Angajații Primăriei Cluj Napoca de la Direcția de Asistență Socială vor beneficia de un spor salarial de 15% pentru că stau prea mult în birou.

„Acești salariați își desfășoară activitatea în locuri de muncă care presupun condiții periculoase sau vătămătoare de muncă, fapt confirmat de cabinetul de medicina muncii din cadrul Direcției de Sănătate Publică a județului Cluj prin buletinele de determinare prin expertizarea locurilor de muncă. La eliberarea acestor buletine s-a avut în vedere existența unor indici de morbiditate la locul de muncă. S-au identificat cinci factori de risc pentru toate locurile de muncă expertizate. Conform legii, mărimea sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă este de 15% și se acordă pentru personalul din cadrul administrației publice locale care își desfășoară activitatea sunt influența acestora. În prezent, sporurile aferente angajaților DASM se acordă la nivelul lunii decembrie 2021. În anul 2022, în bugetul DASM sunt alocate sumele necesare pentru plata sporului pentru condiții de muncă”, spune conducerea Primăriei Cluj-Napoca.

Ce au găsit medicii la Direcția de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca:

Potrivit medicilor DSP Cluj, au fost identificați următorii factori de risc la locul de muncă:

  • Suprasolicitare neuro-psihică „prin volumul mare de evaluări și acțiuni specifice de protecție socială, inclusiv în grupuri defavorizate, dar și prin numărul mare de documente de întocmit și redactat, majoritatea cu termene de finalizare”. 

„Suprasolicitarea neuro-psihică este datorată și supraîncărcării sarcinilor de muncă și de ritmul foarte alert de activitate, activități executate peste durata normală a programului de lucru, tensiunile psihice și stresul determinând oboseală și chiar epuizare. Este de menționat și stresul generat de activitatea cu beneficiarii din medii defavorizate, frecvent agresivi verbal sau generat de deplasările personalului în zone sărace, insalubre, cu o rată de infracționalitate mare (Pata Rât, Meșterul Manole, Stephenson, Critorilor etc). Suprasolicitarea neuro-psihică poate fi factor și pentru unele afecțiuni cum sunt hipertensiunea arterială, boală cardiacă ischemică sau unele afecțiuni digestive”, arată medicii.

  • Riscul de accidentare prin agresiune „datorită activității cu beneficiarii, o mare parte din aceștia, din cauza experiențelor traumatizante prin care au trecut, au tulburări de comportament, sunt agresivi între ei cât și cu personalul angajat, înjură, agresiuni fizice nepredictibile asupra personalului. Menționăm și existența unor cazuri de mușcături din partea animalelor în timpul unor acțiuni desfășurate pe teren”.
  • Suprasolicitarea vizuală întâlnită la personalul care utilizează zilnic computerul.
  • Suprasolicitarea osteo-musculo-articulară „prin poziție șezândă prelungită în cazul personalului cu activitate de birou, suprasolicitarea articulațiilor mici de la nivelul membrelor superioare pentru cei care dactilografiază diferite acte, manipularea dosarelor voluminoase”.
  • Risc de expunere la agenți biologici „se regăsește la toate categoriile de personal și si datorează contactului cu beneficiarii bolnavi (afecțiuni respiratorii, tuberculoză pulmonară, hepatite virale etc)”.
  • Risc de accidente de muncă în timpul deplasării în teren.

Potrivit medicilor, în urma controlului periodic de medicina muncii au fost depistate 54 de cazuri de afecțiuni cardio-vasculare (hipertensiune arterială, varice, hemoroizi etc), 40 de cazuri de afecțiuni osteo-musculo-articulare (spondiloză cervicală, discopatie cervicală, hernie de disc), 12 cazuri de afecțiuni ale coloanei și 30 de cazuri de obezitate, inclusiv morbidă.

Alte afecțiuni depistate sunt la nivelul aparatului respirator (praf, mucegaiuri), aparatului digestiv sau dermatologice.

„Nu au fost înregistrate accidente de muncă în locurile expertizate”, arată medicii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.