Sub ochii rectorului UTCN Vasile Țopa sunt ”jonglați” mai mulți studenți în cadrul unei scheme nelegale acceptate în mod tacit de conducerea universității. Este vorba de cursanții care figurează fictiv ca fiind înregistrați la punctul de lucru al UTCN din Satu Mare. În pofida faptului că studenții respectivi nu trec pe cursuri, ei figurează în registre pentru ca UTCN să își păstreze punctul de lucru de la Satu Mare și pentru a putea primi fonduri de la Ministerul Educației.

Potrivit unor date puse la dispoziție de profesorul UTCN Dorin Isoc la punctul din Satu Mare al Universității Tehnice din Satu Mare figurează mai mulți studenți care, chiar dacă practic nu frecventează deloc cursurile, ei sunt menținuți în registrele universității clujene. Scopul este unul destul de concret: banii.

Dorin Isoc

Potrivit unui răspuns oficial al rectorului UTCN Vasile Țopa, conducerea universității clujene știe de această situație și o acceptă pentru că îi pică bine.

”La începutul anului universitar am solicitat administrației facultății lista studenților care au obligația de a participă la activități. La mijlocul semestrului al doilea constat că există un număr semnificativ de studenți care nu au participat la nici o activitate planificată. Sesizez administrația instituției că există riscul ca acești studenți să nu-și poată încheia situația școlară în acest an. Studenții declarați admiși și cei păstrați în evidența punctului de  lucru (din Satu Mare, n.red.) sunt invitați să procedeze la recontractarea unor discipline. Invitarea se face insistent și în afara termenului reglementat. Semnarea documentelor de recontractare se face pe toată durata anului, dar plata nu se face decât în data de 3 iunie adică la finele anului universitar.  Întreaga activitate a punctului de lucru are drept bază capacitatea de lucru adică suma tuturor studenților prezenți și istorici pe baza unor  documentele de recontractare semnate pe bază de fals. Această capacitate de lucru (număr aparent de studenți înscriși) stă la baza întregii activități didactice, dar și a justificării fondurilor publice determinate per student. Fiind în afară obligațiilor școlare, studenții de umplutură sunt  buni pentru ca în anul viitor să fie invitați să semneze noi documente de recontractare. Prin manipularea fără posibilitatea de control, administrația  facultății poate proceda la cele mai diverse acțiuni cum ar fi: reînscrierea unui student repetent de la punctul de lucru Satu Mare la una din secțiile de la Cluj sau modificarea notelor fără prezența cadrului didactic”, arată profesorul clujean.

Banii să vină!

Din răspunsul UTCN se poate trage concluzia că administrația universității clujene recunoaște și acceptă această situație.

”Toți studenții nominalizați de către dumneavoastră au în dosarul lor personal ”Contractul de studiu” și ”Contractele  disciplinelor” pentru fiecare an universitar, în conformitate cu Regulamentul ECTS, asumate sub semnătură privată și respectiv semnăturile responsabilului ECTS, decan și secretar șef facultate. Studenții sunt înmatriculați la forma de finanțare corespunzătoare buget/taxă, respectându-se maximum 4 ani bugetați. Toți studenții nominalizați au taxa de școlarizare achitată, în conformitate cu Contractul disciplinelor. Studenții care au recontractat disciplina Ingineria reglării automate II, ca disciplină de an anterior, pot achita taxa până la data de 3 iunie 2019 (conform Regulamentului de taxe 2018 – 2019), dacă nu, în catalog vor fi marcați ca Neplătit. Art 6.4 din Regulamentul ECTS prevede ”Frecventarea și efectuarea activităților de învățământ de tip aplicație sunt obligatorii și condiționează admiterea la forma finală de evaluare a disciplinei”, arată răspunsul semnat de rectorul UTCN Vasile Țopa.

Practic, prin emiterea acestui răspuns, administrația UTCN recunoaște că face jonglerii cu studenți.

”Prin răspunsul rectorului se dovedește că administrația universității cunoaște faptele și făptuitorii și acționează în mod complice. Acesta este motivul pentru care orice verificare în cadrul instituției este sortită derizoriului”, consideră Dorin Iscoc.

