Primăria Cluj Napoca a desemnat câștigătorul licitației pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru proiectul metroului. Pentru acest studiu clujenii vor plăti peste 30,1 milioane de lei, fără TVA. Printre societățile care vor primi câte o bucățică din cașcaval se află firme conectate politic. Cea mai mare firmă din cadrul acestei asocieri, compania franceză SYSTRA, este anchetată într-un scandal de mari proporții din Franța provocat de deraierea unui tren, un accident soldat cu 11 morți.
Primăria Cluj Napoca a desemnat câștigătorul licitației pentru studiile de fezabilitate necesare demarării proiectului de construcție a unei linii de metrou în subteranul municipiului. Potrivit anunțului oficial făcut de administrația locală asocierea SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL a câștigat contractul „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții” cu o ofertă de 30.186.000 de lei, fără TVA.
Însă, municipalitatea clujeană nu prezintă toate societățile din cadrul acestei asocieri.
Cum era de așteptat printre firmele din cadrul asocierii se află și companii ”abonate” la contractele pe bani publici și care au avut succes în funcție de factorul politic care a administrat fondurile publice.
Două dintre cele 5 firme participante, respectiv SC EGIS RAIL SA și Asocierea Explan SRL (România) – DR. SAUER and PARTENERS (UK) au fost declarate inacceptabile de către comisia de evaluare și totodată respinse, din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.
Nu este prima dată când se cheltuiesc bani publici pentru a găsi soluții pentru decongestionarea traficului din Cluj Napoca.
Spre exemplu, anul trecut, reprezentanții Primăriei Cluj Napoca au avut o serie de întâlniri cu reprezentanții Ministerului Transporturilor pentru a discuta detalii legate de reactualizarea proiectului ”Studiu de fezabilitate pentru Electrificarea și reabilitarea liniei CF Cluj – Oradea – Episcopia Bihor” făcut de asocierea Acciona Ingineria SA – SC Baicons Impex SRL.
S-au luat în calcul legăturile feroviare între cele două parcuri industriale (Tetarom 1 Baciu și Tetarom 3 Jucu), realizarea a cinci stații de cale ferată (Baciu – Cluj Napoca – Cluj Napoca Est, Apahida și Jucu), o legătură directă între Aeroportul Internațional Cluj Napoca și stația CF Cluj Napoca Est și realizarea unui pasaj auto suprateran peste calea ferată care să facă legătura între str Tăietura turcului și str Corneliu Coposu.
Au făcut caietul de sarcini și au luat contractul
În primul rând trebuie remarcat faptul că dintre societățile care fac parte din asocierea care a câștigat contractul de 30 de milioane de lei, fără TVA, se numără și firma METRANS ENGINEERING SRL care a realizat caietul de sarcini pentru această licitație.
Societatea a fost înființată la jumătatea anului trecut și este administrată de DUMITRU RADU GABRIEL, care are și 40% din acțiuni, alături de TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.
Dumitru Radu Gabriel este manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București. Spre sfârșitul anului trecut el a organizat o ”vizită de lucru” în cadrul căreia Gheorghe Șurubaru (city-managerul municipiului Cluj Napoca), Virgil Poruțiu, director tehnic și Liana Henț, șef serviciu investiții, la Primăria Cluj Napoca, au fost plimbați prin subteranele metroului bucureștean, pentru a vedea cum funcționează trenul subteran. Această vizită a durat o zi și a costat 2.160 lei, fără diurnă, din banii Primăriei Cluj Napoca.
Concret, firma Metrans ENGINEERING SRL a oferit administrației clujene ”consultanță pentru elaborarea sau asistență la elaborarea de documentații de atribuire inclusiv caiete de sarcini cu termeni de referință, pentru selectarea unor servicii de proiectare și consultanță tehnică de întocmire a documentațiilor tehnico-economice faza SPF studiu de prefezabilitate sau SF studiu de fezabilitate, pentru obiectivul de investiții CONSTRUIRE METROU ÎN MUN. CLUJ-NAPOCA. Serviciile includ și asistență de specialitate pe timpul evaluării ofertelor tehnico-economice, până la desemnarea câștigătorului”, arată descrierea achiziției directe.
Firmă ”conectată” la familia Ponta în
afacerea metroului din Cluj Napoca
O altă firmă care face parte din lista societăților care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate este Cornel&Cornel Topoexim SRL, care va subcontracta 1% din cei 30,1 milioane de lei, fără TVA.
