Mall-ul Iulius la Carbochim care ar aduce zilnic zeci de mii de mașini într-o parcare la Someș și în fostele incinte ale fabricii de peste 5.000 de locuri se bazează pe studii false de trafic, a afirmat Adrian Dohotaru, președintele Asociației Societate Organizată Sustenabil SOS.

„Potrivit studiilor, emisiile de gaze cu efect de seră scad, nu cresc. Astfel de minciuni sunt ușor de verificat, dacă Primăria ar pune la dispoziția publicului larg și specialiștlor toate studiile de trafic ale dezvoltatorilor imobiliari, ceea ce Primăria refuză să facă.

Valorile recenzate nu sunt de încredere din cauza datelor eronate de transport public. Este indicat transport public unde nu există. Au ieșit valori „din burtă”, departe de orarele de circulație. Cel mai important, creșterea numărului de mașini, de la anul studiului, 2022, la 2028, este mai mică, în ciuda imensei dezvoltări imobiliare, cu cel mai mare mall din țară, decât creșterea estimată a parcului auto din România. Ca să iasă scenariul bine pentru construirea mall-ului, autorii studiului au presupus viteze mai mari, ca să scadă emisiile de gaze de seră, dar viteza mai mare e contraintuitivă pentru orice persoană cu un minim discernământ care își pot imagina ușor numărul mare de mașini și oameni care ar intra la mall, plus creșterea consistentă a pietonilor și bicicliștilor care traversează culoarul verde-albastru la Someș. Dimpotrivă, viteza în zonă nu va crește, ci se va întâmpla opusul, scade, deci va fi mai multă poluare.

Pornind de la analiza simplă a două tabele din studiul de trafic, am câteva concluzii preliminare: studiile de trafic și planuri de mobilitate în general trebuie făcute de autorități, nu de investitori care manipulează datele.

Legat de mall, chiar dacă se face, trebuie să se facă în mai multe clădiri foste industriale, iar parcările să se reducă major. Miza Clujului e să reducă major traficul auto prin transport public, de pildă un Someș Expres care să pună în valoare Someșul la nivel metropolitan. Dar și prin multe alte linii, plus tren metropolitan care să tranziteze fosta zonă industrială. Apoi, putem să avem cel mai circulat și mai lung culoarul pietonal și velo din România, unul sigur și mai ales continuu, nu întrerupt de trafic auto, ca cea mai mare parcare din țară la Someș. Sunt proiecte mai ambițioase decât mall-ul în forma sa actuală.”, a informat Adrian Dohotaru, într-o postare publicată în grupul de Facebook Clujul Civic.

Potrivit reglementărilor urbanistice propuse prin PUZ, pentru Carbochim se vor construi 4 niveluri de parcare subterană, ceea ce înseamnă mai multe mașini, mai mult trafic, mai multă aglomerație și poluare, plus alte consecințe negative.

Intitulată „P.U.Z. -Restructurare zonă industrială și realizare zonă mixtă –comerț, birouri, locuire, servicii, rețele edilitare, sistematizare maluri, operațiuni notariale, Piața 1 Mai nr. 3” investiția se ridică, potrivit declarațiilor făcute de Iulian Dascălu, care conduce Iulius Group, la peste 500 de milioane de euro.

Pe lângă mall se vor construi apartamente, birouri, spații verzi și un pod peste Someș.

Citește și: Fostul șef IPJ Cluj, Mircea Rus, frecat cu înălbitor de o judecătoare căsătorită cu un fost inculpat într-un caz de crimă organizată

3 COMENTARII

  1. Tot ce s-a construit prin mită în Cluj este bazat pe studii false !Blocuri in zona de case, pe limita de proprietate fără parcări sau drumuri de acces .De aceea, cred ca urbanistii clujeni sunt multi-multi milionari in euro .

  2. Și cum credeți ca sunt toate celelalte studii de trafic, făcute de toți marii imobiliari de-a casei, când altora le cer acest studiu și nu li se aprobă o căsuță. Sictir pt bandiți.

  3. Sa i spună cine domnului….omul merge la mall…dar să meargă la 2 se aglomerează..așa vor fi 3…Nr de mașini nu e influențat de mall,dar o împărțire a clienților va fluidiza traficul..mai puțin stat în coloana ,mai putina CO2…ASTA doar a ieșit să își justifice banii luați…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.