Studii si executie de zeci de milioane, facute de favoritii primariei
Kiat si Diferit. Doua societati care sunt cunoscute pentru lucrarile de casa ale Primariei municipiului Cluj-Napoca. 600.000 de lei este suma pe care o primeste o economie, dar am putea-o interpreta mai mult ca pe o ”mita”, deoarece aceste doua societati au facut atat proiectul tehnic, dar vor executa si lucrarile pe strazile Oasului si Borhanci. 32 de milioane de lei este valoarea totala a lucrarilor, suma ce va fi epuizata in opt luni de zile. Aproape jumatate din valoarea bugetului primariei municipiului Cluj-Napoca se duce pe reabilitarea a doua strazi.
Pe 15 martie incep lucrarile
”Luni(n.r. in aceasta saptamana) voi initia un proeict de hotararare privind retragerea din administrarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si a Turismului strazile Oasului si Borhanci. In urmatoarea perioada ne vom ocupa de strangerea avizelor pentru ceea ce inseamna strangerea autorizatiilor de construire. Estimez data inceperii lucrarilor pe 15 martie. Lucrarile ne grabim atat de mult ca sa fie finalizate in cursul anului 2012. Zona Borhanci are 3,2 km, iar zona Oasului 3,1 km, dar va fi mai greu de reabilitatat deoarece vrem sa realizam extinderea pe anumite portiuni de la doua benzi la trei benzi de circulatie. foarte multi locuitori ai judetului si ai orasului sunt interesati de aceasta zona. O sa discutam cu cei de la Regia Autonoma de Transport Urban Calatori Cluj(RATUC) sa reconfigureze reteaua de transport astfel incat sa ne putem gandi sa deservim si zona respectiva si acest nou cartier al municipiului Cluj-Napoca”, a declarat Radu Moisin, viceprimarul cu atributii delegate de primar.
”Reabilitarea strazii Oasului va costa 21 de milione si 400 de mii de lei, iar Borhanci 9,47 milioane de lei. Din totalul de 72 de milioane de lei alocat pentru acest an, cele doua strazi vor consuma 32 de milioane lei. Am semnat deja un acord cadru pentru aceste lucrari. Executia va fi facuta de Kiat si Diferit conform licitatie incheiate din 2010. Acuma se lucreaza la partea de documentatie, iar ei urmeaza sa ne comunice cum isi vor imparti strazile. In mod gratuit cele doua firme, Diferit si Kiat, le-au facut studiile de fezabilitate, iar proiectul tehnic in mod gratuit a fost realizat tot de aceste doua firme”, a continuat primarul.
Specialistii spun ca nu se poate
„Studiu de fezabilitate trebuie facut de alta firma decat executantul. Legal nu se poate”,
a declarat un profesor specialist in administratie din partea Facultatii de Stiinte Politice,
Administrative si ale Comunicarii.
Jorj spune ca ideea a fost a lui
”Chestia a fost ca nu ii in regula si sa centrezi si sa dai cu capul. Ei au dat si o consultanta de 20% in plus pe lucrarile de pe Calea Turzii. Eu mi-am exprimat nemultumirea vis-a-vis de maniera in care primaria acorda aceste contracte si in toate bugetele s-a dat bani cu nemiluita acestor doua firme. Eu am fost la 4 din 5 consultari publice pe tema bugetului. Am zis ca este obligatoriu sa fie reabilitate acele doua strazi, inclusiv a zonelor Buna Ziua si Fagului ca sa vad ca s-au impotrivit tot timpul. Nu am fost de acord sa votam bugetul in ansamblul lui. Au fost aprobate sume foarte foarte mici pe propunerile noastre. De exemplu noi am zis sa confinantam la elicopterul pentru SMURD, iar ei au dat 100.000 de lei din 5 milioane de euro. Le-au facut in bataie de joc. Am lucrat si i-am
coordonat pe colegi in legatura cu activitatea asta. Paradoxal Radu(n.r. Radu Moisin) face ieri conferinta de presa cu Adi Popa ca si cum ar fi propunerea lor. Exact ce propunea m noi vin ei sa spuna. Si opozitia a cerut chestia asta. Sa faci tu studiul de fezabilitate, tot tu sa faci executia lucrarilor. Si consultanta era vorba sa o faca tot ei si era 20% in plus din valoarea de executie. Le-am zis ca nu e ok cum cheltuiti banul public. Poate ca primaria iti da un alt argument ca a gresit proiectantul si sa isi paseze vina unul la altul de asta ii bine, dar de fapt nu ii bine. De
asta exista directie tehnica sa se zica cine a gresit proiectantul sau executantul. Nu cred ca noi nu
avem specialisti in primarie care sa se ocupe de chestia asta”, a declarat Mircea Jorj, liderul PSD Cluj-Napoca.
Kiat cei portocalii
Kiat a castigat, alaturi de Diferit, licitatia pentru modernizarea strazilor si
aleilor adiacente din municipiul Cluj-Napoca, in valoare de 140 de milioane de euro.
A participat si la licitatia pentru constructia noii piste a aeroportului Cluj-Napoca.