Potrivit unui studiu intitulat ”Clientelism în contractele de consultanță” realizat de expertforum.ro, compania a câștigat contracte în valoare de 99.213.857,94 de lei. Firma a fost înființată în 2014 și are mai mulți acționari, dintre care majoritari sunt Cornel Păunescu si Elena Dina. Primul este profesor doctor inginer și profesează la Universitatea București. Alți doi acționari, Alexandru Cuculescu şi Dragoş Ştefan Necula sunt comuni cu firma Topoexim Expert, deținută de Vlad Păunescu, fratele lui Cornel Păunescu. Cea mai mare parte din banii firmei provin de la CFR (34.27%), Primăria Municipiului București (24.5%), Administrația Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (21.28%). Cea mai mare parte a contractelor a fost câștigată în proceduri cu puține oferte. Practic, 41 din 114 contracte au fost câștigate în proceduri la care s-a depus o singură ofertă, iar 25 cu 2. Cea mai mare parte dintre aceste oferte, adică 29 sunt semnate cu CFR. În contractele de la CFR, firma a mers în colaborare cu alte două companii: GEOTER PROIECT și THEOTOP. Prima dintre ele este deținută de Vernel Crăciunescu și Gheorghe Beucan. Crăciunescu este președintele Camerei de Comerț Pitești. Alte două firme cu care a colaborat Cornel și Cornel sunt PRIMUL MERIDIAN și GAUSS. Unul dintre acționarii Gauss este și parlamentarul Claudiu Țagă, cu 33.89% din acțiuni, restul fiind deținut de Mircea Stoian. Acesta din urmă a fost ales în 2012 pe listele PNL, apoi a trecut la PDL, a devenit independent și a cochetat cu UNPR. Și soția lui Țagă lucrează la firma Gauss. Totodată, deputatul are grad de colonel în armată.
Pe de o parte, firma apare ca fiind sponsor al PNL, dar a avut încheiat un contract prestare a serviciilor de contabilitate cu Alexandra Herțanu, sora lui Victor Ponta.
Studiile făcute pe genunchi au ajuns la DNA
O altă firmă din cadrul acestei asocieri este SC Geostud SRL. Acționari sunt TAUTAN ALEXANDRU și CHIRICA ANTON, fostul prorector al Universității Tehnice de construcții București care, în urmă cu câțiva ani, a fost acuzat de agenția Națională de Integritate de săvârșirea infracțiunii de fals în declarațiile de avere și integritate. Firma este administrată de Petru Nicolae, are 50 de angajați, iar pe anul trecut a declarat o cifră de afaceri de 6 milioane de lei și un profit de 180.000 de lei.
Compania a primit contractul pentru studiile necesare construcției tronsonului de autostradă Orăştie-Sibiu. Porțiunea respectivă s-a remarcat prin faptul că, la scurt timp după ce a fost dată în folosință, s-a surpat. Lucrările au fost subcontractate de la firma Consitrans, companie controlată de Eduard Hanganu, unul dintre prietenii lui Michael Stanciu (Search Corporation), unul dintre ”prințișorii” studiilor de fezabilitate din România.
De asemenea, firma Geostud este implicată și în proiectul autostrăzii Sibiu – Pitești. În legătură cu acest proiect, tracknews.ro a publicat o anchetă realizată de Alexandru Căuțiș care spune că firma respectivă este vizată și într-o anchetă a DNA.
Potrivit acestor date firma italiană SPEA a angajat firma GEOSTUD SRL pentru realizarea studiilor geotehnice. Potrivit plângerii depuse la DNA, ”GEOSTUD a început să „lucreze” masiv, dar doar pe hârtie. La o verificare pe un anumit tronson a celor care au depus plângerea a rezultat că din 55 de foraje de mare adâncime nu fuseseră executate decât 5, restul fiind fictive. Adică în loc să sondeze terenul la adâncimi de 6-35 metri, conform caietului de sarcini, au zgârmat puţin pământul cât să pară că au făcut forajul. În acest fel firma GEOSTUD, se arată în plângerea de la DNA, a terminat rapid de făcut studiul de fezabilitate, dar din burtă.”, arată tracknews.ro.
Revenind la grupul de firme care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru metroul din Cluj Napoca, din ele face parte și cabinetul de avocatură Carmen Tease. Printre clienții lui Tease se numără și Primăria Municipiului București condusă de Gabriela Firea.
Carmen Tease a fost avocata lui Florin Secureanu, managerului Spitalului Malaxa din București, judecat pentru delapidare. În cadrul procesului, Secureanu a acuzat-o pe avocată că a făcut un ”joc dublu”, în sensul că ea ar fi încercat să afle diverse informații pentru partea adversă, primarul Bucureștiului, Gabriela Firea. Ea a dezmințit aceste acuzații spunând că sunt fabulații.
Compania Systra vizată într-un dosar pentru ucidere din culpă
Cea mai importantă societate din cadrul acestei asocieri de firme este compania franceză Systra. În România, Systra are deschisă o filială care a declarat un singur angajat, o cifră de afaceri pe anul trecut de peste 900.000 de lei și, în ultimii ani, pierderi constante. Administratorul filialei este RENE CHRISTIAN LEGUET.
