Pentru a doua oară, șeful CJ Cluj, Alin Tișe, susține că vrea să rezilieze contractul încheiat între administrația județeană și firma Kiat pentru lucrările de infrastructură din județ. Dacă luna trecută, Tișe spunea că nu există nicio problemă la lucrările de pe drumurile din județ, acum lucrurile par să se fi întors la 180 de grade. Nu este prima dată când CJ Cluj reziliază contractul cu Kiat. Data trecută disputa a ajuns în instanță, iar compania privată a avut câștig de cauză.

Șeful CJ Cluj, Alin Tișe anunță că vrea să rezilieze contractul cu firma turcească Kiat, care se ocupă de reabilitarea drumurilor din județ, principala problemă fiind lucrările pe care firma le realizează la drumul din Mărișel.

”Dorința noastră este ca cele două drumuri, până în Băișoara și până în Mărișel, să poată fi circulate. Unde nu putem să modernizăm, vom face plombări și covor asfaltic pentru întreținere. Vom abandona contractele cu Kiat, ne vom judeca și vom vedea peste doi ani cine avea dreptate. Eu consider că firma Kiat a încălcat contractul și nu mai putem continua în acest registru”, susține Alin Tișe.

Pe de altă parte, în urmă cu o lună de zile același Alin Tișe declara că nu a văzut nicio problemă vizavi de lucrările făcute de Kiat, în pofida faptului că edilul comunei Mărișel, Viorel Ghic, atrăgea atenția asupra mai multor nereguli vizavi de repararea drumului.

”Au băgat ceva pietriș cu ceva praf sau nisip și acum l-au scos pentru că după ploi s-au făcut un noroi că alunecau mașinile pe drumul drept. Au câștigat licitația de un milion de euro cu o firmă în insolvență. Îmi este frică că nu o să facă lucrarea și pierdem banii. Comuna nu se va mai întâlni cu această șansă niciodată. Unul dintre drumuri duce la pârtia de schi, are un kilometru, și cu acesta am putea dezvolta mult comuna. Dacă se întârzie, vom pierde finanțarea și o șansă istorică”, susținea primarul Viorel Ghic, din Mărișel.

După rezilierea contractului, CJ Cluj a mai dat 2 milioane de euro

Interesantă este atitudinea administrației județene față de relația pe care o are cu compania Kiat. În 2014, Consiliul Judeţean a reziliat contractele cu Kiat, decizia administrației fiind justificată prin faptul că nu a fost respectată licitația, graficul de lucrări și prevederile de protecție a mediului. Compania a contestat decizia administrației județene în cadrul unui proces, pe care l-a și câștigat.

Între timp, compania a intrat în insolvență, iar anul trecut Alin Tișe a suplimentat cu aproximativ 2 milioane de euro contractul cu Kiat.

Suplimentarea a venit ca urmare a unei evaluări făcute de proiectantul Damar Consult.

“Proiectantul a fost nevoit să facă unele modificări pentru anumite  categorii de lucrări faţă de cele prinse în anul 2010. Proiectantul a considerat ca fiind necesar sporirea unor clase de betoane, deoarece clasele de betoane pentru anumite tipuri de lucrări prinse în DALI nu mai respectau normativele în vigoare, acest lucru fiind impus atât de expertul tehnic cât și de către Inspectoratul de Stat în Construcții (…) Considerăm ca fiind justificată introducerea categorii de lucrării noi și a modificării unor clase de betoane. trebuie realizaţi parapeți metalici tip H1 și H2 (lucrări ce nu au fost prinse în oferta de la licitaţie), trebuie construite unele categorii de poduri şi folosite alte tipuri de betoane. Este necesară alocarea resurselor financiare din bugetul Județului Cluj, în cuantum de 8.000.329 lei (fără TVA), reprezentând valoarea estimată a modificărilor de materiale aduse în cadrul articolelor, conform normativelor de construcții în vigoare”, se precizează hotărâre.

Omul lui Mircea Pop printre beneficiarii suplimentărilor

Firma Damar Consult este administrată și deținută de Marian Morar care este și patronul firmei care furnizează indicatoare rutiere pentru străzile Clujului, Auto Semnal SRL Conform unor informatii, Morar are legături de prietenie cu Mircea Pop, fostul șef CNADNR, un social democrat clujean care a proiectat centura problemă Vâlcele Apahida și a fost consilierul pe probleme de infrastructură rutiera a fostului prim-ministru Adrian Năstase.

