Lipsa locurilor de parcare reprezintă o adevărată problemă pentru clujeni. Şoferii sunt amendaţi zi de zi de către poliţiştii locali pentru că îşi parchează maşinile pe marginea drumurilor, chiar dacă în zonă nu se găsesc locuri de parcare.

 

Datorită acestui fapt, al cincilea punct de pe proiectul ordinii de zi a şedinţei ordinare , care a avut loc miercuri, 16 decembrie, în Sala de sticlă a Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, făcea referire la  controversata problemă a parcărilor.

 

,,Un pas mic cu efecte majore în rezolvarea problematicii parcărilor”

Viceprimarul , Anna Horvat a venit cu măsuri pe  anul 2016 pentru evitarea aglomeraţiei  şi a problematicii locurilor de parcare şi anume, modificarea tarifelor taxelor şi abonamentelor. Amendamentul acesteia nu a fost aprobat din insuficienţă de voturi, ceilalţi consilieri locali  exprimâdu-şi totodată nemulţumirile în legătură cu propunerile dânsei.

,, Am depus toate actele în termenul dat de domnul primar, la vremea când vorbeam noi de problema parcărilor şi a reglementării acestui aspect din municipiul Cluj-Napoca. Propunerile modificate, la nivelul Consiliului Local sunt foarte actuale. Dacă noi, în acest moment nu încercăm să modificăm, să facem un pas mic pentru acest domeniu, şi un salt uriaş pentru rezolvarea  acestei probleme, atunci  în decursul anului viitor, nu vom mai avea posibilitatea de a mai schimba nimic. Plata acestor taxe de parcare, abonamente, începe din luna ianuarie. M-am gândit la o soluţie minimală, care poate să însemne rezolvări mult mai ample, mult mai bune, în ceea ce priveşte măsurile care pot fi luate pentru decongestionarea  traficului în centrul  municipiului. Ar putea fi un pas mic, dar cu efecte majorare asupra fenomenului cu care ne confruntăm zi de zi.”

 

O soluţie de compromis: abonamentele nominale  valabile numai  în afara zonei 0

Soluţia la care s-a gândit viceprimarul Clujului, Anna Horvat, impune interzicerea parcării în zona 0, a celor care nu deţin abonament de parcare pentru zona respectivă. Adică, şoferii care deţin abonament de parcare nominal, pentru o locaţie fixă, nu vor putea parca în zona 0, zonă care se referă la  centrul Clujului.

,,Amendamentul meu, adaptat pe cât posibil la diferitele propuneri,  încearcă să găsească o soluţie de compromis. Acesta se referă la un lucru extraordinar de simplu: abonamentele din zona centrală, pentru persoane juridice,fizice  care au în folosinţă un autoturism aflat în proprietatea unei persoane juridice, pentru instituţii bugetare sau cele cu persoane fizice, (vorbim  la acest capitol despre abonamente nominale,adică cu locaţie fixată) să exceptăm de la valabilitatea acestor abonamente, o zonă predefinită de mine, zona zero. Adică,  aceste abonamente să-şi păstreze valabilitatea înafara acestei zone 0, care în concepţia mea ar reprezenta 30 de străzi din centru şi centrul istoric al Clujului, străzi de altfel supra-aglomerate şi în care, după calculele colegilor de la serviciu parcări s-ar regăsi peste 1000 de locuri de parcare”, a mai spus viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Anna Horvat.

 

Zona 0, zona pentru riverani, plată pe intervalul orar

Viceprimarul  Anna Horvat îşi doreşte ca tarifele parcărilor din Cluj să se regăsească în aceleaşi tipare ca în restul oraşelor mari ale ţării. Din acest motiv, propune acelaşi amendament şi pentru persoanele care deţin abonamente nenominale, păstrând zona 0, zona centrală a Clujului, strict  pentru riverani. Astfel, oamenii care vor dori să parcheze în zona instituţiilor publice din centrul oraşului nu vor putea folosi abonamentul, ci vor fi nevoiţi să plătească un tarif în funcţie de oră. Parcările ce ţin multe ore, sau chiar o zi, nu mai sunt tolerate la tarife mici.

,,Pe de altă parte, abonamentele nenominale, pentru persoane fizice şi juridice, respectiv pentru abonamente transmisibile, cu acelaşi amendament, cu excepţia zonei 0, am face la fel ,păstrând  această zonă 0 actualmente pentru riverani: 25 de lei lunar şi tarifele de rezervare loc de parcare pentru instituţii publice din zona centrală. Desigur acest lucru reprezintă o schimbare dar efectul imediat pe care îl preconizez eu ar fi ca toate acele persoane care parchează mai mult, o perioadă îndelungată pe timpul zilei , venind la serviciu, şcoală, în diverse locaţii din zona centrală, ar putea, practic doar pe baza unei plăţi (nu cea a abonamentului )pe oră, să-şi parcheze maşinile . Toate oraşele mari,de dimensiunea Clujului din România au făcut acest pas, nu mai găseşti locuri în zona centrală în care să poţi parca cu abonament. Nu poţi parca 8-9 ore pe zi la un tarif redus”,  a declarat viceprimarul Anna Horvat în cadrul şedinţei ordinare.

