Mai multe persoane din întreaga tara, abonati Orange, au primit telefoane prin care erau înstiintate ca au câstigat premii substantiale din partea firmei de telefonie mobila. Pentru a intra în posesia premiului, acestea ar fi trebuit sa cumpere cartele Orange si sa transmita „operatorului” numerele de pe acestea. Dupa aceasta constatau ca respectivele cartele le erau golite imediat fara ca banii sau premiile promise sa le intre în posesie.

Sesizati de nenumarate ori, reprezentantii Orange au dat numeroase comunicate, au trimis mesaje SMS prin care îi atentionau pe oameni sa nu mai aiba încredere în cei care le promiteau bani sau alte bunuri.

Cu toate acestea, practicile de gen continua, fara ca Politia sau alte institutii sa poata faca ceva.

Mai nou, „hotii” au descoperit o noua metoda de a-i însela pe cei creduli. Astfel ei îi anunta pe abonatii Orange ca au câstigat nici mai mult, nici mai putin decât un Renault, asa cum, oficial, anunta campania publicitara a companiei de telefonie mobila. Si caretele de reîncarcare cerute sunt mult mai scumpe, în acest caz.

Cum sa furi un milion

Cei care folosesc aceste practici, de obicei, suna seara, dupa ora 18, când în retea exista mai multe gratuitati. Desi se erijeaza în angajati ai firmei Orange, numarul de pe care îi apeleaza pe abonati este ascuns. Ei promit premii substantiale, de 1.000-3.000 de euro pentru cei care reusesc sa cumpere în cel mai scurt timp câteva cartele reîncarcabile. În momentul în care revin cu un al doilea telefon, ei cer codurile cartelelor si anunta ca în ziua urmatoare „fericitii câstigatori” pot sa îsi ridice banii din conturi deschise pe numele lor la una dintre bancile cele mai cunoscute din România, de exemplu de la Banca Comerciala. Pentru a obtine bonusurile promise se cer cartele de cel putin 7 dolari, dar suma poate varia de la un „operator” la altul, precum si de la o persoana la alta.

Un altfel de întreprinzator, întrebat despre identitatea sa sau despre posibilitatea de a-l contacta în vreunul dintre sediile Orange reactioneaza virulent.

În mod normal, oricine este contactat de catre un astfel de „reprezentant Orange” ar trebui sa realizeze ca firma în cauza, daca acorda premii si bonificatii, o face oficial, fara a apela la numere ascunse sau agenti „anonimi”. De asemenea, de vreme ce firma nu a anuntat derularea unor campanii de premiere de gen, menite, printre altele, sa le asigure fidelitatea clientilor si sa atraga si alte persoane în retea, o asemenea veste ar trebui sa îi surprinda pe toti.

Compania Orange a trimis via SMS un mesaj abonatilor si clientilor prin care îi punea în garda vizavi de „ falsii operatori” Orange. Din pacate, de multe ori, bine-voitorii gasesc persoane mai putin informate, victime ideale pentru înselaciunile lor.

Dar mai mult?

Campania de înselare în masa a atins apogeul în cursul anului trecut, când mai multi români au sesizat Politia în legatura cu înselaciunile marca „pseudo-Orange”. Raluca Seucan, purtatoarea de cuvânt a Inspectoratului Judetean de Politie Cluj a declarat ca Politia a primit mai multe sesizari pe aceasta tema. Primele reclamatii au aparut în 2007, asa ca au fost contactate companiile Orange si Vodafone în vederea colaborarii pentru combaterea fenomenului.

Firmele fanion din telefonia mobila au initiat o campanie de atentionare a clientilor si i-au rugat pe acestia ca în nici un caz sa nu divulge codurile de identificare ale cartelelor celor care le cer aceasta.

Reprezentanta Inspectoratului a declarat ca, în acest caz, este foarte greu de demonstrata înselaciunea, cu atât mai mult cu cât cei pacaliti îsi dau de buna-voie codurile sau le transmit prin Internet. De asemenea, ea a recunoscut ca misiunea Politiei e dificila si din cauza faptului ca asa-zisii angajati ai companiilor mentionate folosesc numere ascunse si suna dupa anumite ore, seara, când sarcina celor care ar putea sa îi detecteze devine aproape imposibila.

