La aproape un an de la introducerea controversatei taxe de prima înmatriculare, aceasta provoaca, în continuare, discutii aprinse la toate nivelele. Desi România este la un pas de a fi sanctionata de Comisia Europeana pentru încalcarea tratatului de aderare, atât ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, cât si premierul Tariceanu declara ca nici macar nu se ia în calcul reducerea sau eliminarea taxei de prima înmatriculare. Executivul european deschide a doua etapa a procesului împotriva statului român, deoarece actualele reglemetari privind taxa sunt discriminatorii, autoturismele second hand fiind importate din statele blocului comunitar. Taxa nu va avea, însa, viata prea lunga deoarece instantele dau câstig de cauza platitorilor taxei, astfel statul fiind nevoit sa returneze banii.</b>
Taxa de prima înmatriculare a fost introdusa începând cu data de 1 ianuarie a.c. si este calculata în functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele euro 4 si ajunge pâna la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator.Nemultumirile nu au întârziat sa apara, asta deoarece valoarea acesteia este destul de usturatoare. La ora actuala, pentru înmatricularea unui autotutism cu o capacitate cilindrica de 1600 cmc, având norma de poluare euro 3 si o vechime mai mare de sase ani se plateste o taxa de peste 4000 de euro. Ce este si mai suparator pentru platitorii taxei este faptul ca suma este calculata prin transformarea sumei exprimate în euro la cursul de schimb valutar comunicat de BNR pentru prima zi lucratoare a lunii octombrie, din anul 2006, data la care cursul euro era destul de mare (3.5334 lei!).
Statul culege roadele
Statul român este, deocamdata, cel mai câstigat din introducerea taxei speciale pentru autoturisme si vehicule, al doilea loc fiind ocupat de comerciantii de autoturisme noi. Sumele fixate i-au nemultumit pe majoritatea cetatenilor, a comerciantilor de masini de ocazie, si pe producatorul autohton, Automobile Dacia.
Statul român a încasat din taxa de înmatriculare auto, în primele 10 luni si jumatate din 2007, aproape 787,06 milioane lei, suma colectata a depasit pragul de 766 milioane lei, estimat de Ministerul Finantelor pentru toata perioada anului. Este de înteles motivul pentru care Cabinetul Tariceanu trage, înca, de timp si refuza sa elimine taxa.
UE nu înghite taxa auto
Prima notificare a Comisiei Europene a fost primita în luna martie, când aceasta cerea modificarea taxei de prima înmatriculare. Cum România nu s-a conformat solicitarii UE, acum Comisia deschide a doua etapa a procedurii de infringement, considerând ca raspunsurile statului român au fost nesatisfacatoare. A doua etapa a procedurii consta în transmiterea unui aviz motivat, "reasoned opinion", care contine recomandari ale modului în care trebuie modificata taxa. Daca nici în urma scrisorii de argumentatie, România nu se va conforma rigorilor europene în materie, Comisia ar urma sa înainteze cazul Curtii Europene de Justitie.
Statului român i-a fost acordat un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei. CE apreciaza ca taxa de prima înmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de înmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie între masinile la mâna a doua vândute de cetatenii români si cei din alte state membre UE. Printre altele, nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii, în cazul celor foarte vechi, fapt pentru care s-a cerut o scadere considerabila a taxei de prima înmatriculare.
România nu cedeaza
Guvernul român este ferm pe pozitii si nu vrea sa ajunga la un consens cu Uniunea Europeana, mentinându-si decizia de a pastra taxa de prima înmatriculare. Ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, a declarat ca taxa va fi modificata, însa nu si eliminata, iar despre returnrea sumei platite pâna acum nici nu poate fi vorba, deoarece Guvernul nu are nicio baza legala prin care sa înnnapoieze aceste sume de bani.
În ceea ce priveste modificarile, premierul a declarat ca acestea vor fi doar de ordin tehnic si se refera la valoarea în vama a vehiculelor, la care nu se poate aplica o taxa mai mare decât valoarea lor reziduala. Conform CE, autoritatile române trebuie sa prevada în actul de modificare a taxei auto, efectul retroactiv al modificarii, respectiv rambursarea banilor catre cei care au platit taxe mai mari. Legistlatia europeana nu permite defavorizarea platitorilor acestei taxe, iar legislatia nationala trebuie sa respecte dreptul cetatenilor Uniunii Europene la tratament egal. Calin Popescu Tariceanu sustine în continuare ca taxa ramâne în vigoare deoarece este destinata protectiei mediului, iar banii obtinuti astefl vor fi folositi pentru o mai buna ecologizare a României.
Taxa recuperabila în instanta
Românii îsi pot recupera contravaloarea taxei de prima înmatriculare în instanta. Pâna la ora actuala doua persoane au reusit sa treaca peste taxa. Un aradean a dat în judecata Administratia Finantelor Publice Arad, nemultumit ca a fost nevoit sa plateasca taxa auto si a câstigat procesul în prima instanta la Tribunalul Arad. Al doilea a fost un avocat muresean, care la rândul sau a dat în judecata administratia financiara si a câstigat procesul. Acesta nici macar nu a platit taxa de prima înmatriculare, el adresându-se direct instantei unde a cerut ca masina sa fie înmatriculata fara plata taxei. Cei doi au invocat contradictia dintre taxa si legistlatia europeana în vigoare, iar ambii au avut câstig de cauza. Instantele românesti dau câstig de cauza, deoarece articolele din Codul Fiscal Român care prevad aceasta taxa nu sunt în concordanta cu dreptul comunitar. Returnarea taxei va crea un precedent periculos pentru statul român întrucât acesta va fi obligat sa returneze banii platitorilor, ba mai mult va suporta si cheltuielile de judecata aferente proceselor, care se preconizeaza a fi într-un numar destul de mare.
În timpul în care statul român se razboieste cu Comisia Europeana pe tema taxei de prima înmatriculare, chiar si cu riscul de a fi dat în judecata la Curtea de Justitie, conationalii nostri foarte inventivi gasesc deja solutii de a trece peste ea. Daca la început acestia înmatriculau autoturismele în Bulgaria sau Moldova unde nu plateau taxe asa exorbitante ca la noi în tara, acum au gasit cea mai simpla metoda: îsi recupereaza banii platiti pentru taxa prin instanta. Chiar daca la ora actuala Guvernul refuza sa elimine taxa, motivând ca este o masura ecologista si o metoda prin care se colecteaza foduri pentru bugetul de mediu, nu poate împiedica împiedica instantele sa dea câstig de cauza platitorilor de taxa, astefel saracind statul pe taxa de prima înmatriculare ce se plateste.
Iulia Balazs