Câteva sute de taximetriști au protestat, sâmbătă, la Cluj-Napoca, considerând că prezența sistemului Uber – o aplicație de mobil care conectează pasageri și șoferi parteneri – în oraș reprezintă o concurență neloială.
Astfel, aproximativ 300 de șoferi care provin de la mai multe companii au pornit, sâmbătă, în cursul dimineții, cu taxiurile de la Sala Sporturilor ‘Horia Demian’ către oraș, în coloană, pentru a atrage atenția asupra nemulțumirilor lor. Taximetriștii și-au lipit pe geamuri și câteva mesaje scrise, pentru a se face mai bine înțeleși de către locuitorii orașului. „Indiferent cum se face plata, indiferent cum se comandă mașina, dacă transporți o persoană și ești plătit se numește transport de persoane” — au fost genul de mesaje pe care le-au postat.
„Dorim ca acest serviciu, Uber, care nu este reglementat, să plece din România pentru că nu au ce să caute aici, deoarece ne aduc numai prejudicii. Uber aduce taximetriștilor clujeni prejudicii materiale, a scăzut numărul de clienți, au apărut probleme și între noi”, a declarat pentru Agerpres, Viorel Tătar, care este taximetrist de peste 20 de ani și organizatorul acțiunii de protest de la Cluj.
Protestatarii susțin că nu doresc decât să se aplice legea și au subliniat că de la intrarea Uber pe piața clujeană comenzile la dispecerate au scăzut cu aproximativ 30 de procente.
„Am ieșit în stradă împotriva concurenței neloiale practicată de Uber. Am dori ca Guvernul să reglementeze această platformă tehnologică astfel încât să fie o concurență loială. Ei au un serviciu identic cu cel al taximetriei, adică transportă persoane din punctul A în punctul B, dar spun că fac ‘ride-sharing’. Noi nu suntem de acord cu așa ceva. Ei deja stau în standurile de taxi și ne sfidează”, a spus și Ioan Pugna, vicepreședinte al unei asociații a taximetriștilor.
Împotriva Uber, la Cluj, a fost deschis și un proces de către o asociație a taximetriștilor, care a ajuns pe rolul instanței de la Curtea de Apel.
Proteste asemănătoare cu cel de sâmbătă de la Cluj au avut loc și la București în această săptămână. În urma acestor acțiuni, organizate de către Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Compania Uber a susținut că dorește să colaboreze cu autoritățile din România pentru a găsi o soluție de reglementare în linie cu recomandările Comisiei Europene.
Uber este o aplicație de mobil care conectează pasageri și șoferi parteneri în peste 500 de orașe din peste 80 de țări ale lumii, printre care 20 de state membre ale UE. Compania precizează că serviciile Uber sunt 100% fiscalizate — mii de șoferi parteneri Uber sunt înregistrați ca PFA sau SRL și plătesc taxe pentru veniturile generate prin intermediul platformei Uber.
Compania Uber are o subsidiară înregistrată în România. Între 75% și 80% din suma încasată de un șofer partener pentru o călătorie îi revine acestuia. Pasagerii primesc o factură fiscală după fiecare cursă, menționează compania.