Mai mulţi şoferi acuză una dintre cele mai mari şcoli de şoferi din ţară, FATII-ARTRI de monopol în privinţa unor cursuri impuse de Autoritatea Rutieră Română (ARR) pentru anumite categorii de şoferi profesionisti. În acelaşi timp, o mare parte din examinatorii acestei scoli de şoferi sunt angajaţi la ARR. La Cluj, Chiar şeful ARR, Mihai Badiu, este examinator la această şcoală de şoferi. Cireaşa de pe tort constă în faptul că patronii acestei şcoli de şoferi sunt parteneri de afaceri cu o serie de milionari clujeni implicaţi în business-uri cu “cântec”.
Anul acesta, Autoritatea Rutieră Română (ARR) a luat decizia ca şoferii profesionişti să fie reacreditaţi periodic de acum încolo. Examenele vor fi date pe calculatori, iar cei care nu ştiu să folosească un computer, nu vor lua examenul. Mai mult, ARR, sub motivaţia că respectă legislaţia europeană, în spiritul normelor de formare profesională continuuă, a impus şoferilor profesionisti să se reacrediteze din cinci în cinci ani. Examenele vor fi date în urma susţinerii unui curs care durează aproximativ o săptămână (35 de ore) şi poate fi urmat la o singură şcoală de şoferi din România, FATII-ARTRI, întrucât doar ea a obţinut o serie de avize. Conform site-ului, “FATII ARTRI este autorizată de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare-CNCAN să organizeze cursuri de formare profesională pentru transportul de mărfuri radioactive din clasa 7 ADR şi este singurul institut de pregătire profesională din România acreditat de Academia IRU. Acreditarea IRU reflectă standardul internaţional ridicat de desfăşurare a cursurilor”.
Aceste decizii au fost luate de Ministerul Transporturilor prin instituţia direct subordonată, Autoritatea Rutieră Română (ARR). În majoritatea cazurilor, sediile acestei şcoli de şoferi se află chiar în incinta ARR-urilor judeţene, iar angajaţii Autorităţilor Rutiere Judeţene lucrează ca examinatori la aceste şcoli de şoferi. Spre exemplu, şeful ARR Cluj, Mihai Badiu este examinator la şcoala de şoferi FATII-ARTRI.
Ai şcoală ai parte…de monopol
Aceste şcoli de şoferi aparţin FUNDAŢIEI "ACADEMIA DE TRANSPORT INTERN ŞI INTERNAŢIONAL" ARTRI, un ONG care controlează mai multe societăţi comerciale. Global Risk Services – Insurance Broker SRL, o firmă de brokeraj, SC Global Quality Solutions, o societate care se ocupă de distribuţia şi vânzarea de lubrifianţi, accesorii şi piese auto, SC TIR INVESTMENTS SRL, o firmă care ocupă de tipărirea ziarelor şi diferitelor publicaţii şi S.C. TIR 2000 S.R.L, din Cluj Napoca, care deţine complexul hotelier Secret Garden, din Maramureş, care este administrat de Cristian Froicu, unul dintre nepoţii actorului Florin Piersic.
SC TIR 2000 funcţionează la aceeaşi adresă cu SC ARTRI Med, firmă administrată de Florin Pancu, Gabriel Andrieş şi Cristel Vasile Froicu, dar care nu mai este deţinută, în totalitate, de fundaţia transportatorilor. Printre acţionarii acestei firme se regăsesc Nicolae Badiu, Gabriel Andrieş (şeful Laboratorului de Medicină Nucleară (LMN) din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Cluj)şi Monica Lidia Kiss, persoane care fac parte din acţionariatul mai multor firme care activează în afacerile cu asistenţă medicală.
Parteneri unşi cu toate alifiile
Nicolae Badiu este unul dintre oamenii de afaceri controversaţi din Cluj Napoca, de numele lui legându-se câteva proiecte care au generat reacţii adverse printre clujeni.
