UPDATE 14.10.2020: În urma ședinței dezbaterii publice pe marginea Regulamentului pentru utilizarea trotinetelor electrice în Cluj-Napoca.
După ce a lăsat firmele care oferă trotinete electrice să se instaleze în tot Clujul, Emil Boc s-a aratăt supărat de tupeul firmelor care nu au așteptat un regulament de funcționare și distribuire a trotinetelor.
”Suntem primul oraş din România care va avea un astfel de regulament şi ne-am inspirat din ceea ce se întâmplă în oraşe mari din Uniunea Europeană, în speţă din ceea ce se întâmplă la Paris sau Bruxelles. La Montreal, ele nu mai sunt disponibile după eşecul unei perioade de testare, din cauza lipsei de respect manifestate de utilizatorii lor faţă de pietoni şi de ceilalţi participanţi la trafic.Forma finală va fi aceea pe care o va aproba Consiliul Local. Această dezbatere are rolul de a îmbunătăţi acest regulament. Din ce discutam cu primarii marilor capitale europene, ei spuneau că trotineta este încurajată pentru a fi folosită pentru ultimul kilometru: foloseşti de acasă transportul în comun, ajungi în oraş şi mergi pe jos şi apoi iei trotineta până la servici sau magazin. Evident, poate fi folosită şi pentru divertisment, dar în condiţiile în care sunt respectate prevederile din regulament”, a spus Emil Boc, la dezbaterea publică pe marginea Regulamentului pentru utilizarea trotinetelor electrice în Cluj-Napoca.
Articolul inițial:
În ciuda faptului că este o metodă simplă de a te deplasa într-un oraș aglomerat, trotineta electrică poate da bătăi de cap cetățenilor. Mai mulți de locuitori din Cluj-Napoca s-au arătat deranjați de acest mijloc de transport, reclamațiile pe această temă se înmulțesc din ce în ce mai mult.
Nemulțumirea principală este legată de modul în care sunt folosite și parcate trotinetele electrice. Ele au devenit un chin pentru clujeni, mai cu seamă pentru că utilizatorii nu respectă regulile de circulație și nu le parchează adecvat.
Deși au la dispoziție o hartă care indică zona verde din centrul orașului unde ar trebui lăsate, conducătorii trotinetelor electrice aleg să își încheie călătoria pe trotuare, pietonii și nu numai fiind încurcați de aceste vehicule. Trotinete electrice au fost găsite parcate și prin copacii din municipiul Cluj-Napoca sau chiar aruncate în apă.
Emil Boc susține că firmele funcționează fără aprobarea administrației locale
Parcarea necorespunzătoare a vehiculelor în cauză nu este singura problemă în ceea ce le privește. Companiile care se ocupă de aceste vehicule sunt Bolt și Lime. Prin declarațiile oferite Gazetei de Cluj, companiile în cauză susțin că au respectat normele legislației naționale în ceea ce privește aceste vehicule, dar au și informat și au fost dispuse să colaboreze cu administrația locală a municipiului Cluj-Napoca în ceea ce privește o bună funcționare și organizare a serviciilor oferite de acestea.
Primarul municipiului Cluj-Napoca susține că firmele care închiriază trotinete electrice funcționează în oraș fără aprobarea administrației locale.
„Această mobilitate alternativă de transport nu trebuie ignorată și eu, personal, o susțin, dar sunt pentru reglementarea clară și fără echivoc. Aceste firme au făcut câteva gesturi incorecte față de administrațiile locale, pur și simplu au năvălit, fără să aibă aprobare propriu-zisă. Nu e nimic, toate la timpul lor. Acum, acestea plătesc o taxă de ocupare a domeniului public, potrivit legii, și suntem prima municipalitate din România care a pus în dezbatere publică un regulament de funcționare”, a declarat Emil Boc, la Radio France Internationale.
Cu toate acestea, la reclamația unui clujean care menționa că Primăria a dat autorizație pentru trotinetele electrice Bolt, reprezentanții instituției nu au negat această informație, ci au atras atenția că „circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice este reglementată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Responsabilitatea utilizării trotinetelor Bolt pe domeniul public aparține în totalitate acestei firme.”