Universitatea la care se predă și șpaga(tusul)

Dintre cadrele didactice care au legături cu UTCN pot fi amintiți profesorul Ioan Ardelean care în urmă cu doi ani a fost reţinut sub acuzaţia de luare de mită. Potrivit ultimei declarații de avere, el avea 5 terenuri agricole dobândite în anii 2003, 2008 şi 2012 prin cumpărare şi donaţie, un apartament cumpărat în 2015 împreună cu soţia şi o casă de locuit achiziţionată în 2008. Conduce un Ford Focus cumpărat în 2015 şi în cele trei conturi bancare sunt circa 19.000 de euro şi 150.000 de lei. Nu are datorii la bancă. Veniturile sale pe an – salariul de la universitate şi banii din proiectele de cercetare – sunt în valoare de 135.276 de lei. Asta înseamnă circa 11.000 de lei pe lună, adică în jur de 2.500 de euro. El a fost reținut după ce a fost surprins în flagrant în timp ce primea sumele de 450 euro şi 450 lei de la mai mulţi studenţi în scopul facilitării promovării examenului restant la materia ”Mecanisme I şi II

Un alt cadru universitar de la UTCN este Ioan Petran, condamnat penal pentru luare de mită. El apare într-o monitorizare făcută în 2008 de Asociaţia Alianţa pentru o Românie Curată ca fiind incompatibil deoarece în acea perioadă Petran, avea două firme de construcţii şi proiectare în timp ce ocupa şi funcţia de şef al Inspecţiei Teritoriale în Construcţii Cluj.

Ioan Petran

Avere de rector

Potrivit declarației de avere semnate al jumătatea anului trecut, rectorul UTCN Vasile Țopa avea o avere consistentă: 4 terenuri agricole cu o suprafață totală de aproape 10 hectare, 6 hectare de pădure, 1.000 mp de teren intravilan și 3 hectare de teren extravilan. Mai are două apartamente, două case, o casă de vacanță și un spațiu comercial. În conturi are aproape 300.000 euro și peste 200.000 lei. La capitolul active financiare are, sub diferite forme, peste 1,1 milioane de lei și aproape 700.000 euro. Anul trecut, familia Țopa a câștigat aproape 600.000 lei și aproximativ 35.000 euro.

Nu are nicio datorie!

Șefii UTCN se complac în lacune

Prin aceste practici la limita legalității, numele UTCN riscă să fie asociat cu o serie de instituții universitare rău famate.

Din cauza modului în cadre administrația universității clujene alege să gestioneze situația studenților, ”numele și numărul real al studenților care frecventează un an de studiu nu apar în nici o evidență. Sistemul de evidență și manipulare a documentelor de recontractare este unul măsluit, nu conține informații reale și permite folosirea sa în orice scop. Toate persoanele implicate inclusiv cele care au semnat cu întârziere sau au favorizat semnarea neadevărată sau neconformă sunt în condiții de vinovăție și complicitate. Profesorii și studenții care își fac datoria nu au nimic de-a face cu această situație și mai mult decât atât administrația face eforturi majore că ei să nu afle. Numele instituției este târât de administrație, prin aceste manevre și ilegalități, în zona celor mai rău famate instituții universitare din România”, mai arată profesorul Dorin Isoc.

Citeste si Copiii din SRI păzesc UTCN-ul pentru 1,2 milioane euro

6 COMENTARII

  1. Un alt caz concret.,
    An 2 (2017-2018) incep anul 31 studenti din care 7 importati din vremuri stravechi (din lista 2,3,4,8,14,20,28 ; cu obs ca 8 este bugetat si cu ceva pb legate de admitere) si sunt `decartati ` la finalul anului 10 studenti (din lista 2,3,4,7,8,19,22,23,24,28)
    An 3 (2018-2019) incep 19 studenti plus unul importat de acum 2-3 ani…
    Nu este mare filozofie sa intelegi ce se intampla atunci cand ai listele potrivite in fata.
    Organele competente sa isi faca datoria ! Lista despre care am vorbit mai sus au primit-o.

