După ce Relu Fenechiu a mutat spitalele CFR în subordinea Ministerului Sănătăţii şi s-a ales cu o plângere penală pentru asta, acum o nouă ordonanţă guvernamentală vine să mute aceste unităţi spitaliceşti înapoi, în administrarea Ministerului Transporturilor. Pe lângă faptul că aceste mutări administrative au generat costuri de mii de euro, “jongleriile” cu spitalele făcute de fostul ministru, Relu Fenechiu, şi cel actual, Dan Şova ar fi putut duce la pierderi de finanţări de câteva milioane de euro.
În februarie 2013 cele 13 spitale CFR au fost trecute în subordinea Ministerului Sănătăţii, prin OUG, la recomandarea Băncii Mondiale (BM), situaţie de care încercau să profite anumite persoane cu interese imobiliare, aşa cum susţineau persoane apropiate sistemului. La acea dată mai erau la Ministerul Transporturilor doar Spitalul Clinic nr. 1 Căi Ferate Witting şi Spitalul Clinic nr. 2 Căi Ferate, ambele din Bucureşti.
Două din aceste 13 spitale, Simeria şi Paşcani, au fost trecute iar în subordinea Ministerului Transporturilor, deoarece ar fi pierdut finanţări europene de 2 milioane de euro. Acum şi cele 11 spitale se întorc la Transporturi, pe motivul că siguranţa transporturilor nu poate fi asigurată decât printr-un sistem medical specializat, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor. Mutarea spitalelor de la un minister la altul necesită costuri privind transferul, două policlinici, Arad şi Piteşti, s-au închis, au fost desfiinţate aproximativ 300 de paturi, adică între 10 şi 15 paturi pe unitate, au fost făcute concedieri sau transferări de personal şi s-au pierdut multe investiţii care puteau ajuta sistemul. Tot în februarie 2013, odată cu transferul spitalelor CFR s-a desfiinţat şi Casa de Sănătate a Ministerului Transporturilor, iar de la 1 ianuarie 2015 se intenţionează reînfiinţarea ei.
„În prezent, asistenţa medicală a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor se asigură, exclusiv, prin cele patru unităţi sanitare care s-au dovedit a fi insuficiente pentru nevoile actuale, iar asistenţa psihologică a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor se asigură prin laboratoarele psihologice din reţeaua sanitară proprie, care, de asemenea, s-au dovedit a fi insuficiente”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de OUG.
Fenechiu face supradoză de plângeri penale
Plimbarea spitalelor de la un minister la altul nu a fost una gratuită. Au existat costuri privind transferul, două policlinici s-au închis, numărul de paturi s-a redus, au fost făcute concedieri şi s-au pierdut şi investiţii importante. Ordonanţa de Urgenţă a intrat în vigoare la sfârşitul lunii februarie a.c. şi spitalele CFR au trecut la Ministerul Sănătăţii, lucrurile au rămas blocate în acest stadiu. Relu Fenechiu a trecut peste anumite etape, obligatorii, de altfel, în adoptarea Ordonanţei, şi toate procedurile s-au blocat la Comisia de Sănătate din cadrul Camerei Deputaţilor. Procesele verbale de predare – primire de la Transporturi la Sănătate nu puteau fi astfel semnate, motiv pentru care Ordonanţa de Urgenţă era blocată.
Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR a depus în luna octombrie a.c. o plângere penală împotriva lui Relu Fenechiu, la Parchetul de pe lângă Înalta Curtea de Casaţie şi Justiţie, în care îl acuză pe fostul ministru al Transporturilor de „subminare a economiei naţionale”, „abuz în serviciu contra intereselor persoanelor”, „abuz în serviciu contra intereselor publice” şi „fals în declaraţii”.
Desfiinţarea acestor spitale şi policlinici nu are doar o miză imobiliară, ci şi una medicală. Zeci de mii de persoane din Transporturi efectuau până acum vizita medicală într-un sistem medical specializat, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor. După trecerea spitalelor CFR la Ministerul Sănătăţii, multe dintre acestea au fost închise şi s-a creat o Comisie de Avizare care a acreditat multe clinici private ce pot emite avizele necesare pentru siguranţa transporturilor. Aceste clinici au preluat activitatea fostelor spitale CFR. În plus, au fost desfiinţate aproximativ 300 de paturi, per total, adică între 10 şi 15 paturi pe unitate. În momentul în care Relu Fenechiu a înaintat ordonanţa pentru aprobare în Guvern, ministrul de atunci al Justiţiei, Mona Pivniceru, în prezent judecător la Curtea Constituţională, îi atrăgea atenţia asupra faptului că proiectul de ordonanţă de urgenţă privind reorganizarea reţelei sanitare proprii nu respectă prevederile legale, precizând că: „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa”.
Spitalele din reţeaua CFR
Reţeaua sanitară a Ministerului Transporturilor numără 15 unităţi sanitare cu paturi, amplasate în zonele în care se află regionalele Căilor Ferate, dintre care două în Bucureşti, respectiv Spitalul Clinic nr. 1 Căi Ferate Witting şi Spitalul Clinic nr. 2 Căi Ferate, şi cele de la Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Oradea, Braşov, Sibiu, Ploieşti, Constanţa, Galaţi, Paşcani, Craiova, Simeria şi Drobeta-Turnu Severin.
Alocările bugetare călătoresc prin conturi
Sumele alocate în bugetul de stat pe anul 2014 pentru Ministerul Sănătăţii, aferente celor 11 spitale se vor transfera în bugetul MT cu aceeaşi destinaţie, la data intrării în vigoare a ordonanţei. Până la data semnării protocoalelor de predare-preluare, finanţarea cheltuielilor aferente unităţilor sanitare se va asigura din bugetul Ministerului Sănătăţii.
Politruci astia chiar nu au nici un scrpul. Da-or trenu peste ei.