Pâna mai ieri magzin etalon al Clujului, Sora este în criza de clienti. Magazinul din centrul orasului îsi va închide în cel mai scurt timp portile. Asa cum aprecia în urma cu câteva luni Gazeta de Cluj, interesul iubitorilor de cumparaturi se va orienta catre periferia orasului, unde functioneaza deja marile mall-uri si supermarketuri.

Centru comercial „Sora” este pe cale de a fi închis în perioada imediat urmatoare. Reprezentantii acestuia afirma ca este posibil ca spatiile existente sa fie transformate în birouri, data fiind cererea din acest sector.

Magazinul „Sora” nu este primul caz de centru comercial din centrul orasului închis în urma reconfigurarii shoppingului zonal în urma deschiderii marilor centre de la periferia orasului. În urma cu câteva luni Family Shopping Center, de pe bulevardul Eroilor  a fost închis brusc, iar spatiul a fost preluat de o alta firma. De asemenea, si magazinele din cartiere au avut de suferit din cauza deschiderii mall-urilor. Mai mult, zona centrala pare a fi lovita de o adevarata epidemie a falimentelor. În ciuda încercarii municipalitatii de a revigora  comertul din centrul orasului, multe dintre magazinele din buricul târgului sunt închise. Chiar si în zona pietonalului de pe b-dul Eroilor placutele cu „Spatiu de închiriat” si un numar de telefon au devenit o obisnuinta.

Cauza principala a declinului inevitabil al zonei este, atât potrivit proprietarilor magazinelor din zona cât si posibililor clienti, lipsa locurilor de parcare si distanta de statiile de autobuz, ceea ce incomodeaza accesul în zona. De asemenea, magazinele nu se afla într-una din zonele de interes ale orasului si nici nu mai pot face fata asaltului marilor firme de profil prezente la malluri

Sora moare dar nu se preda

Atmosfera din Sora este, în acest moment, deprimanta. Multe dintre magazine sunt închise, iar cele care mai functioneaza înca au afisate afara anunturi cu preturi promotionale sau reduceri si cadouri demne de luat în seama. Desi unii vorbesc despre renovare, majoritatea sunt consienti de faptul ca spatiile de la etaj sunt închise pentru a fi transformate în birouri sau spatii de firma. Prabusirea afacerilor comerciale din zona era, de fapt, previzibila. Desi în anii precedenti, la Sora au fost organizate mai multe evenimente, campanii de promovare, în ultimii ani, exceptie facând perioada din preajma sarbatorilor de iarna, atmosfera a fost una extrem de linistita.

Ideea asociatilor de la Seso nu e deloc rea, dat fiind faptul ca pretul perceput pentru chiria spatiilor destinate birourilor a crescut vertiginos în ultimii ani. Astfel, daca pretul perceput pentru un spatiu comercial în incinta cladirii este de cca. 30-50 de euro, pentru închirierea unui birou în zona pretul fixat este mult mai mare. Agentia Imobiliara Edil, de exemplu, anunta preturi aproape duble, de minimum 60 de euro/mp, iar alegerea unei solutii de gen este cu atât mai inspirata cu cât functionarea acestora nu este conditionata de fluxul de posibili clienti în zona.

„Sora” tras pe linie moarta

Sora Shopping Center functioneaza pe trei nivele, parter, subsol si etaj si este prevazut cu doua cai de acces dinspre b-dul 21 Decembrie 1989 si trei spre strada Brassai.

Considerat într-o vreme ca fiind cel mai „in vogue” centru comercial, Sora se putea lauda, pâna acum trei ani cu produse ale unora dintre cele mai apreciate marci autohtone. Reorganizarea si închiderea spatiului din piata Baritiu a fostei Case de Moda a orientat catre bulevard firma Helene, producatoare de serie mica a unor produse bine cotate la acea vreme. Ulterior aici au fost deschise micile magazine care le ofereau clujenilor ceea ce le lipsise atâtia ani, produse „de firma”. Din pacate, spatiile mici si preturile relativ mari fata de cele oferite de catre reprezentantii oficiali ai marilor firme, mai ales de echipament sportiv, precum Puma, Nike, Adidas sau Reebok au înghetat vânzarilor micilor afaceristi.

De asemenea, majoritatea magazinelor de fashion cu pretentii s-au vazut eclipsate de marcile care le dau „valoare” mall-urilor clujene. Situatia centrului comercial va fi cu atât mai dificila cu cât în perioada urmatoare se anunta deschiderea altor doua mall-uri în oras, iar acestea vor atrage, la rândul lor, grupe de clienti bine determinate: studentii si oamenii de afaceri.

Desi preturile de închiriere a spatiilor au ramas, în mare, neschimbate de mai mult timpsau chiar au fost reduse,  acestea sunt , în prezent considerate prea mari de catre comerciantii care se plâng ca nu mai înregistreaza profitul scontat si obtinut în anii precedenti.

Practic, produsele de la Per Belle Donne, Only You, Unicat, Raza, Glamour sau Keyo au fost înlocuite în preferintele clujenilor de cele de la Zara, Bershka, Flo&Jo, Guess sau Terranova. Alte firme cunoscute, precum producatorul de lenjerie intima Piera a ales sa îsi deschida reprezentante si în alte zone ale Clujului si la fel au procedat si reprezentantii magazinelor de bijuterii B&B.

Pe lânga presiunea marilor firme care au aterizat în Iullius Mall sau la Polus, un alt factor care a determinat caderea libera a Sora Shopping Center a fost, farar îndoiala, lipsa locurilor de parcare din zona si imposibilitatea de a amenaja si pe viitor un parking în zona, în conditiile în care numarul masinilor din oras a crescut semnificativ în ultimii ani iar clujenii s-au orientat catre un „shopping de portbagaj”.

Dupa exact 70 de ani…închis

De fapt, Sora a fost primul shopping center din Transilvania. Acesta a fost deschis în acelasi loc unde, înca din 1938 magazinul alimentar Sora, iar în 2008 include 77 magazine, o cafenea, fast-food, pizzerie, restaurant, un casino si un supermarket si are o suprafata de 5.000 mp. Potrivit paginii oficiale a centrului, în Sora, la un moment dat îsi faceau cumparaturile cca. 20.000 de persoane zilnic.

Firma care administreaza în prezent centrul comercial a preluat-o de la omul de afaceri Daniel Dulau, fostul director general al complexului. Acesta a vândut în toamna anului 2006 centrul comercial si a cesionat contractele pe care le încheiase cu proprietarul de drept al imobilului de pe bulevardul 21 Decembrie 1989, Biserica Reformata si cu chiriasii spatiilor comerciale. Valoarea toatla a tranzactiei a fost, la acea data una impresionanta, de 3,5 milioane de euro. De asemenea, preturile cu care se închiriau în 2006 respectivele spatii, de cca. 50 euro/mp au ramas neschimbate pâna în 2008, data fiind „prabusirea” afacerilor din zona. Cea mai mare suma perceputa de catre administratorii Sora este cea fixata pentru pizzeria de la primul etaj, de 9.000 de euro.

Daniel Dulau, managerul care a reusit sa faca sa straluceasca steaua centrului comercial pentru mai bine de un deceniu si care a intuit corect traiectoria acestuia, s-a reorientat catre afacerile imobiliare si este decis sa investeasca într-un ansamblu rezidential.

Tudor Asavoiae

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.