Recent, Politia clujeana a fost sesizata de un clujean care a reclamat un „furt record” de acelasi fel. El a fost contactat de catre falsi operatori Orange care l-au anuntat ca a câstigat un automobil marca Renault si ca va putea intra în posesia masinii daca îsi cumpara cartele în valoare de…1.100 Ron. Omul a cumparat ceea ce i s-a cerut, a transmis codurile si s-a vazur pagubit cu…11 milioane de lei vechi. El a fost derutat de faptul ca, în acel moment, compania Orange, printr-o campanie publicitara puternic mediatizata, anunta cu surle si trâmbite ca acorda masinile Renault clientilor sai.

Seucan a afirmat ca acest caz este, de fapt, singurul caz concret de înselaciune si ca, pe baza acestuia, va demara cercetari menite sa îi descopere pe hotii din sistem. Ea a mentionat faptul ca, din cauza inventivitatii „falsilor angajati” este din ce în ce mai greu de controlat situatia pacalitilor. Incidentul de la Cluj va servi drept punct de plecare pentru o campanie mai ampla de depistare a hotilor din sistem.

Ligia Popa

1 COMENTARIU

  1. Sunt abonat Orange S.A. de la data de 26.06.2009,abonamentul a expirat la data de 28.06.2011 nefiind insa instiintata de acest lucru ceea ce mi se pare nedrept neaducand la cunostiinta expirarea termenilor contracuali.La data de 25.10.2011 am sunat la operatorii servicii clienti ai acestei firme pentru a afla detalii despre ce pot face pentru a imi inchide abonamentul iar lasand toate datele mi s-a spus ca voi fi sunata de catre un operator Orange in termen de 10 zile pentru a continua cu inchiderea acestuia insa nefiind sunata in acest termen am contactat din nou serviciul clienti la data de 9.11.2011 operatorul spunand ca imi va fi din nou inregistrata aceasta cerere de inchidere a abonamentului,lucru pe care eu l-am facut deja in urma cu 10 zile fiindu-mi promis faptul ca cererea mea va avea prioritate si voi fi contactata din nou in termenul de 10 zile lucratoare acest fapt insa nu s-a intamplat eu revenind cu mai multe apeluri catre operatorii Orange spunandu-mi sa astept caci voi fi contactata.In urma insistentelor mele am fost contactata la data de 23.11.2011,la aproximativ o luna de zile de la prima cerere de inchidere a abonamentului.
    Fiind sunata la data de 23.11.2011 la ora 18.20 de minute de catre un operator Orange am fost fost luata la intrebari despre minutele nationale pe care le vorbesc despre ofertele Orange care sunt pe piata si daca sunt interesata de acestea raspunzand ca singurul lucru care il doresc de o luna de zile este de a imi fi inchis abonamentul si solicitand ca aceasta cerere sa imi fie respectata fara a fi nevoita de a da alte explicatii am inchis telefonul,operatorul revenind cu un mesaj in care sunt instiintata ca trebuie sa trimit o cerere prin fax,asta dupa ce am asteptat aproximativ o luna de zile pentru a fi sunata de catre operatorii Orange.
    A doua zi am revenit cu un telefon la serviciul clienti de unde mi s-a comunicat ca trebuie sa fac aceasta cerere prin fax din cauza faptului ca am refuzat sa dau datele de contact operatului de catre care am fost sunata,acest lucru nefiindu-mi insa solicitat de la bun inceput ci doar intrebata de ce vreau sa imi inchid abonamentul si daca cunosc ofertele Orang.Mentionez ca mi sa spus ca voi fi nevoita sa astept alte 30 de zile pentru a imi fi inchis abonamentul in cele din urma dupa solicitarea trimisa prin fax.
    Mi se pare o totala lipsa de profesionalism a operatorilor Orange catre consumatori si catre abonati si as dori sa stiu ce trebuie sa fac pentru a notifica intr-un fel sau altul nemultumirea mea cu privire la prestatia acestor servicii de inchidere a abonamentelor!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.