“Facem precizarea că la nivelul Primăriei municipiului Cluj-Napoca a fost constituit un grup de lucru care are în vedere reglementarea situației trotinetelor electrice pe raza municipiului. Documentul rezultat va fi supus consultării publice, în conformitate cu prevederile Legii 52/2003 privind consultarea publică și transparența decizională”, au mai completat reprezentanții instituției.
Documentul despre care vorbeau reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca este actualul Regulament pentru utilizarea trotinetelor electrice în Cluj-Napoca, care a fost dat spre dezbatere publică și ulterior aprobat.
Edilul Emil Boc nu s-a exprimat împotriva utilizării trotinetelor electrice, ba chiar este de acord cu acest proiect. Ele nu ar trebui eliminate din oraș, însă speră ca firmele care se ocupă de ele să intre în legalitate.
Regulament pentru utilizarea trotinetelor electrice în Cluj-Napoca a fost aprobat
Potrivit Regulamentului, cei care aduc trotinete pentru închiriat în Cluj trebuie să anunțe exact numărul lor și să plătească o taxă anuală pentru ocuparea domeniului public. De asemenea, trebuie să ridice trotinetele lăsate în locuri neautorizate în 90 de minute, în caz contrar intervine Regia Autonomă a Domeniului Public care le va ridica.
De asemenea, operatorii privați sunt obligați de regulament să coopereze pentru crearea unei platforme accesibile publicului prin care să fie monitorizate spațial toate trotinetele din Cluj-Napoca.
În regulament apar și locurile unde nu pot fi puse trotinetele electrice. Este vorba despre trotuare cu lățimea mai mică de 2 metri, stații de autobuz (25 de metri înainte și după acestea), trecerile de pieton (25 de metri înainte și după aceste), standurile de taxi, aliniamentele clădirilor sau gardurilor, spații verzi, în locurile de parcare amenajate pentru mașini, în zona acceselor auto și pietonale, în intersecții (la mai puțin de 10 metri de acestea), pe gurile de canal sau pe șantierele de pe domeniul public.
Amenzile pentru cei care nu respectă aceste măsuri sunt fixate la 200-400 de lei. De asemenea, operatorii care nu le ridică în 90 de minute din aceste locuri interzise vor fi pasibili de aceleași sancțiuni.
Există sancțiuni între 1500 și 2000 de lei pentru operatorii privați care aduc în Cluj-Napoca trotinete fără avizul Serviciului Siguranței Circulației al Primăriei sau aduc mai multe trotinete decât numărul comunicat municipalității.
Bolt a informat Primăria Cluj-Napoca despre lansarea trotinetelor cu cel puțin 1 lună înainte de a fi lansat serviciul
Bolt (cunoscută anterior sub numele de Taxify) este principala platformă europeană de ride-hailling, care conectează milioane de utilizatori de trotinete electrice, pasageri și șoferi din întreaga lume pentru a face călătoriile mai ușoare, mai rapide și mai fiabile.
“Bolt respectă toate reglementările în vigoare în toate orașele din lume în care operează și cooperează întotdeauna cu autoritățile locale”, subliniază reprezentanții companiei Bolt.
Aceasta mai atrage atenția că “la nivelul municipiului Cluj Napoca nu există în acest moment o reglementare care să stabilească modul de autorizare a acestor servicii”, un proiect de Hotărâre a Consiliului Local aflându-se acum în dezbatere publică.
De asemenea, reprezentantul companiei Bolt a evidențiat faptul că firma în cauză a informat Primăria Cluj-Napoca despre lansarea acestui serviciu încă din luna iunie, serviciul fiind lansat la sfârșitul lunii iulie.
Mai mult decât atât, compania Bolt, una dintre cele responsabile pentru închirierea trotinetelor electrice, se afla în legătură permanentă cu autoritățile locale, transmit reprezentanții firmei. Bolt a trimis un punct de vedere cu privire la proiectul de Hotărâre a Consiliului Local și și-a manifestat disponibilitatea de a colabora îndeaproape pentru a găsi cele mai bune practici de reglementare în domeniu.
Lansarea trotinetelor Lime a fost făcută în deplină conformitate cu legislația națională și cu notificarea prealabilă a autorităților locale
În Cluj, Lime se apropie de realizarea a 50.000 de curse în prima lună de la lansare, având peste 12.000 de utilizatori activi, ceea ce ne arată o deschidere reală a clujenilor față de acest mijloc de transport alternativ nepoluant, plăcut și care asigură distanțarea socială în contextul pandemiei COVID-19.
