Candidaţii USL de la alegerile locale de anul trecut vor fi stabiliţi prin mai multe sondaje de opinie în rândul populaţiei. PSD demarează, din 15 mai, un asemenea sondaj, ale cărui condiţii de contractare au fost dictate de organizaţia centrală a PSD, de la institutele de sondare care le vor realiza până la costuri şi modalitatea de plată. „Gazeta de Cluj” a discutat cu membrii PSD despre nominalizările la alegerile locale şi condiţiile impuse de liderii de partid pentru desemnarea acestora.

Cotidianul „România Liberă” a făcut, săptămâna trecută, o serie de dezvăluiri legate de felul în care vor fi desemnaţi candidaţii PSD pentru funcţiile din teritoriu. Potrivit unei adrese prezentate de publicaţia centrală, trimisă pe data de 4 mai de către Liviu Dragnea organizaţiilor locale ale social-democraţilor, secretarul general al PSD punea în vedere filialelor din teritoriu că trebuie să facă sondajele locale prin care vor fi stabiliţi candidaţii USL cu un institut de cercetări sociologice decis de conducerea centrală a partidului. Este vorba de Centrul de Studii si Cercetari Infopolitic – CSCI şi CSS Avangarde, între care au fost împărţite în două judeţele în care vor urma să aibă loc sondajele de opinie organizate de PSD.

Două firme prietene

CSS Avangarde este condus de Marius Pieleanu, un sociolog apropiat de PSD, iar CSCI aparţine lui Dan Sultănescu, un consultant politic care a colaborat cu Liviu Dragnea. Cu un sondaj de 13.000 euro plus TVA pe judeţ, CSCI obţine de la PSD un contract de 533.000 euro plus TVA, după calculele RL.
“Regăsiţi ataşat un chestionar orientativ agreat de conducerea USL împreună cu institutul de sondare a opiniei publice. Institutul care va aplica chestionarul în judeţul dumneavoastră este Centrul de Studii şi Cercetări Infopolitic – CSCI. Până luni, 16 mai 2011, organizaţia judeţeană va trebui să semneze contractul cu institutul de sondare sus menţionat. La semnarea contractului se achită un avans de 50%, în caz contrar institutul nu va demara procesul de culegere a datelor”, se arată în notificarea trimisă de Liviu Dragnea.
Preţul standard pentru aceste sondaje este, potrivit adresei, de 13.000 de euro plus TVA, sumă care trebuie achitată în proporţie de 50% până luni, când trebuie semnat contractul şi demarată cercetarea sociologică. La finalul notei transmise de Dragnea un paragraf este marcat cu termenul subliniat “Atenţie!”, paragraf care le pune în vedere social-democraţilor din teritoriu că “în cazul în care o organizaţie judeţeană a PSD sau a ACD nu va realiza cercetarea sociologică, în cadrul USL se vor accepta numai datele culese de institutele contractate de cealaltă parte”.

Transparenţă în cadrul USL

Pentru a evita suspiciunile din cadrul alianţei cu liberalii, rezultatele sondajelor vor fi trimise mai întâi conducerii partidului, care urmează să le comunice filialelor din judeţe. “Rezultatele se vor comunica conducerilor judeţene, după ce acestea au fost predate conducerii USL de către institutul de sondare, pentru a nu exista suspiciuni din partea partenerilor din USL”, anunţă Dragnea în adresa citată de “România Liberă”.
Înainte de demararea sondajelor de opinie, din 15 mai, fiecare organizaţie judeţeană trebuie să prezinte şi nominalizările fiecărei organizaţii cu privire la funcţiile de preşedinte de Consiliu judeţean şi primar de municipiu reşedinţă de judeţ.
“Gazeta de Cluj” a luat legătura cu social-democraţii din judeţ sau din conducerea centrală a partidului, pentru a ne explica cum vor fi realizate aceste sondaje la Cluj. Liderul PSD Cluj, Remus Lăpuşan, a declarat că “sondajul se face conform protocolului care va fi semnat în municipiul Cluj-Napoca şi se efectuează în perioada 15 mai-15 iulie”. În legătură cu firma desemnată să realizeze cercetarea pentru organizaţia judeţeană a partidului, liderul clujean a arătat că formaţiunea politică încă este în faza de evaluare, având opţiunea de a alege una dintre cele două institute, nefiindu-le impusă una anume. “Suma nu e negociată, e doar un punct de pornire, în prezent se mai negociază. Sunt probleme interne, noi vom respecta deciziile venite de la organizaţia centrală”, a declarat Remus Lăpuşan.
Liderul PSD Cluj a arătat că la Cluj au fost nominalizaţi din partea PSD trei potenţiali candidaţi la primărie şi încă trei la judeţ, iar cât de curând trebuie comunicate şi listele, care vor fi negociate în cadrul ACL. Lăpuşan a declarat că, personal, este un susţinător al variantei de a avea liste comune. Pentru candidatura la Primărie au fost nominalizaţi preşedintele PSD Cluj-Napoca, Mircea Jorj, senatorul Alexandru Cordoş şi consilierul judeţean Dan Canta, iar pentru a fi reprezentantul USL la preşedinţia Consiliului Judeţean (CJ) vor concura preşedintele PSD Cluj, Remus Lăpuşan, deputatul Cornel Itu şi liderul grupului PSD din CJ, Valentin Cuibus. Sondajele interne ar trebui să facă posibilă nominalizarea candidaţilor la mijlocul lunii iulie, dar orice ar spune sondajele la nivelul întregului judeţ, reprezentanţii PSD au declarat că doresc să intre în cursă pentru una din cele două poziţii din partea USL.
În ceea ce priveşte alte candidaturi în judeţul Cluj, Remus Lăpuşan a declarat că organizaţia din Gherla i-a nominalizat pentru candidatura la Primărie pe Ioan Năsălean, Vasile Petean şi Adrian Pop, iar organizaţia Câmpia Turzii pe Radu Anga şi Petre Pop. Organizaţiile de partid din Dej şi Turda nu s-au întâlnit încă pentru a stabili nominalizările oficiale, deşi au existat deja discuţii preliminarii, a explicat liderul PSD Cluj.