Firma apare și într-un raport al curții de conturi ca fiind beneficiara unor plăți care nu i s-ar fi cuvenit. Potrivit raportului, au fost acceptate la plată nejustificat către SC Damar Consult SRL Cluj-Napoca, servicii de asistență tehnică de proiectare la obiectivul ”Reabilitare pod peste Arieș”, în condițiile în care această societate a realizat și serviciile de proiectare, iar stabilirea modului de tratare a defectelor apărute în execuţie, din vina proiectantului, precum şi urmărirea aplicării pe şantier a soluţiilor adoptate, sunt obligații prevăzute prin lege în sarcina proiectanților de construcții, fiind cauzat un prejudiciu Municipiului Turda în sumă de 60.085 lei.

Insolvență cu conturile pline de contracte

Firma Kiat se află în insolvență, procedură care a fost deschisă în 2017. Înainte cu două luni de depunerea cererii de insolvență doi dintre acționarii Kiat, ATALAY DENIZ și ATALAY TAMER și-au cesionat acțiunile din companie către BEKAR MUSTAFA, care este singurul acționar și administrator al Kiat.

În cererea de insolvență, reprezentanții Kiat au spus că solicită reorganizarea judiciară pentru a putea plăti datoriile acumulate, cele de 30 de milioane de lei, cu banii pe care îi are de încasat de la debitori. Însă cererea nu se susține pentru că Kiat ar avea de încasat până la sfârșitul lui 2016 aproximativ 15 de milioane de lei, adică abia jumătate din suma pe care o are de dat. Firma Kiat a câștigat licitația pentru modernizarea a 438 de kilometri de drumuri judeţene în 2011 în timpul primului mandat al lui Alin Tișe contra sumei de 66 de milioane de euro.

La sfârșitul anului 2010, Kiat Group a câştigat, în asociere cu SC Diferit SRL,  un contract de 600 de milioane de lei (140 milioane euro), în urma unei licitaţii organizate de Primăria Cluj-Napoca, pentru lucrări de reparaţii, întreţinere, reabilitare, servicii de proiectare pentru străzi modernizate/nemodernizate din municipiu. În 2013, cei de la Kiat au primit contractul pentru lucrările la drumul judeţean 109C. Firma a început asfaltarea tronsonului din zona Fizeşu Gherlii, dar drumul nu a mai fost terminat niciodată, lucrările fiind abandonate fără motiv. Din cei 40 de km, doar 9 au fost asfaltaţi, pe restul fiind împrăştiat pietriş amestecat cu ciment. În 2014, sătenii din Fizeşu Gherlii au protestat fiind nemulţumiţi de starea proastă a drumului județean care le străbate comuna. Aceştia s-au plâns că nu mai pot ieşi din case din cauza prafului de ciment, pe care sunt nevoiţi să îl respire. Lucrările au fost preluate de RAADPP.

Pe de altă parte, cei de la Kiat au spus că motivul real al încetării acestui acord îl reprezintă neplata lucrărilor executate.

”Afacerea Lily” pe-o mână cu Boc

La sfârșitul anului 2010, Kiat Group a câştigat, în asociere cu SC Diferit SRL,  un contract de 600 de milioane de lei (140 milioane euro), în urma unei licitaţii organizate de Primăria Cluj-Napoca, pentru lucrări de reparaţii, întreţinere, reabilitare, servicii de proiectare pentru străzi modernizate/nemodernizate din municipiu.

BEKAR MUSTAFA este şi administrator al King Industrial Enterprises, firmă care a primit de la municipalitatea clujeană 30 de milioane de lei pentru amenajarea unor locuri de joacă. De asemenea, King Industrial Enterprises a primit mai multe contracte şi de la Primăria sectorului 3, pentru amenajarea unui loc de joacă în Parcul Titan şi „pentru execuţia unor fântâni la Piaţa Unirii“.  Această firmă a fost favorizată şi de fostul şef al Inspectoratului Şcolar Județean Cluj, Titiana Zlătior, care, înainte de a pleca din funcție, a emis în teritoriu o circulară în care propunea directorilor de şcoli din judeţ să apeleze pentru diferite servicii la SC King Industrial Enterprises. Coincidenţa face ca primarul Sectorului 3, Liviu Negoiţă, să fi fost asociat cu turcul Tamer Atalay, într-o societatea care a fost dizolvată, SC Kora Edil. Tamer Atalay este şi preşedintele Consiliului de Conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie România-Turcia.

În King Industrial a  fost asociată și Liliana Călin, una dintre cunoștințele lui Emil Boc. Soțul ei este Dragoş Bogdan, fost vicepreşedinte ANAF din perioada Guvernului Boc, care a fost arestat în dosarul Alinei Bica.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.