Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca se află sub umbra unei suspiciuni majore de fraudare a sistemului de programări pentru consultații online. Un mesaj trimis șefilor de secții de către Claudia Gherman, managerul unității medicale,  dezvăluie o nouă problemă la nivelul spitalului, mai exact, încercarea unor medici de a bloca fictiv sistemul de programări. Potrivit masajului trimis de Claudia Gherman, din cele 7900 de programări din ultima lună 1342 au fost blocate. 

La finalul anului trecut, a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Astfel, atât unităţile sanitare publice, cât şi cele private, indiferent dacă acestea se află sau nu se află în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate au posibilitatea să acorde asistență medicală prin telemedicină.

Telemedicina ar putea avea beneficii majore, mai ales în contextul crizei sanitare actuale generate de pandemie, când spitalele sunt arhipline de pacienți infectați cu coronavirus și tot mai mulți oameni care suferă de diferite afecțiuni se tem să treacă pragul cabinetelor medicale din cauza riscului major de infectare cu COVID-19 și aleg să se trateze acasă fără a cere părerea unui specialist, ajungând pe mâna medicilor mult prea târziu, după ce boala s-a agravat.

Din păcate, nu toate spitalele au luat în calcul această oportunitate majoră de a acorda consultații online pacienților și nu se grăbesc să implementeze sistemul de telemedicină, iar cei care l-au implementat stârnesc suspiciuni de fraudare a sistemului de programări la consultațiile online, pesemne că anumiți medici nu vor să-și aglomereze programul și blochează fictiv programările. 

Combinațiile din spatele sistemului de programări la consultații online 

Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca este una dintre unitățile sanitare publice care au implementat sistemul de programări la consultații online la scurt timp după ce Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență pentru completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, însă, se pare, că anumiți medici din cadrul spitalului au blocat fictiv programările în sistem. Informațiile reies și dintr-o conversație purtată de managerul unității medicale, Claudia Gherman, care le atrage atenția șefilor de secții că din 7900 de programări 1342 au fost blocate fictiv prin modificarea CNP-ului cu un șir de numere nevalid și există 4 secții cu mult peste 200 de poziții blocate prin „astfel de combinații”. 

„Având în vedere faptul că din 7900 de programări pe luna curentă, 1342 sunt pentru pacienți cu CNP 000000000, rog șefii de secții să ia măsurile necesare pentru a remedia situația. Deocamdată avem situația pe secții, iar mâine o vom avea și pe fiecare medic care a blocat fictiv programările online cu acest artificiu. Vă mulțumesc mult! Pentru majoritatea așa este, dar sunt colegi care au blocat de-acum și până la anul cu astfel de combinații. Sunt 4 secții cu mult peste 200 de poziții blocate.”, se arată în mesajul trimis de Claudia Cherman pe grupul de Whatsapp. 

„Medicii mei nu fraudează!”

Reporterii Gazeta de Cluj au contactat-o pe Claudia Gherman pentru cere o explicație cu privire la posibilitatea fraudării sistemului de programări la consultațiile online, iar aceasta ne-a comunicat că nu este vorba despre un blocaj fictiv al programărilor, ci despre o neconcordanță pe care a lămurit-o. 

„Sistemul de programări pentru consultații online este de ceva vreme implementat.

Nu, a fost doar o neconcordanță pe care am lămurit-o, doar că doctorii respectivi, care și ei își fac programarea tot online la pacienți, în unele cazuri nu au deținut CNP-ul complet al pacienților și atunci au făcut programarea numai cu numărul de telefon, nume și prenume. Programările online funcționează și au funcționat și înainte, doar că s-a modificat sistemul de programări atât de recent, încât la momentul la care ei programaseră, atunci nu li se cerea CNP-ul, deci ei puteau să programeze online și în decembrie, și în ianuarie, și în februarie, și atunci nu li se cerea CNP-ul, efectiv nu apărea. Acum se cere de aproximativ două săptămâni, timp în care ei nu mai au cum să recupereze CNP-ul acelor pacienți, dar de acum, toate care se introduc, se introduc cu CNP valid.”, a declarat managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență. 