    • Despre colectorul-buffer
      Nu toti cei 10 studenti `decartati` in 2018 raman in colectorul-buffer. Trei dintre acestia sunt re-importati in lista 2018-2019 anul 2. Este vorba despre 3,4 si 19 din lista veche. In noua lista acestia devin 6,7,23. Primul a intrat repetent in prima lista si a iesit nefinalizat. Al doilea a intrat repetent si a iesit repetent. Al treilea a intrat cu restanta si a iesit repetent. Iesirile sunt din 2018. Nu se stie inca cum vor iesi in 2019. Din pacate nu detin lista cu in-out decat pentru anul 2018-2019, an 2. Probabil ca i-as putea gasi si pe ceilalti proveniti din colector in anul 2 , lista 2018-2919…
      Studentii din anul 2 in 2018-2019 , `decartati ` in colector , pentru importuri viitoare, provin( atat cei din anul 1 cat si cei din anul 2) din listele din 2016-2017. Sunt bugetati.
      Studentul care completeaza anul 3 in 2018-2019 era in lista cu anul 3 in 2016-2017 (sper sa nu gresesc).
      In 2016-2017 sunt inmatriculati 30+32+22+40 studenti. In 2018-2019 sunt inmatriculati 30+31+20+33.
      Evident, colectorul-buffer permite `jonglarea ` cu studenti. Doar organele competente au acces la documentele care fac lumina in acest caz. Si, rectorul, evident. Dar , cu siguranta doar organele competente pot stabili prejudiciul adus statului si de cati ani a functionat cu adevarat schema `colectorul pentru intrari-iesiri`.

  2. Buna seara,
    Ar fi tare bine daca domnul profesor s-ar concentra in primul rand pe imbunatatirea activitatii sale didactice si ulterior studentii ar aprecia dorintele sale de “revolutionare” a intregului sistem de invatamant.
    Atat in universitatile din tara cat si din exterior se permite recontractarea cursului / cursurilor nepromovat/nepromovate, nu a reprezentat acest lucru niciun fapt ilegal.
    Ne puteti zice si noua care sunt acele informatii ireale? Ceea ce detine domnul rector ne intereseaza pe noi studentii? E dus la extrem totuL. Pana acum de ce nu ati furnizat informatii in acest sens, sa inteleg ca au legtura cu alegerile din universitate?
    Precizez ca sunt doar un student, departe de interesele cuiva sau politica facultatii.

  3. Nu conteaza cat s-ar concentra domnul Isoc pe imbunatatire pentru ca in comparatie cu nulitatile pe care le intelegeti dvs. ar fi acelasi rezultat, nu-i asa?
    Dorinte revolutionare nu cred ca are dl Isoc , sunt unii care au furat statul urat de tot …atat .
    Eu nu stiu nimic despre recontractare” in exterior ” dar daca dvs stiti atunci va rugam sa dati exemple. In „exterior” – in exprimarea dvs.- este o performanta si o onoare in acelasi timp , sa primesti o diploma universitara. Unii platesc averi pentru ca sa poata studia si primi o diploma. Se intampla in SUA si stim cu totii ce valoare are acea diploma. Nu este maculatura cum a devenit aici din cauza escrocilor care conduc universitati. Acolo nu exista fabrici de diplome si foarte probabil ca nici dvs nu ati primi o asemenea diploma, nu- i asa ? In exterior nu exista fabrici de diplome doar pentru ca vor sa se imbogateasca unii pontand ore didactice fictive !

    Nu exista informatii ireale in ceea ce spune dl Isoc. Cel care v-a sfatuit „sa luati atitudine” a avut in minte diversiunea, arma securistilor comunisti. Totul este real si raportat la bani si documente. Diplomele universitare trebuie acordate in conditii de competenta si decenta iar ceea ce mi-a spus mie un individ de doi bani , decan din UTCN, cum ca diplome pot fi date si pentru nota 5 trebuie sa devina imposibil.
    Un efort pentru rationament lucid si logic ar ajuta…

  4. Am studiat in Germania timp de 4 ani si un semestru cu bursa in Franta. Paradoxal cumva la cele afirmate de dvs.cu diploma. Si nu, nu s-a obtinut doar asa stand la soare sau doar o hartie de pus in rama. Imi place nespus sa invat lucruri noi si de aceea am ales a doua specializare in Romania.
    Si da exista diferente intre sistemul din Romania si cel din Germania, dar am avut parte si aici de cadre didactice foarte bine pregatite ( cel putin o parte din dansii).
    Imi pare rau, dar nu m-a sfatuit nimeni sa iau atitudine, nu se pune problema de asa ceva sau in acest fel.
    Ceea ce afirmati ne afecteaza si pe noi studentii intr-un fel sau altul si este normal sa ma intreb alaturi de colegii mei daca exista dovezi si care sunt acelea.

    • De la o persoana cu studii serioase ar fi fost de asteptat sa inteleaga despre ce vorbeste articolul. Nu este nici despre dreptul la re-contractare, nici despre alegeri si nici despre pedagogie. Si, da, exista dovezi. Studentii trebuie sa invete si cam atat, deocamdata. Spor la invatat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.