 

Schimbarea impune o diferenţă enormă de bani lunară

Radu Moisin nu a îmbrăţişat schimbările pe care le doreşte viceprimarul, deoarece tariful orar care se propune a fi introdus parcărilor ar creşte considerabil cu o valoare de aproximativ 350 de lei, lunar. Mulţi oameni care vin şi parchează în centru, sunt obligaţi să petreacă  multe ore la serviciu. Aceştia nu ar putea să plece mai repede doar pentru că tariful parcărilor creşte odată cu orele care trec. Din acest motiv, consilierul propune o alternativă care să-i scutească pe cei care lucrează în instituţiile centrale de plăţi extra şi anume parcările subterane.

,,Din câte am înţeles de la serviciul de parcări, sunt în jur de 1200 de locuri de parcare în centru. Maşina nu mai este acum un lux, aşa cum ne permiteam să spunem prin anii 90 ,ci o necesitate. Foarte mulţi dintre cei care lucrează în centru, în mod evident nu vin cu maşina din centru în centru, ci  vin din cartiere foarte îndepărtate, poate chiar din comunele din zona metropolitană, cum ar fi Floreştiul. Mulţi din oamenii care locuiesc în zona centrală au un venit mic, de exemplu cadrele didactice. În momentul de faţă, plătesc  50 de lei pe lună,şi  se ajunge la peste 400 de lei cu tarif orar. Ele sunt obligate să stea la serviciu normă întreagă, nu poate să stea mai puţin la serviciu pentru ca preţul este mai mare cu 2 lei pe oră, de exemplu. Iniţiativa este din punctul eu de vedere , una foarte lăudabilă, însă numai din momentul în care vom putea oferi alternative celor care lucrează în zona centrală. Vorbesc de alternative precum două parkinguri subterane, care să deservească toate instituţiile”, a declarat Radu Moisin, consilier local.

 

Amânarea amendamentului viceprimarului presupune menţinerea actualei probleme a parcărilor încă un an

Un alt consilier local, Claudia Anastase,  este de părere că o modificare în ceea ce priveşte criteriul actual al parcărilor, ar trebui mai întâi supus opiniei publice. Acordul sau dezacordul acesteia în privirea amendamentului adus de viceprimar va putea fi dat numai după ce membrii acestei comunităţi îşi vor exprima părerea.

,,Un amendament(care poate fi bun sau rău, asta rămâne de văzut), care îşi propune să modifice tiparul existent, cel al parcărilor, trebuie supus unei dezbateri publice. Nu o  să pot fi de acord cu acest amendament până ce oamenii nu-şi vor  exprima opinia în legătură cu acest aspect. Politica este arta dialogului până la urmă. Dezbatere publică nu înseamnă o poveste. Amânăm şi pierdem un an. A cântărit cineva ce putem câştiga versus ce pierdem? ”, a ţinut să adauge  Anastase Claudia, consilier local.

Intervenţiile consilierilor locali, prin care şi-au exprimat nemulţumirea faţă de propunerile viceprimarului Anna Horvat, au dus la o insuficienţă de voturi. Astfel, punctul 5, de pe ordinea de zi a şedinţei ordinare de miercuri, privind plata parcărilor pe interval orar în zonele riverane, a rămas  la latitudinea locuitorilor oraşului, care vor dezbate acest subiect.

Paula Rechişan

1 COMENTARIU

  1. bai fratilor ati facut un stadion ultra modern,ati facut o sala polivalenta faina,organizati la anul cateva competitii internationale si voi,adica poc-boc n-are bani pentru parcari????…este o rusine pentru capitala transilvaniei sa nu gasesti solutii cand ai facultati de arhitectura in oras ?????..dati ba tema pentru studenti si -i premiati pentru solutii !!…o sa vedeti cate o sa aveti !!….sau daca nu ,sa ia legatura primarul cu primarul vienei si sa-l intrebe cum a rezolvat parcarile din centrul vienei !!!!..eu am fost in viena si am constatat pe viu ce si cum e cu parcarea in viena !!..simplu….dar trebuie vointa ….acum pentru primar si consilieri „După părerea mea este foarte comod să foloseşti o parcare de tip Park & Ride, la preţul de 3 euro pe zi şi de acolo să mergi cu un mijloc de transport unde doreşti. Asta ar fi varianta cea mai ieftină.”…luati ba harta acestor P&R IN VIENA!!!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.