Cu experiență în peste 100 de piețe internaționale, sistemul Lime de notificare privind problemele semnalate de cetățeni și utilizatori permite corectarea imediată a sesizărilor. În plus, încă de la lansare, Lime a colaborat direct cu autoritățile pentru a remedia problemele semnalate, subliniază reprezentantul companiei Lime România.
“Totodată, compania noastră depune eforturi neîntrerupte de educare a cetățenilor privind utilizarea trotinetelor electrice prin intermediul aplicației, iar odată cu limitarea efectelor adverse ale pandemiei COVID-19, ne propunem să reluăm sesiunile educative publice, desfășurate deja cu regularitate în București”, a declarat managerul Lime România, Luca Mateescu.
“Lansarea din Cluj a fost făcută în deplină conformitate cu legislația națională, cu notificarea prealabilă a autorităților locale și cu reiterarea constantă a deschiderii spre un parteneriat constructiv cu acestea. Totodată, susținem implementarea unui regulament local care va oferi cetățenilor beneficiile unui mijloc de transport sigur si eficient, ajutând, totodată la dezvoltarea acestei industrii”, a mai adăugat reprezentantul Lime.
Compania Lime susține că toți factorii implicați în acest proiect trebuie să facă eforturi susținute, astfel încât să se poate crea un ecosistem eficient în ceea ce privește micro-mobilitatea în Cluj.
Legislația națională referitoare la circulația trotinetelor
În România, circulația trotinetelor pe drumurile publice este reglementată de OUG 13/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
Regulile privind conducătorul trotinetei electrice implică o vârsta minimă de 14 ani; dacă are între 14 și 16 ani trebuie să poarte cască de protecție; nu poate transporta pasageri.
Regulile de circulație cu trotineta electrică: nu se circulă pe trotuar; se circulă pe pista rezervată bicicletelor; unde nu este pistă pentru biciclete, se circulă pe drumul care permite o viteză de maxim 50 km/h; se parchează lângă carosabil, paralel cu marginea, maxim două trotinete una lângă alta; nu se circulă pe autostrăzi.
Sancțiunile pentru nerespectarea regulilor de mai sus implică o amendă aplicată de polițiști între 892 lei și 1115 lei; sancțiunea se aplică pentru faptele comise începând cu 13 martie 2020.
Companiile aste or fi notificat primaria dar asta nu e suficient. Ocuparea domeniului public nu se poate face fara sa platesti. Daca nu apare astfel de plata in ecuatie e clar ca functioneaza ilegal. Reatul sunt brizbrizuri si cipca cu legea.
Ipocrizie marca boc: „suntem prima municipalitate din România care a pus în dezbatere publică un regulament de funcționare”. Minciuni ordinare – cum să apară 2,500 de trotinete în oraș peste noapte, fără aprobarea primăriei? De ce nu a fost elaboat regulamentul ÎNAINTE de a infesta orașul cu ele? Spune cineva din interior, că șpaga ar fi fost 200,000 euro.
Cred că are dreptate. Dacă nu avea aprobare, soluția era simplă: punea poliția locașă să le ridice și să amendeze companiile. Dar aprobarea exista, în forma mitei primite.
Jos cu Boc mâine, dar nu-l girați nici pe brancardierul chel simpatizant LGBT și anticreștin. Avram Fițiu primar!
Micul mincinos ne crede proști grămadă ,una zice ,alta face dar cei urbanizatzi de Ceașcă și progeniturile lor votează pe gustul lor ,să le fie de bine ,ei umblau in tină dar nepotzi au bus școlar elctric ,mare domni …
Trotinetele respective si unele bicicletele au motor (electric) deci sunt AUTOVEHICULE si nu au ce cauta pe trotuare sau piste de biciclete. Ce ar insemna ca toate autovehiculele pe doua roti; motociclete, scutere, biciclete electrice, trotinete electrice sa circule pe pistele de biciclete cu 50 km/ora. Cat de sigure ar mai fi acestea pentru bicicletele, trotinetele si rolele nemotorizate?