Claudia Gherman a spus că șirul de numere nevalid din locul CNP-ului nu a împiedicat consultațiile pentru că pacienții puteau fi identificați după nume și bagă mâna în foc că medicii din cadrul unității sanitare pe care o conduce nu fraudează. 

„Pacienții aveau identitate și aveau și consultație pentru că dacă nu s-ar face o consultație ea se validează în sistemul informatic și apoi se decontează de către Casa de Asigurări de Sănătate, ori noi ne facem toate consultațiile pe care le avem contractate în relație cu Casa de Asigurări de Sănătate, acelea se validează cu cardul de asigurări, deci s-au făcut consultațiile. Dimpotrivă, se programează pacienții ca să vină tot sistemul în sprijinul lor, nu ca să îi reprogramam sau ca să nu fie programați. Cum ar face un medic așa ceva? În momentul în care avem dovezile, că acest lucru s-ar întâmpla, ceea ce nu pot să afirm deocamdată, pentru că acum nu am dovezi.

Dacă vreodată ei și-ar încălca obligațiile lor de angajați care sunt cuprinse și stipulate în fișa postului, eu ar trebui să iau măsuri, dar acum nu avem de ce. Niciun medic de-al meu nu are nicio intenție de fraudare. Nici nu putem folosi acest cuvânt pentru că vorbim despre persoanele care la ora actuală salvează viețile tuturor, iar acești medici merită stimă, nu suspiciuni de fraudare. Dacă cumva au nevoie de ajutor, o să le întind o mână ca să-i ajut. Dacă nu au știut să programeze online, menirea mea este să îi ajut, poate nu i-am ajutat eu destul, dar ei programează online și vor programa atât cât trebuie. Acești oameni lucrează nemăsurat, dacă este nevoie și peste program și nu lasă niciun pacient la ușă.  Medicii mei nu fraudează.” a transmis Claudia Gherman. 

Telemedicina, pe ultimul loc în rândul spitalelor din Cluj-Napoca

În timp ce la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca se vorbește despre o posibilă fraudare a sistemului de programări pentru consultații online, în alte spitale din Cluj-Napoca sistemul nu a fost implementat până la acest moment, varianta clasică fiind singura la care au acces pacienții. 

Managerul Spitalului Clinic de Pneumoftiziologie „Leon Daniello” Cluj-Napoca, doctorul Vasile Mureșan, a declarat că pacienții se vor putea programa pentru consultații online în cadrul unității sanitare începând cu 1 noiembrie 2021, iar programările vor putea fi făcute atât online, cât și telefonic. 

„Chiar acum finalizăm acest aspect, pentru că au fost anumite disfuncționalități acolo, iar informaticianul și firma de informatică care ne ajută au rezolvat problema. Noi ne-am propus ca de 1 noiembrie să implementăm acest sistem de programări pentru consultații online. Și pentru a reuși să ajungem la cât mai multe persoane, programările se vor putea fi făcute atât online, cât și prin telefon .” a declarat managerul Spitalului Clinic de Pneumoftiziologie „Leon Daniello” Cluj-Napoca. 

Managerul Spitalului Clinic de Recuperare Cluj-Napoca, Sanda Patrichi, a declarat că pacienții care apelează la serviciile medicale oferite de unitatea medicală preferă să fie consultați cu prezență fizică și că există un profil limitat al consultațiilor care pot fi oferite prin telemedicină. Cu toate acestea, urmează să fie implementat și un astfel de sistem de consultații online. 

„Există un profil oarecum limitat al consultațiilor care se preteaza la telemedicină și majoritatea pacienților care vin la spitalul nostru doresc să se prezinte la medic să-l consulte. Opțiunea pacienților este de a se prezenta fizic. Telemedicina înseamnă, până la urmă, o consultație care se face prin mijloace care nu implică prezența pacientului, adică și o indicație sau o consiliere  telefonică este încadrată la telemedicină. Sunt pacienți care dau telefon, își expun problema și primesc un răspuns din partea noastră, dar un alt sistem de telemedicină, dacă vă referiți la imagine video și consult prin transmitere pe platformă web, nu există. Urmează să se implementeze pentru acele cazuri care se pretează la consultul prin telemedicină.” a declarat  Sanda Patrichi.

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here