Atat societate civila, cat şi membrii organizaţiilor nonguvernamentale cer Primariei mai multa transparenţa in desfaşurarea dezbaterilor care privesc amenajarea unui parking pe strada Mihail Kogalniceanu din centrul oraşului. Aceasta ar urma sa devina strada pietonala, fiind reamenajata ca zona de promenada.
La inceputul acestei luni, aproximativ 20 persoane s-au intalnit in faţa Rectoratului Universitaţii Babeş Bolyai pentru a dezbate pe tema construirii unui parking subteran pe strada Kogalniceanu. Acestia au remis ulterior un comunicat de presa in care reclama in primul rand lipsa unei gandiri strategice si a transparentei decizionale in ceea ce priveste acest proiect. ”Reamenajarea unei strazi de asemenea importanta in oras trebuie sa aiba la baza o consultare reala a populatiei, studii prealabile si decizii transparente. Avand in vedere ca Primaria nu are capacitaţile instituţionale de a realiza proiecte de arhitectura sau urbanism (de exemplu un departament de planificare urbana), acest proiect ridica intrebari asupra autorului sau, asupra modului şi timpului in care acesta a fost conceput, inaintat Primariei, şi asumat de aceasta, precum şi asupra banilor care ar fi trebuit sa se incaseze pentru el”, arata clujenii.
Scopul proiectului e parcarea, nu amenajarea strazii
”Scopul proiectului nu este Strada Kogalniceanu, ci parcarea este scop in sine. Desigur ca autorul proiectului este cunoscut (arh. Adrian Iancu), insa ideea care a generat acest proiect este realizarea unei parcari a Universitaţii, si asupra acestei idei s-au indreptat toate eforturile, şi nu pe punerea in valoare a Strazii Kogalniceanu cu toate momentele istorice pe care ea le conţine. Studiile recente arata ca oportunitatile acordate traficului auto aduc si mai multe masini, adica in loc sa rezolve problema o amplifica. Ca urmare, construirea unei parcari subterane nu va rezolva problema parcarilor, ci va genera in continuare trafic in zona”, mai adauga cetatenii prezenti la dezbatere.
Acestia au subliniat ca o parte din elementele cuprinse in proiect pot fi realizate fara a fi necesara neaparat construirea parkingului. Un exemplu este Statuia Fecioarei Maria, a carei restaurare si amplasare in scuarul Universitatii se poate face fara a fi nevoie de o parcare subterana. In ceea ce priveste statuia Sfantului Gheorghe, clujenii considera ca inglobarea acesteia in mijlocul unei fantani nu o pune in valoare, pentru ca ”ochiurile de apa sau apa curgatoare apare in spaţiul urban medieval din motive pur funcţionale, nu decorative”.
”Pe langa aceste aspecte, importanta arheologica deosebita a zonei si costurile foarte ridicate pe care o sapatura de salvare bine facuta le-ar presupune (coborarea pana la 4 m pe aproape intreaga suprafata a strazii – adica pana la nivelul roman de locuire, chiar mai mult pentru zona Bisericii Reformate – cu urme de locuire preistorica) sunt desconsiderate prin timpul scurt dat studiului arheologic şi soluţia iminenta de a nu putea conserva eventualele vestigii in situ”, arata comunicatul clujenilor.
De asemena, cetaţenii cer continuarea dezbaterilor privin reamenajarea acestei strazi, prin implicarea liceelor, a UBB, a Bibliotecii Academiei, a organizatorilor Zilelor Culturale Maghiare şi a altor cetaţeni interesaţi, tocmai pentru a se evita taierea copacilor in scopul realizarii unei parcari subterane şi a nu se genera trafic suplimentar intr-o zona tranzitata doar dupa terminarea orelor de curs la şcolile de aici.
