Începe sezonul rece. Neadaptarea vitezei la condiţiile de drum reprezintă una dintre principalele cauze generatoare de accidente rutiere, iar distanţa de frânare a unei mașini se tripleză în condiţiile unui carosabil alunecos.

Cele mai dificile manevre în sezonul rece în trafic sunt plecarea de pe loc, depășirea şi oprirea în condiții de siguranţă, iar într-o zi în care precipitaţiile sunt abundente, numărul accidentelor creşte considerabil. Ceaţa, precipitaţiile, albul zăpezii îngreunează vederea, iar oboseala se instalează mai repede.

Având în vedere toate aceste aspecte, dar și prognoza Administraţiei Naţionale de Meteorologie (iminenţa producerii de polei şi a căderilor de zăpadă ce sunt anunţate pentru perioada imediat următoare), polițiștii fac câteva recomandări pentru șoferi, în apropierea sezonului rece.

Se apropie sezonul rece. Recomandările polițiștilor

  • Înainte de a pleca la drum, informaţi-vă temeinic despre condiţiile meteo şi starea drumurilor, apelând unul dintre numerele de telefon: 9360, 3157566, 3186609 sau 3186631 ale Comandamentului Central de Iarna;
  • Adaptaţi permanent viteza la condiţiile de drum (carosabil acoperit cu zăpadă, gheată sau polei);
  • Circulaţi cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h, în localităţi, sau 50 km/h în afara lor când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă. Conform prevederilor legale în domeniu reprezintă obligaţie a conducătorului de vehicul.
  • Folosiţi corespunzător sistemul de iluminare-semnalizare, cât şi cel de climatizare si dezaburire, pentru a vedea si a putea fi văzuţi in trafic. Reamintim că legislaţia rutieră prevede obligativitatea folosirii luminilor de întâlnire, în afara localităţilor şi în timpul zilei;
  • Păstraţi în mers o distanţă suficientă pentru a putea opri in condiţii de siguranţa atunci când condiţiile de deplasare sunt nefavorabile;
  • Echipaţi autovehiculul cu pneuri corespunzătoare;
  • Verificaţi periodic acumulatorul acestuia;
  • Nu bruscaţi comenzile si folosiţi cu preponderenta frâna de motor;
  • În zilele cu ploi, lapoviţă sau ninsoare, acţionaţi din timp ştergătoarele de parbriz;
  • Operatorii de transport ce deţin autovehicule cu masă mai mare de 3,5 tone, au obligaţia legala, de a monta pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, pe perioadele si pe drumurile stabilite.

Anvelope de iarnă. De când devin obligatorii?

Anvelopele de iarnă sunt destinate nu doar temperaturilor scăzute, ci și zonelor de drum de vale, de deal, pe poduri, în curbe. Aceste zone sunt predispuse la îngheț și la formarea de polei. Anvelopele de iarnă, spre deosebire de cele de vară, au niște lamele, asemănătoare unor dinți de fierăstrău, și multe muchii care aderă la suprafață. Cu cauciucuri de iarnă, mașina nu va patina.

Astfel, în apropierea sezonului rece, șoferii trebuie să își echipeze mașinile corespunzător sezonului rece, precum și în funcție de traseele pe care urmează să le parcurgă. Distanța și timpul sunt elemente importante de care trebuie să țină cont.

Polițiștii recomandă șoferilor să evite acționarea bruscă a mecanismelor de direcție și frânare și să folosească cu precădere frâna de motor. Distanța necesară pentru frânare în cazul în care anvelopa nu este corespunzătoare este simțitor mai mare, iar siguranța, atât a șoferului, cât și a celorlalți participanți la trafic, poate fi pusă în pericol. Dacă șoferul este implicat într-un accident, asigurarea nu îl despăgubește dacă nu avea echipate anvelopele de iarnă.

Deși se spune că la 1 noiembrie cauciucurile trebuie schimbate, nu există o dată exactă la care anvelopele de iarnă devin obligatorii. Polițiștii recomandă echiparea mașinii cu anvelope corespunzătoare anotimpului rece în condițiile unui carosabil umed (acoperit cu zăpadă, gheață, polei sau mâzgă).

Codul Rutier prevede faptul că anvelopele de iarnă sunt obligatorii oricând se circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de data din calendar.

Sezonul rece. Amenzi uriașe pentru lipsa anvelopelor de iarnă

Prin Ordonanţa Guvernului nr. 5/2011 dotarea mașinii cu anvelope de iarnă este obligatorie: anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992, privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora.

Conform Directivei menționate, precum şi a Regulamentelor nr. 30 şi nr. 54 CEE-ONU, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, acestea trebuie să fie inscripționate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai „all seasons”.

Conducerea mașinii pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă va fi sancționată.

La fel și în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al șoferului, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, nefăcându-se referire la o anumită perioadă a anului.

Amenda este prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 1305 și 2900 lei), iar sancțiunea contravențională este însoțită și de măsura reținerii certificatului de înmatriculare.

Începe sezonul rece. Primele ninsori din România

Primele ninsori din România au apărut la mijlocul lunii septembrie. Pe unele drumuri din țară s-au aşezat straturi consistente de zăpadă, iar drumarii au fost nevoiţi să intervină cu utilaje de deszăpezire.

Prima ninsoare din această toamnă a fost la peste 2.000 de metri altitudine în Munţii Făgăraş și a adus un strat de patru centimetri de zăpadă.

Duminică dimineața în satul Rogojel din comuna Săcuieu s-au așternut primii fulgi de nea. Tot duminică au căzut primii fulgi de nea în zona de munte a județului Cluj, iar meteorologii au anunțat vreme deosebit de rece pentru această perioadă a anului.

Noaptea trecută pe Transfăgărășan a nins, iar stratul de zăpadă pe carosabil a ajuns la trei centimetri.

Citește și: Piața IT din Cluj Napoca începe să dea semne de oboseală

Sursa: monitorulcj.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.