa pentru orice nelamurire legata de facturare, numarul fiind 080100366.

OJPC nu poate schimba nimic

Cristian Nicula, Inspectorul Sef al Inspectoratului Regional pentru Protectia Consumatorului Cluj, si-a exprimat dezacordul cu privire la aceasta metoda: „La toamna, când facturile vor începe sa creasca, oamenii vor veni la noi cu facturile, însa noi nu avem ce face, pentru ca nu avem cum sa verificam daca cele trecute acolo sunt adevarate sau nu. Singurul laborator omologat din Romania apartine tot furnizorului de gaze naturale“. Si Lenuta Suteu, Inspector Sef Adjunct la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului se arata nemultumita de noul sistem: “Schimbarile vor aduce în mod cert reclamatii, ca si pâna acum. Mereu au fost probleme privind emiterea facturilor, reclamatii privind presiunea gazului, aer pe conducta, calorifere care nu merg etc. Aici intervine si o alta problema si anume: cui ne adresam în aceste situatii? Noi nu putem decât sa primim sesizarile si sa îi chestionam pe cei de la E.On Gaz”. În România exista 320 de zone de calitate a gazelor naturale, iar 181 de astfel de zone sunt doar în nordul tarii. Din aceasta cauza se va putea întâmpla ca doi consumatori din doua zone diferite sa plateasca sume diferite catre E.On Gaz, deoarece aceasta calitate este diferita. “La consumuri mici, diferenta nu este mare, poate chiar insesizabila însa când vine vorba de marii operatori care consuma foarte mult gaz, atunci diferenta se va resimti”, marturiseste Cristian Nicula. De asemenea, reprezentantii Oficiului Judetean pentru protectia Consumatorului au declarat ca au mai fost sesizari si în legatura cu presiunea gazului de pe conducta. În ciuda reclamatiilor, buletinul de analiza al gazelor din zonele respective dat de TransGaz, arata ca totul este în regula, acesta fiind singurul laborator de analiza a gazelor naturale.

Facturile ajung dupa data scadenta

Pentru a evita atât cât se poate problemele datorate acestei modificari, reprezentantii E.On Gaz au organizat mai multe sesiuni de instruire a Oficiilor Judetene de Protectie a Consumatorului. Lenuta Suteu sustine: “Ni s-au dat multe detalii pe care nu le aveam. Am purtat niste discutii aspre cu reprezentantii E.On Gaz, mai ales în ceea ce priveste distributia facturilor pentru ca au existat foarte multe reclamatii în acest sens. E.On Gaz a mai fost sanctionat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului pentru distributia defectuoasa a facturilor pentru care consumatorii au fost penalizati pe nedrept”. Inspectoarea a mai spus ca a primit numeroase plângeri din partea cetatenilor ca facturile nu ajung la timp sau nu ajung chiar deloc, astfel ca cei de la E.On Gaz ar trebui sa îsi organizeze distributia facturilor în asa fel încât sa nu mai fie nicio întârziere. “Chiar si colegi de ai mei au primit factura la o zi sau doua de la data scadenta. E.On Gaz va trebui sa faca dovada ca persoana a primit factura în timp util, înainte de a recurge la penalizari”, declara Lenuta Suteu. Factura la gaze naturale se emite în prima parte a lunii în curs pentru luna de consum anterioara, pe baza citirilor din ultimele zile ale lunii de dinainte. Data scadentei va fi la 15 zile calendaristice de la data emiterii facturii. Neachitarea în 25 de zile de la aceasta data va duce la sistarea furnizarii de gaze naturale.

Facturile, însotite de pliante explicative

În ceea ce priveste verificarea instalatiilor interioare, care se face o data la doi ani, fiecare consummator ar trebui sa primeasca un proces-verbal prin care este informat câte instalatii i-au fost verificate, astfel încât, la primirea facturii, consumatorii sa stie motivul pentru care i s-au solicitat unele plati. Factura de regularizare pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie va fi emisa în luna ianuarie a anului urmator. În functie de consumul pentru care s-a optat, uneori pot fi sume suplimentare de plata catre furnizorul de gaze, alteori pot fi sume de restituit catre consumatori, compensate din facturile ulterioare. Lenuta Suteu sustine: "Mereu avem probleme cu recalcularile, în special cu pensionarii. Ei se straduie sa nu consume si pentru ca nu ating cantitatea de consum pentru care au optat, au de platit în plus sume mult peste puterile lor. La fel e si cu plata diferitelor servicii, precum verificarile periodice. Nimeni nu întelege de ce are de platit în plus. O sa cerem ca urmatoarele facturi sa fie însotite de pliante explicative si de asemenea, vom ruga ca pe site-ul lor oficial sa fie precizate si explicate noile masuri, modul de facturare, plata pentru prestarea diferitelor serivicii etc.” Companiei E.On Gaz i s-a mai solicitat sa afiseze numele persoanelor de contact de la sectorul relatii cu publicul în ghisee si casierii si sa ataseze facturilor pliante care sa lamureasca consumatorii.

Andreea Mitrica

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.