”Studiile recente arata ca oportunitaţile acordate traficului auto aduc şi mai multe maşini, adica in loc sa rezolve problema o amplifica. Ca urmare, construirea unei parcari subterane nu va rezolva problema parcarilor, ci va genera in continuare trafic in zona. Proiectul parcarii este ineficient avand in vedere numarul redus de locuri de parcare, de doar 144, adica sub numarul de 300 de locuri care face o parcare subterana eficienta”, mai subliniaza cetatenii.
GAS vrea consultari
Grupul pentru Acţiune Sociala (GAS) a lansat un apel Primariei in care cere ca dezbaterile iniţiate de Primarie sa aiba loc in mod democratic. “Salutam iniţiativa primariei de a crea un grup de lucru, format din arhitecti si urbanisti, pentru a cauta solutii alternative la reamenajarea strazii Mihail Kogalniceanu. (…) Consideram ca acest caz, al parcarii subterane de pe strada M. Kogalniceanu, este un exemplu foarte bun de la care putem porni pentru a pune in discutie si transforma aranjamentele institutionale de luare a deciziilor publice. Este surprinzator faptul ca s-au nesocotit consultarille publice deja realizate in Camera de Sticla a Primariei Cluj-Napoca, ca s-a ignorat vocea asociatiilor profesionale (cum ar fi Ordinul Arhitectilor din Romania, filiala Transilvania si Registrul Urbanistilor din Romania), precum si cea a societatii civile – care au protestat in repetate randuri impotriva reamenajarii acestei strazi in cheia propusa de administratia publica., arata GAS intr-un comunicat de presa. “Consideram ca deschiderea unui dialog real cu societatea civila clujeana in privinta proiectului unei parcari subterane pe str. Kogalniceanu poate fi un prim pas catre transformarea orasului Cluj-Napoca intr-un model al democratiei participative catre care Primaria orasului si cetatenii sai aspira”, adauga aceştia.
Studiu arheologic
Istoria proiectului se intinde pe o perioada mai lunga de timp. In luna iulie, primarul Emil Boc a lansat primele masuri pentru implementarea proiectului de pe strada Kogalniceanu. “Azi (25 iulie – n.red.) demaram studiile preliminare, dupa care il vom supune consultarii şi dezbaterilor publice. Vrem sa vedem daca se poate, din punct de vedere tehnic, dar e cert ca in zona trebuie facut un parking. Depinde de noi pentru ca terenul aparţine Primariei”, a declarat Boc. El adauga ca mai exista o alternativa in cazul in care proiectul nu va putea fi realizat pe Kogalniceanu. ”Este vorba de terenul de pe locul vechiului RADP de langa intrarea in cimitirul central, dar acolo nu mai deţinem nicio bucaţica de teren pe domeniul public”, arata primarul.
La inceputul acestei luni, edilul a anuntat ca proiectul a trecut in faza urmatoare. ”Am inceput in mod practice lucrarile pentru demararea constructiei parkingului de pe strada Universitatii si Kogalniceanu. Primul pas pe care l-am facut si care se afla deja in derulare de cateva zile este realizarea descarcarii arheologice. Cu alte cuvinte acolo se desfasoara un studiu arheologic care va fi gata in jurul datei de 15 – 16 noiembrie cu privire la vestigiile arheologice posibile in acea zona. Dupa ce se va finalizat acest studiu, realizat de Universitatea Babes-Bolyai si platit de catre Primarie, vom trece la partea a doua, ceea ce inseamna studiul de fezabilitate. Dupa acest studiu vom face licitatia care vizeaza proiectarea si executia pentru parkingul din zona centrala, fiind primul de acest fel in momentul de fata care se afla intr-o faza de lucru.
Parkingul va fi subteran si va avea 144 de locuri. Studiul arheologic costa 29.000 de lei si cam tot atat va achita si UBB pentru salariile celor care lucreaza. Am vrea sa demaram conform legii studiul de fezabilitate si apoi faza de executie”, a declarat primarul Emil Boc.
Diana Gabor