Cetăţenii aleg candidaţii

Purtătorul de cuvânt al PSD, însă, ne-a confirmat că judeţele au fost împărţite între cele două institute de sondare a opiniei publice. “Sunt desemnate nişte instituţii, fiecare organizaţie va negocia, depinde la fiecare judeţ mărimea şi costurile. Fiecare judeţ a fost repartizat la una din firmele CSCI şi Avangarde, la Bistriţa ştiu că este CSCI”, a declarat Radu Moldovan. Cadidaţi din partea PSD vor fi anunţaţi când se vor termina sondajele, la mijlocul lunii iulie, a arătat reprezentantul social-democraţilor. Acesta a explicat că pentru a fi evitate suspiciunile în cadrul Uniunii Social-Liberale, cele două sondaje aplicate de PSD şi PNL, în paralel, vor avea acelaşi tip de chestionar, iar numărul de subiecţi va fi împărţit între firmele care lucrează de fiecare parte, astfel că cel mai probabil rezultatele vor fi similare. În plus, pentru a creşte transparenţa procesului de nominalizare a candidaţilor, fiecare partid va avea acces la bazele de date ale celuilalt. “E un model negociat tehnic cu organizaţiile de sondare a opiniei publice. Noi am insistat ca sondajul să fie făcut “face-to-face”, nu CATI (Computer Assisted Telephone Interview, n.r.)”, a declarat Moldovan. “USL e construit pe un principiu, ca o alternativă la ce se întâmplă acum în România. Noi nu dorim cât mai multe funcţii şi scaune, dorim să aflăm ce îşi doresc cetăţenii de la noi, ei vor stabili în cine au încredere, cu cine vor vota”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

Sondajele sunt scumpe, partidele nu prea plătesc

Sociologul Vasile Dâncu, membru al PSD Cluj, a afirmat că a auzit din presă de aceste sondaje, care vor fi realizate de CSCI şi Avangarde, dar nu au existat discuţii în cadrul partidului ca institutul pe care îl conduce, Intitutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), să realizeze aceste cercetări. “Am realizat mai multe sondaje de acest fel de-a lungul timpului, dar acum noi avem un program, avem proiectele noastre şi nu au existat discuţii în acest sens”, a declarat Dâncu. Întrebat când crede că PSD îşi va anunţa candidaţii oficiali din cadrul alianţei, sociologul a arătat că acest lucru depinde de data la care se vor încheia sondajele. “Sunt sondaje realizate în 40 de judeţe, nu este un lucru simplu de făcut, mai ales pentru institute cu potenţial mai mic şi logistică nu foarte avansată”, a explicat Vasile Dâncu.
În ceea ce priveşte suma de 13.000 de euro pentru fiecare sondaj la nivel de judeţ, Dâncu a afirmat că “sondajele sunt scumpe în general, depinde de numărul de subiecţi. Am înţeles că este vorba de 1200, depinde de mărimea chestionarului, a judeţului. Este o cifră cam mare, dar nu poate fi redusă foarte mult; prin negocieri, eşantionare, organizaţiile vor găsi soluţii să plătească mai puţin. În unele sondaje, unde există consens cu PNL-ul în privinţa candidaţilor, se poate face un singur sondaj”, este de părere sociologul. Avansul de 50% cerut de cele două firme la semnarea contractului nu este un lucru uzual, dar în cazul sondajelor realizate pentru partidele politice, este necesar, pentru că de multe ori institutele rămân cu sondajele neplătite.


Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.