În 2015, lângă Strasbourg a avut loc un accident feroviar în urma căruia au murit 11 persoane. Infrastructura feroviară pe care a avut loc accidentul aparținea companiei franceze de transport SNCF care, contractase serviciile Systra pentru realizarea unor teste de rulare. În urma producerii accidentului, compania Systra a fost pusă sub acuzare pentru ucidere din culpă. Potrivit unui raport realizat anul trecut, compania Systra, care trebuia să se ocupe de o serie de teste, a ignorat procedurile de testare excedentară și alte serii de proceduri. De asemenea, raportul arată că personalul care s-a ocupat de testele respective nu era instruit, șefii proiectului respectiv nu aveau „cunoștințe tehnice feroviare”.
Consultantul public al statului francez BEA-TT (Biroul care se ocupă de anchetarea accidentelor pe infrastructura terestră, n.red.) a emis un raport privitor la compania Systra în care recomandă ”îmbunătățirea metodelor de analiză preliminară a riscurilor, astfel încât să se caute eficient pericolele legate de caracteristicile liniei în legătură cu campania de testare planificată”.
Practic, potrivit raportului, ”responsabilitatea Systra este pusă la îndoială din cauza „deciziei sale de validare” a vitezei de testare a liniei la 330 km / h (la viteză de proiectare + 10%), în loc de 187 km / h (viteza operațională + 10%). Ca urmare a frânării tardive, trenul s-a apropiat de curbă cu 265 km / h, în timp ce viteza prescrisă pentru această încercare era de 176 km / h pe această porțiune. În punctul deraierii, trenul circula în continuare cu 243 km / h.”
Pe de altă parte, oficialii Systra au emis un comunicat potrivit căruia „Systra se va concentra pe demonstrarea că nu a comis nicio infracțiune”. În cadrul anunțului se afirmă că firma va continua să „participe la procesul de compensare”, iar „procedura (ancheta privitoare la condițiile accidentului feroviar, n.red.) nu afectează funcționarea companiei care își desfășoară în mod normal activitățile”.
ASOCIEREA SWS ENGINEERING SPA- SYSTRA- METRANS ENGINEERING SRL este formată din următoarele societăți comerciale:
1.SWS Engineering – Ofertant (leader) – reprezentant Paolo Cucino
2.CORNEL & CORNEL TOPOEXIM S.R.L – Subcontractant : 1% – reprezentant CORNEL PAUNESCU
3.TTL PLANNING – Subcontractant : 1% – reprezentant IONUT-SORIN MITROI
4.NOVARTIS – Subcontractant : 1% – reprezentant ADRIAN-GHEORGHE PUIE
5.URBAN VISION CONSULTING – Subcontractant : 1% – reprezentant CRISTINA CIOACA
6.Cabinet de avocatura – Carmen Tease – Subcontractant : 1% – reprezentant – Carmen Tease
7.GEOSTUD – Subcontractant : 1% – reprezentant PETRU NICOLAE
8.METRANS ENGINEERING – ofertant – RADU GABRIEL DUMITRU
9.SYSTRA (cea mai mare firmă din asociere) – Ofertant – reprezentant – PIERRE FRANCOIS VERZAT
Proiectul trenului metropolitan
Municipalitatea își dorește ca proiectului trenului metropolitan să fie dezvoltat pe o infrastructură actuală. Oficialii administrației locale au propus implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.
Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:
– Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
– relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).
Proiectul metroului
Potrivit Primăriei Cluj Napoca, noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes:
-în prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA),
-în a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.
Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1035 m.
Șurubaru resuscitează proiecte vechi de câțiva ani
Gheorghe Șurubaru, din funcția de city-manager al orașului, a declarat că cea mai bună opțiune pentru decongestionarea traficului ar fi construirea unei căi ferate, adică un proiect de care oficialii Primăriei Cluj Napoca știu de trei ani!
”Am stabilit cu un consultant varianta finală a stațiilor și punctelor de oprire care ar fi necesare de la Nădășel până la Jucu sau Bonțida. Unele se suprapun cu cele existente, altele vor fi înființate. Urmează discuții comune cu Consiliul Județean, CFR și CTP, eventual și cu operatori feroviari. Cel mai greu va fi cu stația de la aeroport, unde se discută demult despre un punct intermodal; proiectul este deocamdată blocat din cauza costurilor mari. Există varianta de a porni proiectul mult mai repede, cu stațiile deja existente, ulterior urmând să se înființeze altele noi. După discuțiile pe care le-am avut, CFR e de acord să ne sprijine cu partea de înființare puncte noi de oprire și introducerea în trafic a acestora. Trebuie să lămurim doar cine va opera!”, arată o declarație făcută de Gheorghe Șurubaru.
Noi trebuie să pricepem odată că toate astea sunt minciuni și că nu se va întâmpla nimic înafara dispariției a 9 milioane de euro pt. sudiul de prefezabilitate, în conturile Systra. Gem sertarele primăriei de studii pe care s-a depus praful, dar care au fost plătite din banii noștri. S-a elucidat misterul – cine este în realitate Emil Boc: click pe Vocea Clujului.
Hai sa mai aruncam bani si in acelasi timp sa umplem cu metrouri, trenuri de suprafata urbana, autobuze fara sofer si alte neghiobii care dau bine la publicul habarnist si idolatru.