Badiu este implicat în cadrul firmei CFO Integrator, alături de Valentin Nica, Stefan Petre şi Dan Danci (om de afaceri clujean a cărui nume a fost titrat şi în scandalul sexual Nana Club). CFO Integrator a primit de la municipalitatea clujeană proiectul “Duct City” de a îngropa într-o reţea subterană cablurile prin care se realizează transferul de date în Cluj Napoca. Pe lângă faptul că, în nenumărate rânduri, străzile au fost sparte fără să fie asfaltate, şi asupra acestei afaceri au fost lansate acuzaţii de monopol. Practic, după finalizarea proiectului această societate va gestiona întregul transfer de date care se va realiza în Cluj Napoca. În cazul Duct City a intervenit şi Consiliul Concurenţei, care a semnalizat faptul că, dacă o singură societate gestionează transferul de date, se creează o sictuaţie monopolizantă. Răspunsul venit din partea autorităţilor clujene a fost sec. Dacă cineva va dori să realizeze o altă reţea subterană, să depună oferte. Mai mult, pentru ca afacerea să fie completă, odată cu finalizarea reţelei, toţi cei care vor dori să construiască în Cluj-Napoca vor avea nevoie de un aviz din partea CFO Integrator pentru a-şi putea edifica proiectele. Conform bilanţului pe 2010, societăţii CFO Integrator nu îi merge prea bine. conform unui raport sumar, în 2010 CFO Integrator a înregistrat o cifră de afaceri de 793.274 de lei şi datorii de peste 52 de milioane de lei. Badiu a mai fost proprietarul uneia dintre cele mai mari clinici private din Cluj Napoca, SC AS RO Medica. Însă după ce a vândut clinica unui fond de investiţii cipriot, AS RO Medica a intrat în faliment pentru câteva facturi neplătite la curent electric. De asemenea, de numele lui Nicolae Badiu se mai leagă şi afacerea imobiliară Europort. El a fost acuzate de câteva zeci de persoane că le-a vândut apartamentele dintr-un ansamblu imobiliar fără ca acestea să fie racordate la gaz sau încălzire, în condiţiile în care afară erau temperaturi de sub 0 grade. De asemenea, tandemul Nica şi Badiu au mai prins o afacere bună, anume reabilitarea Băilor Someşeni, în care vor investi 90 de milioane de euro. Şi acolo, cei doi doresc să construiască locuinţe şi un hotel. Conform datelor oficiale, SC Băile Someşeni are cinci acţionari, Valentin Nica, Nicolae Badiu, Petre Ştefan, fiecare cu câte 30 de procente, iar Gheorghe Rădulescu şi Gidro Stanca, şefa Baroului Cluj, ambii, câte cinci procente.
Convoaie de procese
Conform unui jurist, dacă aceste reguli vor fi menţinute, firmele de transport vor fi asaltate de procese pe litigii de muncă.
“E o regulă aberantă! Majoritatea şoferilor profesionişti au contracte de muncă individuale, iar în codul Muncii sau în contractul colectiv de muncă nicăieri nu scrie că poţi concedia un angajat că nu şi-a luat atestatul. Dacă oamenii ăstia nu vor lua atestatul nu vor mai putea lucra legal şi vreau eu să văd patronul care să-şi pltească angajaţii care stau degeaba. Dacă îi concediază, oamenii vor da firmele în judecată! Dacă cei care deschid procesele mai sânt şi membri de sindicat e mare bai! O să apară sute de procese dacă ARR-ul menţine chestia asta cu reacreditarea periodică”, este de părere Mihai V, consilier juridic.
ARR-ul ne minte în faţă!
“Eu nu înţeleg cum vine chestia cu atestatul! Păi eu în cinci ani uit toată experienţa mea de şofer de 20 de ani?! Asta e o tîmpenie cum numai ministerul putea să inventeze! Da fac asta ca să de a o pâine de mâncare şi la ăia care trag folosul fără să facă nimic, că la noi de când e lumea e aşa. Prostu munceste şi şmecherii o duc bine! Când le-am spus celor de la ARR că e o prostie au venit să ne mintă că aşa cere Uniunea europeană, că şcoala se reface la fiecare cinci ani că se schimbă mereu legislaţia europeană, dar eu uită că în nici un stat european nu e voie de reatestare profesională. Esti profesionist şi şofer bun, te angajează lumea, nu esti, stai acasă şi îţi câştigi pâinea altfe!”, Eugen L, şofer profesionist de 20 de ani.
Răzvan Robu