Kiat Group SRL a fost infiintata in 2006 si ii are ca patroni pe turcii Atalay Deniz,
Ahmet Secuk, Ygit Berek Atlay, Tamer Atalay si Mustafa Bekar. Tamer Atalay este si
administrator al King Industrial Enterprises, firma care a primit de la municipalitatea
clujeana 30 de milioane de lei pentru amenajarea unor locuri de joaca, iar Kiat a
primit de la Ministerul Transporturilor 950.000 de euro pentru asfaltarea Bulevardului
Dorobantilor. De asemenea, King Industrial Enterprises a primit mai multe contracte si
de la Primaria sectorului 3, pentru amenajarea unui loc de joaca in Parcul Titan si „pentru
executia unor fantini la Piata Unirii“. Legatura dintre turci si romani o face Liana Calin,
care pe vremea atribuirii contractelor pentru spatiile de joaca din oras figura ca asociat
la SC King Industrial Enterprises. Aceeasi firma a fost favorizata si de fostul sef al
Inspectoratului Scolar Judetean Cluj, Titiana Zlatior, care, inainte de a pleca din functie,
a emis in teritoriu o circulara in care propunea directorilor de scoli din judet sa apeleze
pentru diferite servicii la SC King Industrial Enterprises. Coincidenta face ca primarul
Sectorului 3, Liviu Negoita, sa fi fost asociat cu turcul Tamer Atalay, intr-o societatea
care a fost dizolvata, SC Kora Edil. Tamer Atalay este si presedintele Consiliului de
Conducere al Camerei de Comert si Industrie Romania-Turcia.
In cadrul sedintei Consiliului Local (CL) Cluj din 14 iunie, unul dintre subiectele care au
iscat discutii au fost cele sapte puncte de pe ordinea de zi pentru aprobarea studiilor de
fezabilitate pentru modernizarea unor strazi si alei adiacente din municipiu. Consilierii
locali din opozitie au ridicat problema atunci cand au constatat ca studiile de fezabilitate
includeau costuri de consultanta, desi contractul incheiat de Primarie cu membrii
consortiului Diferit-KIAT prevede faptul ca acest gen de cheltuieli nu vor fi achitate de la
bugetul local.
2 milioane de lei pentru consultanta
In total, cele sapte studii de fezabilitate prevedeau costuri ale lucrarilor de modernizare in
valoare totala de peste 18 milioane de lei, dintre care consultanta ar fi costat 2 milioane
de lei. Consilierul PSD Claudia Anastase a subliniat ca suma pentru consultanta nu avea
ce cauta printre costurile estimative ale lucrarilor, dat fiind faptul ca, potrivit contractului
incheiat in 2010 de primarie pentru modernizarea strazilor din oras pe urmatorii patru
ani, Diferit – Kiat s-a angajat sa nu factureze costurile care tin de consultanta, organizare
de santier sau proiectare. In plus, acesta a fost motivul pentru care Diferit si KIAT au
indeplinit cele mai multe cerinte la licitatia de anul trecut, care a fost reluata la cererea
Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) din cauza conditiilor prea
restrictive impuse de municipalitate.
Sorin Apostu a declarat ca specialistii de la Diferit si KIAT care au intocmit respectivele
studii de fezabilitate nu cunosteau probabil acest aspect. “Cei de la Directia tehnica sunt
ingineri, nu economisti si trebuiau sa le spuna sa nu treaca aceste cheltuieli. Avem o
licitatie si un contract pe care il vom respecta. Constructorii au urmat un standard
profesional cand au facut respectivele devize. Noi nu vom plati nimic in plus”, a declarat
edilul.
Alte strazi, aceeasi poveste
Claudia Anastase a aratat ca forul local nu se poate baza pe buna-credinta a
constructorilor, fiind vorba de o situatie care se repeta, dupa ce luna trecuta, tot in cadrul
Consiliului Local, s-a discutat modernizarea strazii Calea Turzii, cu aceleasi obiectii
ridicate de opozitie. “Am propus atunci corelarea studiului de fezabilitate cu acordul-
cadru pentru reabilitarea strazilor, pe care il avem semnat cu Diferit – Kiat. Acum fac
aceeasi propunere in cazul celor sapte studii de fezabilitate. Nu este corect sa spuneti ca
facem vreo economie pentru ca, legal, nu avem de ce sa platim acesti bani si nici in
documente nu au ce sa apara trecute valori pe consultanta sau proiectare”, a afirmat
Claudia Anastase. Consiliul Local a adoptat pana la urma o hotarare prin care se va
realiza corelarea celor sapte studii de fezabilitate cu contractul de modernizare a strazilor
incheiat intre Primarie si KIAT si Diferit.
KIAT Group SRL a fost infiintata in 2006 si ii are ca patroni pe turcii Atalay Deniz,
Ahmet Secuk, Ygit Berek Atlay, Tamer Atalay si Mustafa Bekar. Tamer Atalay este si
administrator al King Industrial Enterprises firma care a primit de la municipalitatea
clujeana 30 de milioane de lei pentru amenajarea unor locuri de joaca, iar KIAT a primit
de la Ministerul Transporturilor 950.000 de euro pentru asfaltarea Bulevardului
Dorobantilor. De asemenea, King Industrial Enterprises a primit mai multe contracte si
de la Primaria sectorului 3, pentru amenajarea unui loc de joaca in Parcul Titan si „pentru
executia unor fantini la Piata Unirii“. Diferit a mai realizat lucrari de reabilitare a
drumurilor in Cluj-Napoca, primind 2,8 milioane de lei in 2004 si 2,7 milioane de lei in
2005, iarel mai important proiect castigat la Cluj de SC Diferit a fost modernizarea din
zona Pietei Cipariu din 2007. Firma este patronata de familia Petrini, Daniela si Nicolae,
acesta din urma fost inginer in cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP)
Cluj.
Cifra
8 luni vor dura lucrarile de reabilitare pe strada Oasului si 7 luni pe strada Borhanci, conform unor asteptari optimiste ale Primariei.
Tiberiu Hrihorciuc